Giorgio Armani divatbemutatója kifutóján az Armani Hotel Dubaiban 2021-ben

Egy exkatona, aki felforgatta a divatipart – Giorgio Armani, a vörös szőnyeg királya

Egész életét arra áldozta, hogy másokat szebbé tegyen.

Giorgio Armani 1934. júlis 11-én az észak-olaszországi Piacenza városában született, ahol édesanyjával, Maria Raimondival, könyvelő édesapjával, Ugo Armanival, valamint Sergio nevű bátyjával és Rosanna nevű húgával élt középiskolás koráig. Gyerekként egyik kedvenc szórakozásuk az volt, hogy testvéreivel a város mozitermeit járták, ami a fiatal Giorgióra igen nagy hatással volt (később több, mint kétszáz filmben szerepeltek jelmezei; ő öltöztette például Richard Gere-t is az 1980-as Amerikai dzsigolóban, valamint az 1987-ben megjelent Aki legyőzte Al Caponét című filmben Sean Conneryt, Kevin Costnert és Robert De Nirót).

Pedig Giorgio Armani a milánói Liceo Scientifico Leonardo da Vinciben eltöltött évei során végig orvosi pályára készült – különösen azután, hogy elolvasta A. J. Cronin Réztábla a kapu alatt című könyvét, ami Dr. Andrew Manson, egy fiatal skót orvos történetét követi a két világháború közötti Walesben és Angliában.

Orvostanhallgatóból katona, kirakatrendező…

1950-ben sikeres felvételit tett a Milánói Egyetem orvosi karán, de három évvel később, 1953-ban felhagyott tanulmányaival, hogy beléphessen a hadseregbe (orvosi képzettsége okán a veronai katonai kórházba osztották be). Ez a hivatás sem bizonyult a szíve csücskének, két év elteltével le is szerelt, és úgy döntött, hogy inkább más karrierlehetőségek után kutat.

1957-ben, 23 évesen a híres, milánói La Rinascente nevű áruház kirakatrendezője lett,

és még ugyanebben az évben rá bízták, hogy szervezze és bonyolítsa le az üzletben az innovatív munkáiról ismert finn textil-, ruházati és lakberendezési cég, a Marimekko legfrissebb ruhakollekciójának bemutatóját. Ezen rendezvény sikerét követően megtették a férfi ruházati részleg eladójává – későbbi visszaemlékezései szerint ebben a pozícióban nagyon értékes tapasztalatokra tett szert a divatipar marketing-aspektusát illetően.

…majd divattervező

Armani az 1960-as évek közepén a Nino Cerruti céghez került, ahol már férfiruhákat tervezett, ebben pedig szintén igen tehetségesnek bizonyult, és főállása mellett szabadúszóként már cégeknél (egyes időszakokban egyszerre akár tíz különböző gyártónál is) vállalt munkákat. Sergio Galeotti építészeti rajzolóval is ezekben az időkben ismerkedett meg Toszkánában, kettejük kapcsolata pedig egy a későbbiekben egy évtizedeken átívelő szoros szakmai együttműködéssé és legendás szerelemmé nőtte ki magát. Galeotti volt az, aki Giorgiót 1973-ban rábeszélte, hogy nyisson saját tervezőirodát Milánóban, a Corso Venezia 37. szám alatt.

Mire Armani a firenzei Pitti-palota Sala Biancájába divatbemutatókat kezdett szervezni, már a nemzetközi sajtó is felfigyelt rá, és igen elismerően írtak róla világszerte. Ezután már valóban csak egy apró lépésnyi távolságra került attól, hogy saját márkát alapítson – és így is tett:

Galeottival 1975. július 24-én hivatalosan is bejegyeztették a Giorgio Armani S.p.A.-t Milánóban.

(Sergio Galeotti tíz évvel később, 1985-ben szívrohamban halt meg. Armani később úgy fogalmazott, Galeotti halála következtében egész addigi életét átértékelte. A fenti fotón 1978-ban láthatjuk őket együtt.)

