Más logók viszont ennél finomabb üzeneteket közvetítenek az adott márkáról. Olyanokat, amiket esetleg csak második vagy harmadik pillantásra veszünk észre, vagy észre sem veszünk, de valamiért hitelesebbnek vagy épp vagányabbnak tartjuk az adott márkát, mint a konkurenciát. Ezek a logók tudat alatt is megpróbálják befolyásolni a vásárlói magatartást: akár színválasztásukkal, akár más, nem előtérbe tolakodó grafikai elemmel tudatosítják bennünk mindazt, amit a márka közölni szeretne. Mit gondolsz, te azonnal kiszúrod ezeket a rejtett üzeneteket?
Lássunk néhány olyan nemzetközi márkajelzést, ami több annál, mint aminek első látásra tűnik.
Amazon
Az Amazon a világ legnagyobb, online kiskereskedelmi hálózata, mely világszerte milliók legkülönfélébb vásárlói igényeire reagál. Ami itt nincs, az máshol sem lesz, mondják a rendszeres vásárlók. Te szoktál rendelni az oldalról? Na és észrevetted már a kis nyilat a logó alján? Nos, ez nem egyszerű dizájnelem: a nyíl az Amazonon árult dolgok széles választékára hívja fel a figyelmet, amikor A-tól Z-ig mutat.
Apple
Gondolkodtál már azon, miért van a tervező, forgalmazó és fejlesztő tech-óriás ikonikus logóján lévő almán egy harapásnyomnak tűnő rész? Az ok elég praktikus. A tervező a harapásjelet méretarányossági okokból készítette: így egy kisebb eszközön megjelenő, apró logón is azonnal felismerhető, hogy almát ábrázol, és nem keverhető össze például egy szem cseresznyével vagy más gyümölccsel.
FedEx
Az amerikai (de idehaza is tevékenykedő) szállítmányozó cég, a FedEx logóján első ránézésre nem könnyű észrevenni a rejtett designelemet, de nézd csak meg a második, narancssárga színű E betű és a mellette levő X közötti helyet! Az ott bizony egy előre mutató nyíl, mely minden valószínűség szerint a gyors és pontos kézbesítésre utal.
Toblerone
Biztos észrevetted már, hogy a csokisdoboz logójában egy hegy van, sőt maguk a szeletek is hegyet, ez egész tábla pedig hegyvonulatot formáz. Ami viszont valószínűleg elkerülte a figyelmed, az a hegy előtt ágaskodó medve! A (kissé talán sertésalkatú) medve a svájci Bern városának, a Toblerone hazájának hivatalos jelképe, ezért van központi helye a csoki logójában.
Tour de France
A logóban látható sárga kör elsőre, messziről stilizált napnak tűnhet, de valójában egy kerékpárkerék! A Tour szóban szereplő „R” egy bicikliző alakot ad ki, az „O” betű pedig a hátsó kerékpárkerék.
A P persze teljesen egyértelmű első látásra is, de ha az ember kicsit közelebbről is megnézi, észreveheti, hogy nem egyszerű betűről van szó: inkább egy P formájú tűről, jelölőről van, ezzel is utalva arra, hogy az oldalon saját jegyzetfalunkra tűzhetjük ki a nekünk leginkább tetsző ötleteket.
Unilever
Tekintettel arra, hogy az Unilever logójával naponta többször is találkozunk élelmiszerek vagy épp tisztítószerek csomagolásán, azt hihetnénk, töviről hegyire ismerjük a márkajelzést. Pedig a legtöbb ember csak egy U betűt és esetleg valamilyen díszítő silabizál ki. De ha jobban megnézzük, láthatjuk, hogy az Unilever U-betűje a kiterjedt termékkínálatához kapcsolódó szimbólumokat (élelmiszerek, kozmetikai cikkek, stb.) jelenít meg, hogy vizuálisan összefoglalja, mi mindent kínál a cég a vásárlóknak.
Adidas
Az Adidas kis, félkövér betűkkel szedett márkajelzése a legtöbb ember figyelmét magára a cégnévre összpontosítja. De az átlós csíkoknak is van jelentésük: a céljuk az, hogy úgy nézzenek ki, mint egy hegy. A heggyel, mint leküzdendő akadállyal a sportszermárka a sportolók sokszor emberfeletti erőfeszítéseire és a folyamatos fejlődére utal.
Gillette
A Gilette betűtípust már messziről fel lehet ismerni érdekes metszése miatt. A G és az I betűket, illetve az e betűk alját úgy rajzolták meg, mintha azokat egy éles pengével metszették volna formára, ezzel pedig a pengék élességére utalnak.
Egy kép többet mond ezer szónál, egy jól eltalált logó pedig többet mesél az adott márkáról, mint egy hosszú prezentáció. Még sincs mindenhol helyük a méretes márkajelzéseknek. Bár egyes jelzések jól mutatnak akár óriási méretben is, a ruházati márkáknak inkább az áll jól, ha (legalábbis magán a ruhán) nagyon kicsiben, vagy akár egyáltalán nem jelennek meg. Arról, miért teszi megjelenésünket stílustalanná és olcsóvá a nagy márkajelzés, ebben a korábbi cikkünkben írtunk. Érdekel a reklámok világ? Szeretsz nosztalgiázni? Figyelmedbe ajánljuk ezt a korábbi cikkünket, melyben korábbi évtizedek már-már szállóigévé vált reklámszlogenjeiről írtunk.
Kiemelt kép: Getty Images