Épp csak kiheverték a pandémia okozta többéves sokkot, a légitársaságoknak (amellett, hogy az olcsó jegyárakért trükközők, a „skiplaggingelők” miatt is alaposan főhet a fejük) egyre nagyobb kihívást jelentenek a rendbontó utasaik, akikből a statisztikák szerint egyre több akad a fedélzeten – hiába hirdetettek zéró toleranciát velük szemben.
Ha csak az adatokra vetünk egy pillantást, elsőre nem is feltétlen tűnnek sokkolónak.
Főleg, ha onnan nézzük, hogy a fegyelmezetlen, szabálysértő utasok száma még mindig „csak” töredéke annak a 67,1 millió embernek, aki évente repülőgépre száll csak az Egyesült Államokban. Az amerikai Szövetségi Légügyi Hivatal (Federal Aviation Administration – FAA) egy friss beszámolója szerint idén januártól júliusig a légitársaságok 1123, fegyelmezetlen utassal kapcsolatos esetet jelentettek, amely még mindig jóval elmarad a 2021-es év rekordjától, 5973 esetszámmal – ismerteti az adatokat az USA Today.
Persze a rendbontások nem korlátozódnak az Egyesült Államokra. A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (International Air Transport Association – IATA) adatai szerint tavaly minden 568 járatra 1 incidens jutott – ami viszont a 2021-es, 835 járatonként 1 ilyen esethez képest emelkedést mutat. (Arról, hogy emberek mi mindenre képesek megkérni a légiutas-kísérőket, néha egészen udvariatlan és lehetetlen elvárásokat támasztva velük szemben; ebben a korábbi cikkünkben mi is behatóbban foglalkoztunk.)
Mi számít rendbontásnak a repülőn?
Az IATA összegzése szerint a következők fordulnak elő a leggyakrabban:
- dohányzás
- a biztonsági öv bekapcsolásának elmulasztása
- a megengedett kézipoggyász mennyiségének túllépése
- saját alkohol fogyasztása a fedélzeten
- részegség
- verbális bántalmazás
- bár a fizikai bántalmazások továbbra is viszonylag ritkák, ugyanakkor jelentős mértékben, 61%-kal nőttek 2021-hez képest: 17 200 járatonként egyszer fordulnak elő. A növekvő agresszió azonban van, hogy még a gyilkossággal való fenyegetést is magában foglalja.
A vészcsúszdázástól az ütlegelésig
A rendbontás kategóriájába azonban – kezdve az egészen aprócska „rendbontástól” az egészen extrém viselkedésformákig – igen sokféle dolog belefér. Ennek alátámasztására az alábbiakban az aprócska, hisztérikus kirohanástól kezdve egészen durva esetekre is hozunk példát.
- Július elején, az American Airlines egyik járatán egy 38 éves nő, Tiffany Gomas az utastérben üvöltözött: az ülések között azt kiabálva, hogy valaki ott hátul „nem valódi”. „Itt ülhettek, meghalhattok a gépen velük együtt vagy nem, de én nem fogok!” – hallható azon felvételen, ami idő közben kikerült és szélsebesen el is terjedt a közösségi médiában. Az incidens után az American Airlines közleményt adott ki, melyben, mint fogalmaznak, a szóban forgó járat „egy rendbontó ügyfél” miatt visszatért a kapuhoz. A (járatot a) kapunál a helyi rendfenntartó erők fogadták, az ügyfelet eltávolították a gépről. Gomast visszakísérték a repülőtérre és figyelmeztették, hogy bűncselekményt követett el, de nem emeltek vádat ellene, és nem vették őrizetbe.
@_ampbaby idk , but I don't think she's Crazy 😕 #fypシ ♬ you not the same - tilekid
- Nem sokkal ezt megelőzően, idén márciusban a Delta egyik utasa kinyitotta a vészkijáratot és a vészcsúszdát használva távozott a légitársaság 1714-es járatáról, néhány perccel a felszállás előtt. A férfit, aki ezután felugrott egy poggyászkocsira, a reptéri személyzet tartóztatta fel a Fox News szerint, amíg a rendőrség a helyszínre nem érkezett. A „rendbontó” utast mentális vizsgálat céljából egy közeli kórházba szállították, az FBI-t pedig értesítették az esetről. Az összes többi utasnak el kellett hagynia a repülőt, majd útjukat egy másik gépen folytathatták.
