Szűnni nem akaró rajongásunk mellett – persze csak hogy ne tűnjünk elfogultnak – számtalan cikkben igyekeztünk alaposabban is utánajárni, miért ejtenek rabul olyan könnyen a kosztümös drámasorozatok. Társadalmi és szerelmi intrikák, látványos öltözékek, lopott pillantások két rangban eltérő vagy más akadály elé néző szerelmes között, és persze az előkelő, jóképű úriemberek, akiket csak merő álszentségből hagytunk hátra a sorban.
A pszichológiai szakértők szerint ugyanis főként ezek az idealizált historikus karakterek tehetnek arról, hogy a képernyőkhöz szegeződünk, amint megjelenik a színen egy remekbeszabott öltönykabát vagy bricsesz. Ám ahogy mindannyiunk kedvenc angol kosztümös drámája, a Downton Abbey, úgy az alábbi hozzá hasonló sorozatok sem csupán esztétikummal kecsegtetnek, sőt, egytől-egyig erős női karakterekkel, izgalmas cselekménnyel és lebilincselő történetvezetéssel repítenek el bennünket egy letűnt kor díszletei közé.
Az aranykor
A Downton Abbey-t jegyző Julian Fellowes New Yorkba költöztette a pazar angol vidéki látványvilágot és karaktereit, akik ezúttal az iparosodás korában igyekeznek ellavírozni a társadalmi szerepekben, politikában és persze a szerelemben. Amerikában a 19. század vége a gazdasági változások időszaka, amikor legalább annyian veszítik el vagyonukat, mint ahányan váratlanul meggazdagodnak, ám a régi és az új pénz közötti különbségek továbbra is kettészakítják a felsőbb rétegeket. 1882-őt írunk, amikor
a fiatal Marian Brook – akit Meryl Streep lánya, Louisa Gummer alakít – apja halála után árván marad, ezért idős, ám vagyonos nagynénjeihez, Agnes van Rhijn (Christine Baranski) és Ada Brook (Cynthia Nixon) otthonába költözik,
ahol a társadalmi viszály kellős közepén találja magát. Nagynénje, a régi arisztokrácia felsőbbrendű képviselője, és a szemtelenül gazdag vasúti iparmágnás-feleség perpatvara közepette Peggy Scott, egy feltörekvő afroamerikai hölgy szegődik barátjául. A kérdés már csak az, Marian a társadalom szigorú szabályait vagy a saját útját követi ebben az izgalmas, új világban? Az aranykor 2. évada október 29-én érkezik az HBO Maxra.
A korona
A brit királyi család történetét feldolgozó sorozat a Netflix egyik legnagyobb sikereként könyvelhető el annak ellenére, hogy rendre számos kritika éri mind a hitelességét, mind a szereplőválasztást illetően. A II. Erzsébet királynő uralkodását kronológiailag végig kísérő családi események a 20. század történelmi mozzanatainak tükrében tárulnak a nézők elé, akik a hatodik évaddal már Katalin hercegné és Vilmos herceg találkozását követhetik nyomon. A széria 5. évada az 1990-es és a 2000-es évek közötti időszakra fókuszált, amikor több királyi házasságot is elért a válság, beleértve Diana és Károly herceg frigyét, melyre a szívek királynőjének legendás Panoráma-interjúja tette fel a pontot (bár tudjuk, hogy már a házasságkötés előtt sem volt minden a legnagyobb rendben). A készülőben lévő 6. évad ezzel szemben Vilmos és Harry boldogulását, valamint Katalin felbukkanását helyezi előtérbe, miközben Diana hercegné tragédiája is bemutatásra kerül, ám a készítők szerint közel sem úgy, ahogy azt a rajongók először gondolták. Az új évad 1997-ben kezdődik majd, Diana halálával és várhatóan a 2001-es eseményeknél ér véget. A 6. évad pontos bemutatója egyelőre nem ismert, de állítólag már ősszel nézhetik a rajongók.
