Így ismerhetjük fel, ha a kiszemelt használt autó taxiként futott

Ezekre a jelekre érdemes figyelni a keresgélésnél.

A használtautós hirdetések között szép számmal találni olyan autókat, amelyek korábban taxiként teljesítettek szolgálatot. A vásárlók ezeket általában messzire elkerülik, mivel úgy gondolják, a folyamatos igénybevételtől, az állandó megállás-fékezéstől jobban elhasználódtak. Nézzük, miből lehet megmondani, hogy egy autót korábban taxiként használtak?

Az autótörténeti ellenőrzésre szakosodott carVertical szakértői listába gyűjtötték a taxicégek által legtöbbször használt autókat, és tippeket is adtak, hogy miről lehet megismerni az ex-taxikat a használtautó-piacon.

A korábbi taxik alkatrészei elhasználódtak

A taxik általában több százezer kilométert futnak, ami azt jelenti, hogy sok alapvető alkatrészük alaposan elhasználódik. Ilyen futásteljesítmény pedig még egy rendesen karbantartott járműnél is elgondolkodtathatja a használt autót keresőket.

„El kell kerülni a használt taxik vásárlását? Nos, ez főleg a vevők döntésén múlik, azonban egy autó árának tükröznie kellene a valós állapotát, ami sokban múlik azon, hogy mennyit és hogyan használták.

A taxik gyakran valóságos pénztemetők lehetnek, mivel általában nagyon elhasználódnak”

– mutatott rá Matas Buzelis, a carVertical kommunikációs vezetője.

A taxikat főleg városi környezetben használják, amely jelentős terhelést ró bizonyos alkatrészekre, főleg a motorra, a fékekre és a sebességváltóra. Egy hasonló távon, de főleg autópályán használt jármű általában sokkal jobb állapotban van.

Honnan tudhatjuk, ha egy autót taxiként használtak?

Az autó előtörténetének ellenőrzésével egyértelművé válhat, ha azt taxiként használták. Más módon nehéz lehet erre fényt deríteni, ugyanis a kevésbé megbízható kereskedők gyakran igyekeznek eltitkolni ezt a kevésbé előnyös tulajdonságot. A taxiknál jellemzően magas a futott kilométerek száma, ezért gyakran előfordul, hogy „tekerik az órájukat”, azaz csalnak a kilométerszámlálóval. A taxik emellett jobban elhasználódnak, és általában kevesebbet érnek, mint egy azonos állapotú, nem taxiként használt jármű.

Fotó: Getty Images

Bizonyos típusok gyakoribbak

A másodlagos piacon a korábbi taxik között gyakori típusnak számít a Mercedes-Benz, a Volkswagen, a Skoda, a Volvo és a BMW. Mivel ezek a vásárlók körében egyébként népszerű márkák, a csalók gyakran visszaélnek ezzel, a nagyobb profit reményében.

A taxiként használt autók között a német gyártmányúak a leggyakoribbak.

Az említett autótörténeti ellenőrzésre szakosodott cég listáját a Mercedes Benz E-osztály vezeti, ezt követi a Skoda Superb, a Volkswagen Passat, a BMW 5-ös sorozat és a Volvo V70.

Kopott a belső tér

A taxiknak a belső tere is komolyan elhasználódhat, különös tekintettel a hátsó ülésekre. Míg a legtöbb autótulajdonos igyekszik megóvni a járművét, a taxik utasai gyakran havas-sáros cipővel, átázott, vizes kabátban szállnak be, ami hosszú távon kihatással van a beltér minőségére. A taxiflották azonban általában megbízható, jó hírű autókból állnak, amelyekkel rengeteg kilométert gond nélkül meg lehet tenni. Ettől függetlenül, a fentiek alapján érdemes inkább elkerülni az ilyen autókat a használtautó-piacon. Intő jel lehet, hogy nagyon kopott a kormány vagy (ha van) az ablaktekerő kar.

Az autó színe

Az autók színe is árulkodó lehet: sok városban megkövetelik az egységes színeket, hogy azokat könnyen meg lehessen különböztetni a többi autótól az utcán. Bizonyos modellekből, például az említett E-osztályból készült kifejezetten taxisok számára szánt modell, amely különleges festést kapott.

Használtautó vásárlásakor érdemes alaposan megnézni a fényezést is, ugyanis sokszor látható marad a taxisok által használt matricák nyoma.

Bizonyos matricák kifejezetten nagyméretűek, amely megóvta a fényezést a naptól, így azok világosabbak és jobban láthatóak lehetnek. Ebből következtetni lehet rá, hogy az adott autót taxiként használták a múltban.

Használtautó vásárlásánál kikerülhetetlen lépés az alvázszám-lekérdezés, mely során az alvázszám alapján az adott oldal vagy szolgáltató összegyűjti az autóról elérhető összes rögzített információt. Ezekből aztán elkészül a jelentés, amelyben a felhasználó mindent ellenőrizhet, ami az autóról hivatalosan kideríthető. Egy ilyen jelentés birtokában rengeteg adat segítséget nyújt már a kiválasztás folyamatában is, ezért nem érdemes azt megspórolni.

Kiemelt kép: Getty Images