3 óriásplakát Ebbing határában 1

Igaz történet alapján: amikor nem marad más, mint a kiplakátolt fájdalom

Nem dramaturgiai túlzás, a Három óriásplakát Ebbing határában című film valós történeten alapul.

A filmben in medias res csöppenünk egy kész helyzetbe: egy múltbeli bűntény sötét árnya ül a Három óriásplakát Ebbing határában (eredeti cím: Three Billboards Outside Ebbing, Missouri – az egyszerűség kedvéért a továbbiakban csak Három óriásplakát…) főhősének vállán. Mi nézők csak félszavakból és utalásokból rakhatjuk össze, hogy a Frances McDormand által megformált, középkorú nő, Mildred Hayes lánya szexuális erőszak áldozata lett, az ismeretlen elkövető pedig a fiatal lány életét is kioltotta. A megtört asszony igazságot követel, a helyi rendőrségnek viszont nem sikerül, pontosabban – ahogyan azt a film sejteti – nem is igazán akaródzik haladni az ügyben.

Bill Willoughby rendőrfőnök (Woody Harrelson) nemcsak a mindenre elszánt (még a rendőrörs felrobbantására is képes) édesanyával, hanem a gyilkos kórral is viaskodik, erre rímelve Mildred küzdelme szintén több síkon, a hatóságokkal és a saját démonjaival folyik. 

Az események azonban felgyorsulnak, és szélsebesen el is durvulnak azok után, hogy Mildred három óriásplakátot tetet ki az Ebbing városkát elkerülő út mentén

– ugyanott, ahol a lánya holttestére bukkantak. A 3 tűzpiros hátterű óriásplakáton 3 provokatív mondatnyi üzenet áll, a rendőrfőnöknek címezve:

„Miközben haldoklott, megerőszakolták.”

„Még mindig nem tartóztattak le senkit?”

„Hogy lehet ez, Willoughby rendőrfőnök?”

El se akarta vállalni

Frances McDormand brillírozik a ráosztott szerepben, amit először el se akart vállalni – pedig Martin McDonagh rendező állítólag már a forgatókönyvet is úgy írta meg, hogy a főszerepet neki szánta, aki viszont úgy érezte, 58 évesen túl idős ahhoz, hogy egy húszéves lány édesanyját játssza el. Úgy fogalmazott, ezzel a társadalmi háttérrel a főhős szerinte nem várt volna 38 éves koráig a szüléssel. McDormandet végül férje, Joel Coen forgatókönyvíró-rendező beszélte rá a dologra, mondván nem mindennapi lehetőséget hagy ki, ha visszautasítja ezt az ajánlatot.

Coennek viszont nagyon is igaza volt, amit mi sem bizonyított jobban, mint a film hatamas sikere. A brit-amerikai filmdráma a Velencei Nemzetközi Filmfesztiválon debütált 2017-ben, és a fesztivál nagydíjára, az Arany Oroszlánra is jelölték. Öt BAFTA-díjat és négy Golden Globe díjat nyert el, köztük a legjobb film, forgatókönyv, női főszereplő és a legjobb férfi mellékszereplő kategóriában. Hét Oscar-díjra is jelölték, ebből Frances McDormand a legjobb női főszereplőnek járó díjat, (a filmben rasszista és iszákos Jason Dixon közrendőrt alakító) Sam Rockwell pedig a legjobb férfi mellékszereplő díjat hozhatta el a 90. Oscar-gálán, 2018-ban.

3 óriásplakát, Oscar-díj, Frances McDormand

Frances McDormand átveszi az aranyszobrocskát 2018-ban (Craig Sjodin via Getty Images)

Amikor nem marad más

Bármennyire filmes fogásnak tűnik, a Három óriásplakát… alapötlete nagyon is valós: a drámaírót és filmrendezőt ugyanis – saját elmondása szerint – egy igazi amerikai kisvárosban látott, valódi óriásplakátok inspirálták. Martin McDonagh elmesélte, hogy a filmet három, olyan plakát ihlette, amelyek egy megoldatlan bűnügyre hívták fel a figyelmet, ezeket pedig valahol a Georgia-Florida-Alabama háromszögben látta, amikor a kilencvenes évek végén arrafelé utazgatott. (Újságíróknak sikerült rekonstruálniuk, hogy a posztereket McDonagh valójában a texasi Vidorban láthatta az út mentén.)