Mildred Pierce
A negyedik HBO sorozatát készítő Kate Winslet – aki az Easttowni rejtélyek hatalmas közönség- és kritikai sikere után elnyerte a tévés Oscart, vagyis az Emmy-díjat –, már a 2011-es Mildred Pierce minisorozattal diadalt aratott a csatornánál. James M. Cain 1941-ben megjelent azonos című regénye egy elégedett kispolgári család, Pierce-ék mindennapjaiba enged betekintést, akik életét kettétöri a gazdasági világválság. Miután a férje faképnél hagyja, a kétgyermekes családanya egyedül őrlődik a napi megélhetés, a jelzálogtörlesztés és a két kicsi lány nevelése között, ám úgy dönt, nem adja meg magát a szorongató körülményeknek – legalábbis egy darabig. Pincérnőként, majd vállalkozóként küzd a fennmaradásért, csakhogy legkisebb lánya halálát követően úgy tűnik, a folyamatos szembeszél továbbra sem akar csillapodni, az üzleti sikereken és szerelmeken túl pedig nem várja más, csupán újabb szakadék. Az ötrészes minisorozat a férfiakhoz fűződő kapcsolat párhuzamaként egy különleges anya-lánya viszonyt tár a néző elé, miközben az 1930-as évek kilábalási időszakának pszichológiájából is lenyomatot ad.
Poldark
Winston Graham A Poldark család című tizennyolcadik században játszódó regénysorozata szinte a BBC-re kívánkozott, ugyanis minden megvan benne, amire egy szakavatott kosztümös sorozatrajongó vágyik. Sebzett lelkű háborús hős, szerelmi háromszög, politikai és családi viszályok, a kivételes színészi játék és a szemet gyönyörködtető látványvilág már csak hab a tortán.
A szerző 1945 és 1953 között kiadott tizenkét kötetének főszereplője az amerikai függetlenségi háborúból hazatérő Ross Poldark
(akit a Hobbit-filmekből ismert Aidan Turner alakít), kinek szülőföldje iránti vágyódását egy szempillantás alatt elűzi a valóság: édesapja meghalt, a családi birtokot a pusztulás fenyegeti, gyermekkori kedvesét pedig eljegyezte saját unokatestvére. A hajthatatlan Ross Poldarkot azonban kemény fából faragták, ezért hamar úgy dönt, nem adja fel a küzdelmet szerelméért. Csakhogy a sors egészen más utakat tartogat neki, melyekre egy vásártéri összetűzésből megmentett zabolátlan lány csábítja, ezzel pedig végérvényesen megváltoztatja addigi életét.
Viktória
Ahogy azt a A korona című sorozat sikere is mutatja, az angol vidéki élet megpróbáltatásainál már csak a fényűző falak között zajló cselszövéseket szeretjük jobban. A 2016-ban induló dráma Európa nagyanyjának, vagyis Viktória királynőnek uralkodását mutatja be a kezdetektől Albert herceggel való találkozásán át a királynő elhidegült féltestvérének megjelenéséig. Ugyanis hiába a számtalan televíziós díj, a műsornak 2019-ben a cselekmények közepette véget vetett az HBO Max. Ám ez még véletlenül se szegje kedvünket, így is érdemes nézni, elvégre Daisy Goodwin alkotó az uralkodó fennmaradt naplójából merített a történelemhű eseményekhez, melyek hitelesen ábrázolják, hogyan lett a 18 éves ifjú lányból egy világbirodalom vezetője. De ahogy azt a Downton Abbey-ben már megszokhattuk, itt sem csupán a felsőbb szinteken folyó történésekbe kapunk betekintést, a hatalmi küzdelmek és szenvedélyes pillanatok a földszint alatti társadalmi rétegek mindennapjait is átszövik.
Kiemelt kép: HBO Max/Netflix/Mammoth Screen/Masterpiece/nőklapja.hu