A közlekedési lámpák „állj!”-t , „mehetsz!”-t és „figyelj, lassíts!”-t jelző színei többé-kevésbé univerzálisak: a piros tilos, a zöld viszont szabad utat jelez, bármerre jársz is a világban. Sárga színnel pedig – megintcsak világszerte – azt jelzik, hogy ideje lassítani, mert hamarosan pirosra vált a lámpa. Vajon hogyan és mikor alakult ki ez a színhármas?
A válaszért a 19. századi Angliába kell utaznunk, itt vezették be ugyanis először az olyan vasúti szemaforos jelzőrendszert (és itt most nem a vasúti átjáró fehér-piros jelzéséről, hanem a magát a vonatközlekedést szabályozó színekről beszélünk), ahol először piros, fehér és zöld színeket használtak a megállási kötelezettség, az óvatos áthaladás és a gyors áthaladás jelzésére. A fehér színt később lecserélték, mert egy alkalommal súlyos vonatbaleset történt amiatt, hogy a piros lámpa kitört üveg előlapja mögül fehérnek látszó lámpa áthaladást engedélyezett, amikor meg kellett volna állnia a síneken robogó szerelvénynek. A fehérből végül sárga lett, így ma már semelyik jelzőlámpa színe nem keverhető össze az esetleges meghibásodásból eredő fehér színnel.
Londtól Ohióig
Mindeközben az 1860-as évek végére a londoni utakon egyre nagyobb lett az (akkor még lovaskocsi) forgalom, ennek hatására pedig megkezdődött a forgalom jelzőrendszeres irányítása is. A vasúttól átvett fényjelzéseket ekkor még rendőr irányította, aki gyakran a kereszteződés közepén álló, magasra emelt kioszkban ült, figyelve a forgalmat és közvetlenül szabályozva azt.
Az első, a maihoz hasonló, elektromos, automata jelzőlámpa 1914-ben gyulladt ki az ohiói Clevelandben,
a piros-sárga-zöld hármasnak pedig azóta sincs konkurenciája.
A hazai KRESZ pontosan előírja, hogy melyek azok az esetek, amikor a forgalomirányításra jelzőlámpákat kell felszerelni: kötelező a jelzőlámpás forgalomirányítás például ott, ahol lámpa nélkül az egy évre jutó, személyi sérüléssel járó balesetek száma meghaladja a hármat, vagy ahol a mérések szerint egy bizonyos értéknél nagyobb az autó- vagy gyalogosforgalom. Ma már számtalan jelzőlámpa-típus van használatban, másfajta mutat utat gyalogosnak, biciklisnek, villamosnak, vagy épp autóbusznak, és nem állandó az sem, hogy az egyes fényjelzéseket milyen hosszan adja le a rendszer. Ott, ahol nagyobb a megengedett sebesség, hosszabb ideig ég mindhárom lámpa, hogy a nagyobb sebességről is legyen idő biztonságosan lelassulni.
Miért pont piros, sárga és zöld?
Az sem véletlen persze, hogy épp a piros szín lett a megállási kötelezettséget jelző lámpa színe.
A piros ugyanis a legnagyobb hullámhosszúságú szín.
Ez azt jelenti, hogy a levegő molekuláin keresztül haladva ez kevésbé szóródik, mint más színek, így nagyobb távolságból is koncentráltan látható, illetve ez az a szín, ami például a ködön át is a legjobban kivehető. A sárga már valamivel rövidebb hullámhosszú, mint a vörös, de még mindig „sűrűbb” és hosszabb hullámú, mint a zöld, ez pedig azt jelenti, hogy a piros a legtávolabbról, a sárga a közepesen messziről, a zöld pedig csak viszonylag közelről érzékelhető jól. Így a legfontosabbat, azaz
azt, hogy meg kell állni, már nagyon messziről kiszúrjuk, a zöld jelzést viszont már jóval közelebbről vesszük csak észre, ezért addig is óvatosabban haladunk, míg megbizonyosodunk a jelzésről.
Más elméletek szerint viszont azt, hogy a piros (és egyébként több más, nagyon élénk szín is) veszélyt jelent és óvatosságra int, az idők kezdetétől tudjuk, és ennek nem sok köze van a hullámfizikához. Olyannyira, hogy ez az állatok számára is világos, hiszen a természetben is gyakran jelzi piros szín, ha például egy állat valamilyen mérget tud kibocsátani. Az élénk színű állat ettől azt reméli, hogy a színnel eltántoríthatók a rá leső ragadozók attól a kósza gondolattól, hogy esetleg belekóstoljanak.
Akárhonnan is ismerős a jelzés, ne hagyjuk figyelmen kívül. A piros lámpás áthajtás 2023-ban alkalmanként 50 000 forintba és nyolc büntetőpontba fáj, és három ilyen kaland után a jogosítványunknak is annyi.
De ami ennél is fontosabb, hogy komoly, akár halálos balesetek okozója lehet a figyelmetlenségünk. Ne kockáztassunk: vezessünk óvatosan, és minden esetben tartsuk be a sebességkorlátozásokat is.
Kiemelt kép: Getty Images