Pasztellszínek, mintás tapéta és 70-es évekbeli esztétika – talán így lehetne a legrövidebben jellemezni az 54 éves Wes Anderson alkotásainak hangulatát. Ritkán fordul elő, hogy a film képkockáira pillantva azonnal felismerjük a rendezőt, Anderson jellegzetes stílusa viszont annyira beszédes, hogy messziről is kiszúrható. Nem véletlen, hogy a lakberendezésben is hódít a vidám dizájn (szöges ellentéte a másik trendnek, a cottage core-nak, ami az angol vidéki házak romantikus világára játszik rá) a TikTokon is rengetegen posztolnak róla, az Instagramon pedig régóta létező és igen népszerű hashtag az #accidentallywesanderson. Vagyis a „véletlenül Wes Anderson”, ami annyit tesz, amikor egy kép valami miatt – például témája, színei vagy szimmetrikus arányai miatt a rendező valamelyik képkockájára emlékeztet.
Anderson filmjei mókásak, szórakoztatóak, és szokatlan színhasználatának, illetve álomszerű díszleteinek köszönhetően még gyönyörűek is. A szürrealitásért a rendezőnek sosem kellett a szomszédba mennie: belső terei élénk színűek – lásd A Francia Kiadás kubista stílusú tapétáit és citromsárga falait, illetve A Grand Budapest Hotel tűzpiros liftjeit –, díszletei pedig rengeteg korhű elemet – század-közepi modern kanapékat, antik íróasztalokat és retró telefonokat – tartalmaznak, melyekkel tökéletesen ellensúlyozza a szokatlan színek által keltett mesterkéltséget.
Stílus fillérekből
A filmek elbűvölő vizuális stílusát többek között Rena DeAngelo Emmy-díjas díszlettervezőnek köszönhetjük, aki büszke arra, hogy a kellékek nagy részét bolhapiacokon találta:
„A Francia Kiadásnál a háború utáni Párizs hangulatát szerettük volna elérni. Ehhez sok mindent sikerült találnom, a díszlet nagyját szinte a fillérekből hoztam létre”
– mesélte a Vogue-nak. És ha a „fillérekből” ilyen díszletet lehet tervezni, ugyan miért ne sikerülhetne nekünk ugyanez otthon is? Utánajártunk, hogyan csempészheted be a lakásba Wes Anderson filmjeinek hangulatát – a lehető legegyszerűbben.
Merész színhasználat
A filmekben látott színpaletták utánzásához ne félj élénk árnyalatokat és merész színkombinációkat használni. A Grand Budapest Hotel gyakran kombinálja a mélyvöröset és a lilát, és több jelenetben, szinte alig észrevehetően megjelenik a pasztellrózsaszín árnyalat is. Elsőre talán nem is gondolnánk, hogy együtt is működnek, és mégis. Ha nyitott vagy az izgalmakra, próbáld ki a rózsaszínt zölddel, a tengerkéket narancssárgával, a lilát pedig citromsárgával. De nyugi, ehhez persze egyáltalán nem szükséges átfesteni a lakást, és bőven elég, ha bútorokkal és apró kiegészítőkkel – például színes szőnyeggel, élénkzöld olvasólámpával és rózsaszín komóddal – kísérletezel.
Korhű részletek
Legyen szó a háború utáni Franciaországról vagy egy 1965-ös nyárról (Holdfény Királyság), Wes Anderson filmjeiben kulcsfontosságú szerepet töltenek be az apró és korhű berendezési tárgyak. Ehhez nem kell mást tennünk, mint szétnézni a szülők padlásán, de betérhetünk inspirációért régiségboltokba és bolhapiacokra is. De tartsd szem előtt, hogy a kevesebb bizony néha több, főleg ebben az esetben: a vintage dizájnelemeket apránként érdemes elhelyezni a szobában, hogy lásd, mi az, ami tényleg passzol a színekkel és bútorokkal, és mi az, ami előbb kelt ízléses és izgalmas, mintsem ízléstelen hatást.
Némi humor, irónia és játékosság
Wes Anderson filmjei a párbeszédek mellett a vizuális díszletelemekben is tartalmaznak némi humort. A tárgyak színe, formája vagy elhelyezése vonzza a tekintetet, és még kommentál is egy-egy adott jelenetet. Ha nyitottak vagyunk rá, mókás megközelítését akár mi is alkalmazhatjuk. Mit szólnál egy vintage bicikli-virágtartóhoz, néhány szokatlan jelenetet ábrázoló faliképhez, vicces családi fotókhoz, esetleg ezeréves női magazinok bekeretezett címlapjához?
Mintákat a falra!
A Francia Kiadás szobái tele vannak művészettel. A legmarkánsabb dizájnelem a fürdőszoba falán található (itt tudod megnézni a jelenetet), ahol Frances McDormand (aki fontosnak tartja, hogy ne egy megkomponált kirakatot mutasson meg a nézőknek) Lucinda Krementze találkozik Timothée Chalamet Zeffirellijével. Margot Tenenbaum (Tenenbaum, a háziaállatok) galoppozó zebrákat ábrázoló tapétáját is mindenki imádja. Ha szívesen kísérleteznél szokatlan mintázatú, pasztellszínű tapétákkal, érdemes először egy kisebb falfelületen tesztelni, hogy tényleg jó döntés-e az egész szobára kiterjeszteni.
Ha pedig további inspirációra van szükséged, nézegess fotókat a Pinteresten a megfelelő taggel, vagy kukkants rá a Milánóban található Fondazione Prada (ez egy kortárs művészeti- és kulturális intézmény) kávézójára, amelyet maga Wes Anderson tervezett 2015-ben. A Bar Luce bőven ad ihletet az arra kíváncsiak számára.
Kiemelt kép: Jelenet a The French Dispatch című filmből