A napokban több olyan hír is terjedt a nemzetközi sajtóban, amelyek lángokba borult elektromos autókról számoltak be. Liverpoolban például egy családi ház égett le, míg Ausztráliában egy hotel gyulladt ki a mélygarázsban parkoló e-autó miatt.
Nem arról van szó, hogy az elektromos autók minden ok nélkül képesek kigyulladni, hanem arról, hogy ha egyszer felcsapnak a lángok, akkor azt senki nem oltja el egykönnyen – még a professzionális eszközökkel felszerelkező tűzoltók sem. Csakhogy erről egyetlen e-autó reklám sem beszél, és az autókereskedők sem hangoztatják, hogy bizony plusz kockázatot vállalnak a vásárlók.
Az autó gyulladt ki, de a ház is odaveszett
Szeptember végén angol családoknak kellett szembesülni az elektromos autó okozta óriási tűzzel. Egy családi ház előtt parkoló – egyébként új – autó vélhetően túlmelegedett, ennek következtében kigyulladt, majd a tűz átterjedt a lakóépületre is. A házban egy személy tartózkodott, aki még épp idejében észlelte a tüzet, és volt érkezése kirohanni a házból, ami lakhatatlanná vált. A helyszínre érkező tűzoltók sikeresen eloltották az ingatlant érintő tüzet, de a lángokba borult kocsival már nem volt ilyen „könnyű” dolguk, hiszen magát a járművet legalább olyan hosszan kellett oltani, mint a kétszintes házat. A jelenlévőket megrázták a történtek, most szembesültek azzal, hogy milyen károkat okozhat egy égő elektromos autó.
Amiről nem beszélünk
A hír hallatán felmerül a kérdés: valóban több kockázatot rejt egy elektromos autó, és elég csupán egy meghibásodás, hogy lángokba boruljon? A Katasztrófavédelem tájékoztatása szerint nem az jelenti a gondot, hogy az e-autók is meghibásodnak, hiszen ugyanez igaz a gázolajjal működő autókra és más járművekre is – bármilyen hajtású gépjármű 10 perc alatt teljesen lángba borulhat egy műszaki meghibásodás során. A gondot az jelenti, hogy az elektromos autókban lítium-ionos akkumulátor van, amely sokkal hamarabb kap lángra, mint más technológiával készült akkumulátor. Az oltást nehezíti, hogy az akkumulátorban lévő lítium reagál a vízre, ezáltal nehezebb megszüntetni a tüzet.
További rossz hír, hogy a kigyullad lítiumion akkumulátor rendkívüli veszélyt jelent a beavatkozó tűzoltókra, miután szúrólángok (nagy hőenergiával rendelkező vékony lángsugár) jöhetnek létre, nem beszélve az emberi szervezetre káros gázokról, amelyek az égéssel a levegőbe kerülnek. Márpedig nincs mese, az e-autókat is el kell oltani valahogy. Az oltás csak akkor eredményes, ha a víz a műszaki leírások szerinti megfelelő mennyiségben eléri a lítiumion akkumulátorok belsejét, ez viszont óriási vízkárral jár – magyarán nagyon sokáig kell locsolni az autót.
Most akkor veszélyes vagy sem?
A válasz egyszerű: bátran választhatunk elektromos autót, viszont fontos tudni, hogy ha egyszer kigyullad, akkor senki sem oltja el a garázsban lévő porral oltóval. (Hogy mi ilyenkor a teendő, arról a Katasztrófavédelem oldalán olvashatunk.) De emiatt nem kell túlságosan aggódni – a Katasztrófavédelem tájékoztatása szerint az elektromos vagy hibrid járművek járműtüzei nem gyakoribbak, mint a hagyományos meghajtású járművekéi. Ráadásul a tapasztalatok azt mutatják, hogy többnyire a gépjármű gyullad meg, nem pedig az akkumulátor.
Nyilvánvalóan már csak azért is, mert sokkal kevesebb elektromos vagy hibrid jármű van hazsnálatban, mint hagyományos. Szám szerint 2022-ben 11,31 millió gázolajjal működő autót adtak el Európa szerte, míg 2,6 millió e-autó került gazdához, habár Magyarországon jelentősen nő az e-autók száma. A Jövő Mobilitása Szövetség tájékoztatása szerint 2025-re 75 ezer, 2026 végén pedig 125 ezer elektromos autó közlekedik majd a hazai utakon. A kockázati tényező ellenére az elektromos autó fenntarthatósági szempontból mindig jobb választás lesz, hiszen nem bocsát ki szennyező gázokat, szemben a gázolajjal üzemeló autóval, és a tűzoltók is bíznak benne, hogy a technológia fejlődésével kiküszöbölhetők lesznek a fenti nehézségek.
A cikkben elhangzott információkért külön köszönet Péceli Tamás Tűzoltó Őrmesternek.
Kiemelt kép: Getty Images