Fél éven belül ez a második, kísértetiesen hasonló munkahelyi baleset az Egyesült Államokban.

A horrorisztikus baleset ezúttal a texasi San Antonio Nemzetközi Repülőtéren történt, amelynek egyik alkalmazottját péntek este szippantotta be a Delta légitársaság 1111-es járatán közlekedő egyik repülőgép hajtóműve. A reptéri alkalmazott halálával kapcsolatos pontos részleteket – köztük a személyazonosságát – egyelőre nem hozták nyilvánosságra, a nyomozás folyamatban van – írja a Huffington Post.

„Mélységesen elszomorít bennünket az eset, melynek felderítése érdekében együttműködünk a hatóságokkal” – közölte nyilatkozatában a San Antonio Nemzetközi Repülőtér illetékese, további tájékoztatást ígérve, amint az lehetséges. „Megszakad a szívünk, hogy elveszítettük légiforgalmi családunk egyik tagját. Együtt érzünk és támogatjuk a hozzátartozóit és szeretteit ebben a nehéz időszakban” – kommentálta a rettenetes balesetet nyilatkozatában a Delta, a HuffPosthoz tegnap eljuttatott közleményében.

A második eset – csak idén

Amennyire hátborzongató, olyannyira gyakori; a tavaly szilveszterkor kísértetiesen hasonló körülmények közt szörnyethalt reptéri munkás esetéről a múlt héten számoltunk be. A háromgyermekes édesanya története azok után került ismét a hírekbe, hogy az amerikai Foglalkozás-egészségügyi és Biztonsági Hivatal (OHSA) 15 ezer dolláros pénzbüntetést szabott ki az American Airlines légitársaság egyik leányvállalatára. Courtney Edwards — az első vizsgálatok szerint — állítólag azzal követett el hibát, hogy túlságosan közel ment egy már a kapunál álló repülőgéphez.

Bár a légitársaságok kiszolgáló személyzete az esetek túlnyomó többségében eseménytelenül végzi mindennapos munkáját, azt nem szabad elfelejteni, hogy mindez közel sem veszélytelen számukra. Amennyiben egy dolgozó

túl közel kerül a hajtómű beömlőnyílásának veszélyzónáihoz, vagy működő hajtóművek közelében tartózkodik, az adott esetben akár az életébe is kerülhet

figyelmeztet a repülőgépgyártó óriásvállalat, a Boieng, egyik szaklapjának korábbi cikke.

Eszerint 1969 óta 33 olyan esetet jelentettek, melynek során hajtómű szippantott be reptéri munkást; a végzetes baleseteket 737-100/-200-as típusú repülőgépek okozták. Közülük többen súlyos sérüléseket szenvedtek, amikbe egyikük bele is halt. A 737-300/-400/-500-as és a Next-Generation 737-es repülőgépek ugyanakkor négy hasonló halálesetet követeltek, 2006-ig bezárólag.

repülőgép a kifutópályán

Fotó: Sean Gallup/Getty Images

Ezért életveszélyes a hajtómű

A magyarázatot is ugyanitt olvashatjuk: a hajtómű működésekor alacsony légnyomás keletkezik a szívócsőben. Ennek eredményeképp a motorba nagy mennyiségű levegő áramlik be a szívóháztető előtti területről. A szívóháztető közelében lévő levegő ugyanakkor sokkal nagyobb sebességgel mozog, mint attól távolabb, ezért van az, hogy a motor szívóereje kevésbé érezhető,

mindaddig, amíg valaki a szívócsőhöz nem közelít:

ott viszont ez jelentősen megnő.

A hajtóművek szívóerejének életveszélyes hatása miatt kiemelten fontos, hogy a kereskedelmi célú, működő hajtóművekkel rendelkező utasszállító repülőgépek közelében dolgozó reptéri személyzet biztonságos távolságban maradjon az elülső hajtóművektől, ezáltal elkerülve a sérüléseket vagy a halált. Ez különösen fontos az alacsony hasmagasságú repülőgépeknél, beleértve a Boeing 737-es típust is – teszi hozzá a cikket jegyző tervezőmérnök.

Kiemelt kép: Getty Images