A „Miért nem oldotta meg az ügyet a rendőrség?” feliratot látva a rendező arra tudott gondolni, hogy emögött csakis egy nő, egy édesanya állhat, akinek megerőszakolták, majd megölték a lányát. Mégis milyen mértékű fájdalmat kell érezzen valaki ahhoz, hogy ilyesmire szánja el magát? – tette fel magában a kérdést McDonagh. Az eredeti történet, a fenti felvetést kivéve, több ponton is eltér az általa elképzelttől.

Ami közös bennük, hogy az eredeti plakátok is megoldatlan gyilkosságot kérnek számon.

A film premierje környékén megszólaltatták az érintett családot is: akkor kiderült, Fultonék 1991-ben meggyilkolt lányuk, Kathy Page megoldatlan gyilkossági ügyét kérték számon a plakátokon.

Egy rejtélyes ügy

Amikor Kathy Page holttestét 1991. május 14-én felfedezték, úgy tűnt, tragikus autóbalesetről van szó. A nő a volán mögött ült a kocsijában, amit a texasi Vidorban lévő otthonától alig száz méterre, egy árokból húzta ki. Az Unsolved Mysteries (magyarul: megoldatlan rejtélyek) című műsorban a helyi rendőr őrmester azt mesélte, hogy számtalan olyan jel volt,

amelyből rövid idő alatt arra a következtetésre jutottak, hogy az esetet balesetnek állították be, méghozzá nagyon ügyetlenül.

„Mivel a jármű belseje egyáltalán nem, a külseje is csak kis mértékben sérült meg, egyértelműen látszott, hogy ez egy megrendezett baleset volt” – fogalmazott Ray Moseley, aki akkoriban volt a vidori rendőrkapitányság nyomozó őrmestere. Ráadásul a halott nőnek sem voltak nyilvánvaló sérülései, az első ülésen talált üdítőitalok pedig még csak ki sem löttyentek.  A nő lábai pedig nem a pedálok felé voltak kinyújtva, és annak ellenére nem dobta előre a feltételezett ütközés, hogy nem volt bekötve a biztonsági öve.

A 34 éves feleség és kétgyermekes anya mindössze száz méterre lakott a baleset helyszínétől. Amikor a rendőrök kiérkeztek az otthonához, férje, Steve nyitott ajtót. Miután beszélt a férfival, Moseley nyomozó gyanúja tovább erősödött.

„Azt mondta, hogy a felesége nincs otthon, majd egyenesen az utca felé nézett, ahol az autó állt. Bár eléggé feldúltnak tűnt, és mintha sírva vetette volna magát a kanapéra, szinte azonnal folytatta a beszélgetést, könnyeknek pedig nyomát se láttam a szemében. Ez nagyon furcsa volt számomra” – fogalmazott a rendőr.

A hatóságok figyelme ekkor a férjre terelődött, aki természetesen az ártatlanságát bizonygatta.

Kathy és Steve Page csaknem 13 évig voltak házasok, két lányukkal tökéletes családnak tűntek. Steve azonban arról beszélt, hogy eltávolodtak egymástól. „Kathy nem érezte magát komfortosan a bőrében, meg akarta találni önmagát. Emiatt beszéltünk arról, hogy egy rövid időre különválunk, hogy időt adjunk ennek” – állította Steve. Az áldozat nővére, Sherry Valentine azonban ennél jóval sarkosabban fogalmazva azt mondta, a házasságuk menthetetlen volt. „Kathy már határozottan továbblépett, mert a válás mellett döntöttek, és ez már önmagában is. megkönnyebbülés volt számára. Tervei voltak, hogyan tovább.”

Steve kiköltözött a házból, elmondása szerint Kathyvel baráti viszonyban maradt. Másnap Kathy megkérte, hogy vigyázzon a lányaikra, amíg ő egy barátnőjével találkozik munka után. „Így hát átmentem hozzá. Körülbelül 11:15 és 11:30 között elment, hogy Beaumontba menjen a barátnőjéhez” – mondta Steve.