- Május elején a United Airlines utasa „húzott be” a személyzet egyik tagjának, aki egy vitában próbált igazságot tenni. A United járata éppen felszállni készült a San Franciscó-i nemzetközi repülőtérről Houston felé, amikor Naya Jimenez, a járat egyik utasa arra kérte a férfit és feleségét, hogy üljenek arrébb a neki kijelölt helyről. Szó szót követett,
a dühödt utas azonban hadonászni kezdett, és megcsapta a személyzet egy tagját,
majd a vészkijáraton akart távozni, sikertelenül. A férfit végül teljesen eltiltották a légitársasággal való repüléstől.
- A Guardian írta meg annak a massachusettsi férfinak az esetét, aki, miután egy Los Angelesből Bostonba tartó repülőgépen, 45 perccel a leszállás előtt megpróbálta kinyitni a gép vészkijárati ajtaját, törött fémkanállal támadt a személyzetre. A férfit a többi utas segítségével sikerült lefogni, és miután a gép leszállt a bostoni Logan nemzetközi repülőtéren, őrizetbe vették. Tettei következményeként kitiltották a United Airlines járatairól, a bíróság pedig akár életfogytig tartó börtönbüntetésre is ítélheti, valamint 250 000 dollárig terjedő pénzbírság kifizetésére is kötelezheti.
Pedig nincs rá mentség
Jonathan Jasper, az IATA fedélzeti biztonságért felelős felsővezetője szerint nincs mentség az ilyesfajta, rendbontó viselkedésre. Mint fogalmaz,
ez nem csak a többi utas és a személyzet iránti tiszteletről, hanem a biztonságról is szól,
ami a légiközlekedés legfőbb prioritása.
A fizikai bántalmazás növekvő tendenciáját különösen aggasztónak találja, amivel szemben Jasper szerint a kormányoknak fel kellene lépniük, érvényt szerezve a törvényeknek. Az utasoknak és a személyzetnek ugyanis joga van a biztonságos és problémamentes utazáshoz a fedélzeten.
A légitársaságok és a repülőterek egy, 2014-ben közösen elfogadott iránymutatás szerint tehetnék a dolgukat ezekben az esetekben, ehhez azonban a kormányoknak ratifikálniuk kellene az úgynevezett Montreal Protokollt (MP14), amely a nemzetközi jogi keretet biztosítja a fegyelmezetlen utasok kezelésével kapcsolatban. A legkézenfekvőbb megoldás az lenne, ha minél több ország csatlakozna az MP14-hez. Mindez szép és jó, azonban 2023 júniusáig mindössze 45 ország ratifikálta, akik a nemzetközi utasforgalom csupán 33%-át teszik ki – hívja fel a figyelmet Tim Colehan, az IATA igazgatóhelyettese.
A számok csak emelkednek
Annak ellenére, hogy az IATA a kimagasló, 2021-es év után zéró toleranciát hirdetett a balhézó utasok kezelése kapcsán, a számok tartósan felfelé ívelnek.
„Mintha a dühödt és ellenséges viselkedés általánosságban vált volna elfogadhatóbbá az utóbbi években.
Egyszerűen tolerálhatóbbá vált, hogy állandóan frusztráltak és haragosak legyünk. (…) Talán azért is, mert mindenki kipakolja az érzéseit és megéléseit a közösségi médiára” – idézi a USA Today az arlingtoni Texasi Egyetem pszichológia professzorát. Jared Kenworthy szerint a jelenség háttere persze igen összetett, a feszültségekhez, frusztrációhoz a világszerte tapasztalható gazdasági visszaesés, az egekbe szökő (jegy)árak, és a COVID-19 világjárvány okozta poszttraumás stressz együttesen is hozzájárulhat.
A pandémiát egyébként Jaspers is felemlegeti, csak éppen a másik oldal szemszögéből; emlékeztetve arra, hogy a Covid-világjárvány a repülési ágazatot is rengeteg, korábban nem tapasztalt kihívás elé állította. A rutinosabb személyzet számára is hosszabb idő kimaradt a repülésből, az újonnan csatlakozó légiutas-kísérőknek pedig lehetséges, hogy életkoruknál fogva nincs meg a kellő tapasztalatuk ahhoz, hogyan kezeljenekek ilyesfajta helyzeteket – teszi hozzá az IATA vezető beosztású szakembere.
Kiemelt kép: Getty Images