Giorgio keze alatt az első pillanattól kezdve csak úgy égett a munka: még ugyanezen év októberében be is mutatta a 1976 tavaszi/nyári, férfiaknak tervezett, konfekció kollekcióját – először a történelem során a saját neve alatt. Ugyanerre a szezonra női kollekciót is készített, melyet tweed zakók és rakott szoknyák uraltak.

Giorgio Armani és modelljei 1978-ban és 1980-ban (Fotók: Tim Jenkins/WWD/Penske Media és Michel Maurou/WWD/Penske Media via Getty Images)

Így ismerte meg egy csapásra az egész világ az Armani nevet

Giorgio Armani a kezdetektől fogva mesterien bánt a marketinggel, és olyan reklámstratégiákat talált ki, amelyek örökre forradalmasították a divatipart. Ezek közé tartoztak a televíziós szpotok és a hatalmas utcai hirdetések, de még egy olyan lap is, melyet postai úton kézbesítettek a leghűségesebb Armani-rajongóknak.

Armani mindig hitt abban, hogy a filmiparral ápolt jó viszony elengedhetetlen a márka számára – mind promóciós okokból, mind a kreativitás ösztönzése miatt. Feltételezését legemlékezetesebb módon a már említett Amerikai dzsigoló című film igazolta, amely valóban nagyot dobott Armani népszerűségén, és egy csapásra ismerté tette nevét a világ valamennyi háztartásában. Történik ugyanis a film egyik jelenetében (lásd: alább, a videón), hogy a főszereplő Julian Kaye (Richard Gere) öltözködés közben látványosan, lassan kihúzza komódja két fiókját, melyek közül mindkettő roskadásig tömve van Armani címkéjű, tökéletesen hajtogatott ingekkel, majd ezek felhasználásával néhány makulátlan Armani-szettet komponál, végül pedig a szívtipró az egyik ilyenben hagyja is el lakását.

Ez a mozi minden idők egyik legsikeresebb reklámkampánya, amit valaha egy divatmárkától láthattunk, hiszen Armani nevét és stílusát sokkal szélesebb közönségnek mutatta be, mint amire bármilyen divatmagazin képes lehetett volna.

A többi, mondhatni, történelem…

A vörös szőnyeg úttörője

Manapság Giorgio Armanit a vörös szőnyeges divat első számú tervezőjeként és igazi úttörőjeként tartják számon – ő hozakodott elő ugyanis először azzal az ötlettel, hogy filmsztárokat öltöztetne rangos eseményekre. Diane Keaton ennek eredményeképp 1978-ban egy bézs színű Armani blézerben vette át a legjobb színésznőnek járó Oscar-díjat az Annie Hallban nyújtott alakításáért, a továbbiakban pedig sorozatosan, egészen napjainkig rendre azok a művészek (Sophia Lorentől és Michelle Pfeiffertől Julia Robertsen és Glenn Close-on át Lady Gagáig) kapták a legrangosabb díjakat, akik Armaniban léptek a vörös szőnyegre.

2019-ben a Vanity Fair újságírója megkérdezte Armanit (mint a téma megkérdőjelezhetetlen atyaúristenét), hogy szerinte mitől lesz sikeres egy ilyen öltözék. „Elegánsnak kell lennie, hiszen a varázslat az eleganciából ered. Inkább kell időtállónak és stílusosnak lennie, mintsem trendorientáltnak és divatosnak. Sem a ruhának, sem a viselőjének nem szabad az erőlködés benyomását keltenie. A viselője érezze magát kényelmesen, lazán és magabiztosan, soha ne legyen szorongó, és ne legyen zavarban. Nem szabad, hogy elnyomja vagy elfedje őt,

a viselője legyen a sztár, ne a ruhája!