Hajnali 4:15-re Kathy Page viszont halott volt.

Amikor rátaláltak, se sminket, se ékszert nem viselt. A boncolás kimutatta, hogy megfojtották, és az orra el volt törve, továbbá vérfoltokat találtak az alsóneműjén és a bőrén. A rendőrség rekonstruálta a nő utolsó óráit. Tudomásukra jutott, hogy halála előtt nem a barátnőjével, hanem egy férfi szeretőjével találkozott, akivel együtt töltötték az estét. Az illető maga vallotta be, hogy Kathyvel szeretkeztek a halála éjszakáján. A tényt, hogy Kathy valóban szexelt a halála éjszakáján, a boncolási jegyzőkönyv is megerősítette. Ugyanakkor egy több mint érdekes részletre is felhívta a figyelmet, nevezetesen arra, hogy az illető, aki utoljára létesített szexuális aktust az áldozattal, vazektómián esett át. A szeretőn azonban nem végeztek ilyen jellegű beavatkozást.

Máig nem szolgáltattak igazságot

Ez pedig ismét Steve Page-re terelte a gyanút, mivel ő néhány hónappal korábban esett át vazektómián. Amikor a rendőrség kihallgatta, a férj beismerte, hogy lefeküdt Kathyvel, de azt állította, hogy ez még azelőtt történt, hogy Kathy elment volna szórakozni: „Éppen készülődött, akkor jött ki a zuhany alól… Lefeküdtünk egymással, még mielőtt elment otthonról” – vallotta. A nővér, Sherry szerint azonban a romantika Kathy házasságából már régen eltűnt. „Én személy szerint nem hiszem el, hogy ez megtörtént. Már nagyon régóta nem volt együtt Steve-vel, aki a kanapén aludt” – adott hangot kétségeinek Sherry, aki számára csak egy lehetséges forgatókönyv létezett.

Kathy apja, James Fulton is úgy vélte, hogy Steve, miután rájöhetett a neje viszonyára, tettlegességre ragadtatta magát.

Amikor Kathy hazaért és bement a fürdőszobába, átöltözött, lemosta a sminkjét, levette az ékszereit. Steve valószínűleg bement hozzá és szexet követelt, aminek lányom viszont ellenállhatott” – vélte a megtört édesapa. A család szerint a vita odáig fajult, hogy a feldühödött Steve megerőszakolta, majd megfojtotta Kathyt. Mindeközben Steve Page saját, misztikus elméletet gyártott Kathy gyilkosának kilétéről. „Fenyegetéseket kaptam telefonon, hogy ugyanúgy járhatok, mint a feleségem. Él itt egy bizonyos személy Beaumontban, akinek köze lehetett a halálához. Egy prominens, olasz családra gondolok, a helyi maffia tagjainak tartják őket” – célozgatott homályosan Steve. Kathy meggyilkolása máig megoldatlan, annak ellenére, hogy elhidegült férjét egy 2000-es polgári perben felelősnek találták a haláláért. 

A család által eredetileg kihelyezett plakátokon a következő mondatok voltak:

„A vidori rendőrség elszúrta az ügyet”

„Vallomásra várva”

„Ez veled is megtörténhet”

James Fulton neve legutóbb egy 2018-as Daily Mail cikkben került elő, amelyből kiderül, Kathy édesapja azidáig sem hagyott fel az óriásplakátok kihelyezésével a Los Angelesből Floridába tartó – és texasi Vidoron keresztülvágó, 1-10-es autópálya mellett fekvő mezőn. Bár a táblák idővel változtak, az üzenetük lényyegében ugyanaz maradt: 1991-ben Kathy Page-t megerőszakolták és meggyilkolták, a helyi rendőrség semmit sem tett az ügy felderítése érdekében. Steve Page-et a rendőrség továbbra is az ügy első számú gyanúsítottjaként kezeli. Kathy neve, és a hozzá kapcsolódó ügy kivonata máig fent van Texas állam rendvédelmi szervének honlapján a lezáratlan ügyek között.

Kiemelt kép: IMDb/Unsolved Mysteries Wiki/nőklapja.hu