Az egyetlen tinédzser áldozat szerencsétlen döntése kapcsán nemrég mi is írtunk arról, hogy az indulást követően eltűnt Titan nevű merülőhajó maradványai végül a Titanic orrától mintegy 1600 méterre kerültek elő. A 250 ezer dolláros expedíció tengeralattjárója a rendelkezésre álló információk szerint nem sokkal merülés után felrobbant, és mind az öt utas azonnal életét vesztette – és ezzel egy lett a hátborzongató hajóroncsok közül.
Az OceanGate nevű magáncég tragédiával végződő útja jól példázza, hogy a búvárhajós utazások végzetesek lehetnek, ennek ellenére a csillapíthatatlan kalandvágy, a mélyben lapuló titokzatos hajóroncsok felfedezése továbbra is vonzza a tehetős katasztrófaturistákat.
Az ENSZ becsült adatai szerint ráadásul bőven van választható úti cél, ugyanis megközelítőleg 3 millió hajóroncs hever az óceánok fenekén, az óriási anyagi károkat és emberéleteket követelő tragédiák iránti keresletet pedig még a szívszorító filmek is tovább emelik. Ezt mi sem mutatja jobban, mint hogy a Netflix a Titan katasztrófáját követően sokak megdöbbenésére visszahelyezte műsorlistájára a Kate Winslet és Leonardo DiCaprio főszereplésével készült Titanic című filmet.
A vászonra kívánkozó személyes történetek mellett különösen az elsüllyedt kincsek mozgatják meg a kalandorok fantáziáját, és késztetik őket arra, hogy felkutassák a hajók végső nyughelyét, így az alábbi utasszállítók – már amelyik felfedezhető – veszélyekkel teli roncsait.
SS Edmund Fitzgerald, a fenséges teherszállító
A monumentális, 220 méteres SS Edmund Fitzgerald amerikai teherszállítót 1958. június 7-én bocsátották vízre, és akkoriban a legnagyobb hajónak számított, mely Észak-Amerika vizein közlekedett. A híres jármű tizenhét éves szolgálata során a Minnesota melletti bányákból szállított vasércet az ohiói, michigani és detroiti vasművekbe, miközben sorra megdöntötte minden korábbi rekordját. Utolsó útjára 1975-ben került sor, ám indulása másnapján viharba keveredett, a hurrikán pedig 11 méter magas hullámokkal csapott le az ércrakománnyal megpakolt hajóra.
Az eset a hajózás történetének egyik legismertebb tragédiájává vált, miután a teljes legénység elsüllyedt a teherszállítóval együtt. A hajó titokzatos története már csak azért is lenyűgözi az embereket, mert a Huron-tó fenekén található roncs a búvárok számára nem elérhető, mivel a helyszín veszélyes és mély vízben található. A Great Lakes Shipwreck Museum adatai szerint legalább 6000 elsüllyedt hajóroncs maradványát rejti a tó.
HMHS Britannic, a Titanic testvérhajója
A White Star Line hajótársaság legendás gőzhajóinak egyike a Titanic legfiatalabb testvérhajója volt, melyet eredetileg utasszállítónak építettek. A Britannic az első világháború kitörése miatt kórház – és hadihajóként üzemelt tovább, testvérhajója tragédiájából tanulva kétszer vastagabb acéltesttel és két falú víz szigetelő rendszerrel ellátva. 1916. november 21-én egy robbanás rázta meg, miután ráfutott a német haditengerészet aknájára.
A hajón tartózkodók közül harmincan életüket vesztették, főként a vízen úszó mentőcsónakok mellett is tovább működő lapátok miatt, melyek bezúzták a menekülni próbáló utasokat.
Az eset a görögországi Kea sziget közelében történt az Égei-tengerben. A roncsot 1975-ben fedezték fel és a világ legnagyobb, legjobb állapotú utasszállító hajójaként dokumentálták. (Nemrég mi is írtunk Violet Jessopról, aki nemcsak a Titanic, de a Britannic és az Olímpic tragédiáját is túlélte.)
HMS Curacoa: a „királynő” vonta el a kapitány figyelmét
A HMS Curacoa könnyű cirkálót a Királyi Haditengerészet számára építették, és annak zászlóshajóként működött. Számtalan átalakítása során volt oktatóhajó, légvédelmi cirkáló, majd kísérőhajó, így jutott el 1942-ben az RMS Queen Mary mellé, mely párosítás végül tragédiához vezetett. A RMS Queen Mary körülbelül 15 000 amerikai katonát szállított, és tekervényes úton haladt, hogy elkerülje a német bombázókat és további ellenséges hajókat.
Amikor a Queen Mary utolérte a Curacoa kísérőhajót, megpróbálta megelőzni, a tengerészek egyike, Ernest Watson pedig a „királynőt” figyelte, amikor észrevette, hogy annak orra épp feléjük tart – a két hajó hamarosan összeütközött. A húszszor nagyobb Queen Mary, mely egyébként sértetlen maradt, belegázolt a Curacoa fémlemezébe, és kettévágta. A hajó pillanatok alatt elsüllyedt, a fedélzeten tartózkodó 430 emberből csak 99 tengerész és 2 tiszt maradt életben.
Kubiláj mongol kán és az ő elveszett flottája
Kubiláj kán, a Mongol Birodalom alapítójának elveszett flottája a régi idők leghíresebb hajóroncsai, melyeket a mai napig keresnek a vakmerő kincsvadászok és tudományos szakértők egyaránt. A Japánt megtámadni készülő mongol flotta 1274-ben és 1281-ben viharba keveredett, melynek következtében több tízezer katona vesztette életét a tengeren, köszönhetően az egymáshoz kötött hajótesteknek. A flottához tartozó értékes műtárgyakat évszázadokkal később találták meg az Imari-öböl fenekén, egy teljes hajóroncsot pedig 2001 októberében fedeztek fel a régészek, amelyről azt állítják, hogy a dél-kínai Fucsienből származik. Nemrég 2015-ben újabb mongol hajó került elő, gyaníthatóan a kán rejtélyes flottájából.
Hajóroncsok a spanyol armadából
Az 1588-ban az angliai megszállásban résztvevő, 130 hajóból álló spanyol Armadát is a nyíltvízi viharok tizedelték meg mintegy 5000 katona halálát okozva. Az áldozatul esett hajók között volt a Barcelona közelében 1570-ben épített, 32 ágyús La Juliana hadihajó és annak legénysége. 1985-ben a helyi búvárok három flottahajó roncsait fedezték fel, köztük a La Lavia, a La Santa Maria de Vision és a La Juliana maradványait, utóbbihoz 2015-ben több ágyút is találtak.
Egy másik híres spanyol hajóroncs, a Nuestra Señora de las Mercedes a spanyol kincstár része volt, és az általa szállított arany és ezüst kincsek még mindig a tengerfenék mélyén találhatók.
Ugyancsak a Spanyol Armada részeként süllyedt el a Nuestra Señora de Atocha nevű spanyol galleon 1622-ben, amely hatalmas kincset szállított az Újvilágból Spanyolországba. A roncs felfedezésére és feltárására több évtizedes kutatás és búvárkodás során került sor a Floridai-szorosban. Az Atocha roncs kincseivel, valamint az azt körülvevő korallzátonnyal együtt ma is vonzza a búvárokat.
Kiemelt kép: Getty Images