Fontos, hogy természetes választás, és az adott személy számára abszolút megfelelő viselet legyen. És, természetesen, csakis Armani!” – válaszolta Giorgio.

2009-ben a Forbes szerint az Armani kiskereskedelmi hálózata összesen 60 Giorgio Armani butikból, 11 Collezioni, 122 Emporio Armani, 94 A/X Armani Exchange, 1 Giorgio Armani Accessori és 13 Armani Junior üzletből állt – a világ 37 országában. 2017-ben a vállalat éves forgalma 1,6 milliárd dollár, Mr. Armani személyes vagyona pedig 8,1 milliárd dollár volt.

„Mindig elégedettséggel tölt el a természetesség érzése, amivel a ruháim ajándékozzák meg viselőiket. Nem súlyozzák le az embert, hanem elkísérik és feldobják. Így volt és így van ez Jodie Foster és az összes sztár esetében, akiket én öltöztettem és öltöztetek. És minden nővel, aki szereti, amit csinálok” – mondta 2014-ben személyes hitvallásáról.

Néhány érdekesség Giorgio Armaniról

  • Régi barátja Eric Clapton, aki 1996-ban még dalokat is komponált Armani divatbemutatóihoz, valamint két Emporio Armani üzletet is ő nyitott meg New Yorkban. Cserébe 1998-ban Armani rendezte meg Clapton egyik gitárárverési buliját.
  • Armani páratlan alkotásai hidat képeznek divat és művészet között – ezt bizonyítja, hogy ő volt az első olyan tervező, akinek munkáiból még életében kiállítást rendezett a New York-i Guggenheim Múzeum. A 2001-ben nyílt tárlatot átlagosan 29 ezren látogatták – hetente!
  • Ugyanebben az évben Armanit a világ legsikeresebb olasz származású tervezőjének kiáltották ki.
  • Armani volt az első tervező, aki betiltotta a 18-as határérték alatti testtömegindexű (BMI) modellek szerepeltetését a kifutóin, miután Ana Carolina Reston halálra éheztette magát 2006-ban.
  • 2007. január 24-én élőben közvetítette divatbemutatóját (az Armani Privé 2007-es tavaszi/nyári kollekciójáét) az interneten – elsőként a haute couture világában.
  • Alapított egy Armani Musica nevű kiadót, amelyen keresztül Emporio Armani Caffè címmel, Matteo Ceccarini DJ közreműködésével saját válogatáslemezeket ad ki.
  • Nagy rajongója a sportoknak, és már kétszer tervezett öltönyöket az angol labdarúgó-válogatottnak. 2007 augusztusa óta a londoni Chelsea klub játékosai is az általa tervezett öltönyöket viselik.
  • 2011-ben Armani lett az első luxustervező, aki elfogadta Livia Firth (és akkori férje, Colin Firth) úgynevezett Zöld Szőnyeg-kihívását, amelynek célja az volt, hogy felhívja a figyelmet a fenntartható divatra. Ennek keretében Giorgio újrahasznosított műanyagból és szövetekből készített ruhát és szmokingot a párnak.
  • 2020-ban mi is írtunk róla, hogy a környezettudatosság jegyében újratölthető parfümöt dobott piacra az Armani.
  • Családja szerint ideje nagy részét a több mint 60 méter hosszú yachtján tölti, és imád vitorlázni.
  • Becsült vagyona 2021-ben 9,53 milliárd dollár volt.

Ha érdekel, milyen is lehet Mr. Armaninak dolgozni, és hogyan néz ki egy divatbemutató „belülről”, hallgasd meg Lami Juli Akkor és most című Nők Lapja-podcastjának Ribánszky Ágotával és Köteles Csillával készült epizódját! (Lami Juli podcastjának további részeit erre a linkre kattintva érheted el.)

Kiemelt kép: Giorgio Armani divatbemutatója kifutóján az Armani Hotel Dubaiban 2021-ben – Fotó: Cedric Ribeiro/Getty Images