–––SZPONZORÁLT TARTALOM–––
Manapság szinte már mindenki fontosnak tartja, hogy fenntarthatóbb életmódot folytasson – és ezt nem mi állítjuk, hanem a különböző felmérések: a Garnier OneGreenStep jelentése is erre jutott már 2021-ben. Ennek ellenére az említett jelentésből az is kiderült, hogy ugyan majdnem mindenki szeretne tudatosabban fogyasztani, csupán 5 százalék gondolja, hogy sikerül is így cselekednie a mindennapokban.
Zöld szépséget mindenkinek: A-tól E-ig
Ha ennyien zöldülni vágyunk, miért érezzük úgy, hogy nem tesszük? Ennek igen egyszerű okai vannak. A fenntartható életmód nagy akadályai legtöbbször a választási lehetőség hiánya és az információhiány. Elvégre amikor leveszünk egy-egyterméket a polcról, gyakran nem tudjuk, mit kellene nézni a címkén. Honnan tudhatjuk, hogy a sok szimbólum melyike jelenti azt, hogy adott márka adott terméke fenntartható? És mit is jelent egyáltalán, hogy fenntartható?
A fenntartható szépségápolás dióhéjban azt jelenti, hogy egy márka olyan gyakorlatokat és irányelveket alkalmaz, amelyek a környezeti, társadalmi és gazdasági fenntarthatóságot helyezik előtérbe.
Egyértelmű szimbólumok segítenek
A Garnier mint az egyik legnagyobb szépségipari márka idén nagyobb sebességre kapcsolta a Green Beauty Mindenkinek küldetését, és pontosan a fenti kérdések megválaszolásában szeretnének segíteni a vásárlóknak néhány igen egyszerű betű- és színkóddal. Ez egy új címkézési rendszert jelent, amely teljes és átlátható módon, ugyanakkor világosan és összehasonlítóan tájékoztat a termékek környezeti és társadalmi hatásairól. Magyarán
a Garnier szakértői módon kiértékeli termékei környezeti hatását, és A-tól E-ig pontozza őket, hogy segítsen kiválasztani azt, amelyik megfelel az értékrendünknek.
Az Általános környezeti hatás minden környezeti tényező összesített értékelése, amely egy termék életciklusa során a környezeti hatásoknak tulajdonítható, és egyértelműen bemutatja azt a fogyasztók számára. És hogy mik ezek a tényezők?
Az értékelési skála magában foglalja például az összetevők előállításának, a csomagolás előállításának, a termék gyártásának, felhasználásának (beleértve a zuhanyozás vagy arctisztítás során felhasznált forró víz mennyiségét – ez nagyban hozzájárul ugyanis az összképhez – és a formula biológiai lebonthatóságát). Ugyanígy benne van a szállítás módja, és szempont az is, hogy a termék környezettudatos gyárban készüljön. Ez a címkézés már most megtalálható a Garnier hajápolási- (samponok, balzsamok, hajpakolások/nem kiöblítendő termékek és olajok) és bőrápolási termékein (mindennapos arcápolók, színezett és UV-védelemmel ellátott formulák, sminklemosók, arctisztítók, micellás vizek és tonikok).
A címkézési rendszer tehát minden terméket egy A-tól E-ig tartó skálán értékel, ahol az A besorolással ellátott termékeket ítélte legjobbnak a bizottság a környezeti hatásuk szempontjából.
A ponthatárok kidolgozásának érdekében a L’Oréal csoport több ezer terméke került kielemzésre, amelyek jól mutatják az üzletekben megvásárolható termékek sokféleségét.
A környezeti és társadalmi címkézési módszertan 11 független tudományos szakértő segítségével került kidolgozásra, és összhangban van az európai Környezeti terméklábnyom szabványokkal, amelyek célja, hogy több kritériumú megközelítéssel csökkentse az áruk és szolgáltatások környezeti hatásait. A PIL adatokat a világszerte elismert, független könyvvizsgáló, a Bureau Veritas Certification is ellenőrzi.
Zöld kisokos
A dióhéjban való összefoglalást érdemes kifejteni kicsit, és tudatosítani, hogy egy termék környezeti hatása a termék életciklusának egésze alatt értendő, az alapanyag kinyerésétől a gyártáson és szállításon át egészen a felhasználásig és az újrahasznosításig. Magyarán
a vásárlók is igen fontosak abban a folyamatban, hogy egy termék kevésé terhelje meg környezetünket.
Nem mindegy például, hogy mennyi vizet használunk bizonyos termékekhez, és hogy mihez kezdünk a kiürült csomagolással. De akkor lássuk, hogy mi mit jelent!
Széndioxid lábnyom
A termék életciklusa során, azaz az összetevők és a csomagolás gyártása, a termék gyártása, szállítása, felhasználása és csomagolásának hulladékkezelése során kibocsátott üvegházhatású gázok (CO2) mennyisége.
Tudtad?
