„Számos olyan terület van, ahol jelenlegi tudásunk nem elégséges, és így a mesterséges intelligencia fontos szerepet kaphat.”

A mesterséges intelligencia, azaz MI (angolul artificial intelligence, röviden AI) ma már egyre több helyen van jelen körülöttünk, például az idegennyelv-oktatásban is, vagy a tanulás és a tanítás differenciálásában. Komoly lehetőségek vannak benne az oktatás területén, hiányoznak azonban a használatával kapcsolatos részletes hatásvizsgálatok, és a témával kapcsolatban etikai aggályok is felmerülhetnek.

A mesterséges intelligencia „elkezdte átformálni az iskolák és az egyetemek működését, az oktatók munkáját, valamint gyermekeink tanulási módszereit. Azáltal, hogy segítséget nyújt a tanároknak az egyes tanulók sajátos igényeinek kielégítésében, rugalmasabbá teszi az oktatási környezetet. Egyre alapvetőbb szerepet tölt be a személyre szabott oktatásban és az értékelésben. És egyre jobban látszik, hogy képes értékes betekintést nyújtani a diákok fejlődésébe. A MI tagadhatatlan hatással van az oktatási és képzési rendszereinkre, és ez a hatás a jövőben tovább fog erősödni” – áll az Európai Bizottság oktatók számára készített, az MI oktatási és tanulási célú felhasználásáról szóló etikai iránymutatásában. 

A MI és az automatizálás a szakértők szerint

inkább segíteni fogja egyes munkakörök specializálódását, hatékonyabbá teszi majd az emberi munkaerőt is, végső soron pedig sikeresebbé és produktívabbá a cégeket – mindezt úgy, hogy közben megszüntethet bizonyos munkaköröket is.

Mindannyiunkat érint tehát a kérdés.

A mesterséges intelligencia került górcső alá az innovatív szemléletű ESSCA School of Management 2023 őszén útnak indított egy konferenciasorozatának kerekasztal-beszélgetésén is, melynek keretében a mesterséges intelligencia különböző iparágakra gyakorolt hatását vizsgálták az iskola kollégái és partnerei a világ számos pontjáról. 2023 különleges év a francia ESSCA, hiszen – a budapesti mellett – a párizsi kampusz is idén ünnepli fennállásának 30. évfordulóját, ez évben nyitotta meg az iskola a luxemburgi és a malagai Kampuszait, és ekkor avatja a bordeaux-i kampuszának új épületét is.

Rangos előadók beszéltek a mesterséges intelligenca
lehetőségeiről

A mesterséges intelligencia különböző iparágakra gyakorolt hatásátról szóló konferenciasorozat első eseményére a budapesti kampuszon került sor, melynek keretében gondolatébresztő előadásokat szakmai viták követtek. A téma sokrétű feldolgozása céljából az ESSCA rangos előadók egész sorát hívta meg, akik különféle szakterületekről és iparágakból érkeztek, és akik

arra keresték a választ, hogy vajon mely területeket érinti leginkább és legkevésbé a mesterséges intelligencia rohamos fejlődése, és vajon miként kellene erre az egyes iparágaknak reagálnia.

„Az ESSCA School of Management nem mint veszélyre, hanem mint lehetőségre tekint a mesterséges intelligenciára. Tudatosan, szakmai szempontok alapján beillesztve az iskola egyes folyamataiba, a diákokat, oktatókat és kutatókat szisztematikusan felkészítve az egyes alkalmazási területekre és módszerekre, rávilágítva annak gazdasági, technikai és etikai kérdéseire és következményeire, előnyökkel járhat minden érintett számára” – mondta Dr. Deli-Gray Zsuzsa, az ESSCA Budapest igazgatója, professzora.

Fotó: ESSCA School of Management

Átveheti a MI a humán kompetenciákat?

Az, hogy melyik iparág hogyan reagál a mesterséges intelligencia térnyerésére, nagyon eltérő lehet. (Arról, hogy mely munkákat veszélyezteti a MI, vagyis AI, itt írtunk bővebben.) Egy dologban azonban láthatóan konszenzus alakul ki a szakértők szerint: nem szabad, hogy a mesterséges intelligencia átvegye a humán kompetencákat.

„A technológiai innováció elkerülhetetlenül feszegeti a határokat, de ahelyett, hogy átengednénk az irányítást, nekünk kell formálnunk az útját. Bár bizonyos feladatkörök a mesterséges intelligencia által automatizálásra kerülnek,

a technológia új típusú munkahelyek létrehozására is alkalmas lesz olyan módon, hogy a humán kompetenciákat inkább erősítse, mint helyettesítse”

– mondta Dr. Károlyi László, a Legrand Hungary vezérigazgatója és a Francia-Magyar Kereskedelmi és Iparkamara elnöke, a panelbeszélgetés egyik meghívott előadója. „Az AI-t arra kell használnunk, hogy segítsen a döntések meghozatalában, nem pedig arra, hogy az éghajlat- és energiapolitikai döntéshozók és tudósok szakértelmét helyettesítsük” – véli Dr. Botos Barbara PhD, Klímaügyekért és Klímadiplomáciáért Felelős Utazó Nagykövet, aki ezzel egy újabb lehetőségre hívta fel a figyelmet.

Van, ahol nem lesz szerepe, máshol segíthet a MI

Amennyiben végignézzük az egyes iparágakat, látható, hogy vannak jelenleg jobban és kevésbé érintett területek. „Az Executive Search szolgáltatást nyújtó cégek elsősorban az egyéni kapcsolatokra építik munkájukat. A mesterséges intelligenciának jelenleg látszólag csekély hatása van erre a területre, ám kiemelt jelentősége van annak, hogy előre jelezzük a lehetséges jövőbeli összefüggéseket” – mondta Dávidné Krokos Krisztina, az Arthur Hunt Ügyvezető Partnere.
„Az eddigi jelentős erőfeszítések ellenére, a Fenntartható Fejlődés célkitűzései sokkal sürgetőbbek, mint valaha. Ennek ellenére

számos olyan terület van, ahol jelenlegi tudásunk nem elégséges, és így a mesterséges intelligencia fontos szerepet kaphat.

Az adatok elemzésével és értékelésével, valamint a megfelelő forgatókönyvek felépítésével az AI képes lehet pótolni azokat a hiányosságokat, amelyek betöltése kulcsfontosságúak lehetnek a bolygón való túlélésünkben” – mondta Dr. Zilahy Gyula, a BME egyetemi tanára.

A mesterséges intelligencia egyes területekre gyakorolt jövőbeli hatását korántsem lehet egyértelműen megbecsülni. Látva annak rohamos fejlődését és térnyerését, elképzelni sem tudjuk, hogy milyen ütemben fog tovább terjedni. „Bár a mesterséges intelligencia nagyon izgalmas, és kétségtelenül megváltoztatja a világot, amelyben élünk, el kell ismernünk és fogadnunk, hogy nem hoz gyors megoldásokat a társadalom problémáira” – világított rá Dr. Kevin Jackson, az ESSCA budapesti kampuszának Vendégoktatója.

Abban egyetértettek a szakértők, hogy a mesterséges intelligencia által teremtett kihívások elemzésében, a lehetséges válaszok kidolgozásában, a hatásmechanizmusok feltárásában az oktatási-kutatási intézményeknek kiemelt szerepe lehet.

Kiemelt kép: Getty Images