Egy sampon széndioxid kibocsátásának átlagosan 70%-a a zuhanyzáskor használt víz felmelegítéséhez szükséges energiából származik.
Vízlábnyom
A termék életciklusa során felhasznált vízmennyiség, beleértve az összetevők és a csomagolás előállításához szükséges vizet, a termékek gyári előállításához szükséges vizet, a termék használata során (például zuhanyozáskor) elhasznált és a szennyvíz kezeléséhez szükséges vizet.
Tudtad?
Egy sampon vagy balzsam vízlábnyomának 60%-a a használati fázisból származik! Érdemes tehát nem kiöblítendő hajpakolásokat vagy a nem leöblítendő arctisztítókat/sminklemosókat választani.
Környezettudatos gyár
Olyan gyártóüzemet jelent, amely évről évre csökkenti az üvegházhatású gázok (CO2) kibocsátását, a vízfogyasztást és a hulladékképzést, és amely hozzájárul a helyi lakosság foglalkoztatáshoz – különösen a kiszolgáltatott gazdasági helyzetben lévőkéhez – és az alkalmazottai képzésének fejlesztéséhez.
Újrahasznosítható anyagok
Azok az alkotórészek, amelyek egy különleges ipari eljárással összegyűjthetők és kezelhetők – ahol az infrastruktúra ezt lehetővé teszi – annak érdekében, hogy új anyag keletkezzen belőlük.
Tudtad?
2025-re a Garnier minden műanyag csomagolása újrahasználható, újrahasznosítható vagy komposztálható lesz.
Újrahasznosított anyagok
Egyéb újrahasznosított anyagok felhasználásával előállított anyag.
Tudtad?
Jelenleg minden Garnier Bio termék flakonja újrahasznosított műanyagból készül (kivéve adalékanyagok, színezékek és a kupak), emellett 2022 vége óta minden Botanic Therapy termék flakonja is újrahasznosított műanyagból készül (kivéve a fent említetteket).
Nem mindegy, hogyan készül a papír vagy a karton
A Garnier minden csomagolásában használt papír vagy karton (a használati útmutató is) kizárólag olyan erdőkből származik, amelyeket fenntarthatóan és a biológiai sokféleséget védő módon kezelnek – ezt pedig a Forest Stewardship Council (FSC) függetlenül tanúsítja.
A társadalmi befogadás mellett elkötelezett beszállítók
Összetevőket és csomagolásokat beszállító cégek, akik munkalehetőséget és megélhetést biztosítanak a szociálisan és/vagy gazdaságilag kiszolgáltatott közösségekben élők számára. Ezek a beszállítók legalább egy szolidaritási projektet támogatnak.
Tudtad?
A Garnier szolidaritási beszerzési programja olyan embereknek biztosít munkalehetőségeket és fenntartható jövedelmet, akik jellemzően kiszorulnak a munkaerőpiacról. A Garnier és beszállítói civil szervezetek támogatásával elkötelezték magukat a tisztességes kereskedelmi gyakorlatok betartása mellett, az ellátási lánc egészén. Kistermelőket (beleértve a mezőgazdasági termelőket és a dolgozókat is) támogatnak, akiknek képzést biztosítanak mezőgazdasági tudásuk fejlesztésére, ezáltal elősegítve a fenntartható gazdálkodási gyakorlatokat és a biológiai sokféleség védelmét, emellett bizonyos esetekben megkönnyítse az egészségügyi szolgáltatásokhoz vagy a jóléti védelmi mechanizmusokhoz való hozzáférést.
Az egyesült nemzetek szervezetének (ENSZ) 4 munkaügyi alapelve
A Garnier termékek alkotórészeinek vagy összetevőinek minden közvetlen beszállítója elkötelezett az ENSZ munkaügyi normákra vonatkozó alapelveinek betartása mellett. Ezek a következők: 1. A munkavállalók joga a szabad egyesülésre és a kollektív tárgyalásokra. 2. A kényszer vagy kötelező munka elutasítása. 3. A gyermekmunka elutasítása. 4. A munkavállalók közötti megkülönböztetések elutasítása
Többet szeretnél tudni?
Persze ezeken kívül is vannak fontos tényezők 2021 márciusa óta például minden Garnier termék rendelkezik a Cruelty Free International jóváhagyó pecsétjével a Leaping Bunny Program keretében. Ez egy vezető nonprofit szervezet, amely azon dolgozik, hogy véget vessen az állatkísérleteknek. Illetve 2025-re a Garnier megújított bőr- és hajápolási termékeinek összetevőinek 75%-a biológiai alapú lesz, bőségesen rendelkezésre álló ásványokból vagy körforgásos folyamatokból fog származni.
Ezen kívül is további igen fontos és érdekes információkat tudhatsz meg a termékekről a garnier.hu oldalon.
A Green Beauty kezdeményezésről bővebben a Garnier Green Beauty menüpontjában olvashatsz #ONEGREENSTEP
Kiemelt kép: Garnier