Nemrég egy brooklyni kávézó tiltotta ki a fotókat, videókat és élő bejelentkezéseket készítő vendégeket, néhány héttel korábban pedig egy vermonti falu, Pomfret került reflektorfénybe hasonló szabályozások miatt. A szigorítás célja, hogy keretek között tartsa az elvetemült influenszereket, akik közül sokan bármire képesek egy jó kamerabeállás kedvéért, ezzel viszont gyakran megzavarják a többi embert.
A most szóban forgó brooklyni kávézó is épp erre hivatkozva tiltotta ki az influenszereket – továbbá hozzátették, azt sem nézik jó szemmel, hogy az önjelölt véleményvezérek nem kevésszer ingyen akarják megkapni a finomságokat, amiket rendeltek. Ezen kívül a kávézó szerint gyakran feltartják a sort végeláthatatlan akadékoskodásukkal, az asztaloknál pedig hosszan elidőznek (amíg a megálmodott felvétel el nem készül), ennek a lassúságnak a levét pedig a fizető vendégek isszák meg, és végeredményben a hely is bevételkieséssel számolhat.
Hasonló indokkal tiltották ki egy vermonti kistelepülésről is a telefonállványokkal és szelfibotokkal érkező vendégeket. A tiltás 2023. szeptember 23. és október 15. között volt érvényben a faluban, általában ekkor özönlik ide ugyanis a legtöbb turista, hogy megcsodálja a varázslatos őszi tájat.
És ki is hibáztatná őket? Képzeljük csak el: vörös, réz és élénk sárga színben játszó fák, bokrok mindenhol… Valóban ideális háttér egy fotó vagy videó elkészítéséhez – persze csak akkor, ha nem lógnak bele folyamatosan idegenek a kompozícióba. Az előző években azonban olyan sok influenszer érkezett ide ősszel, hogy a település vezetősége idén úgy döntött, kitiltja őket, hogy a helyiek és a visszafogottabb turisták újra élvezhessék a vermonti természetet teljes pompájában.
Az influenszerek ingyen élhetnek?
Öt évvel ezelőtt egy írországi szálloda szintén szigorú szankciókat vezetett be, miután egy blogger nem akart fizetni a szállásáért, mondván, az ő hírverésének hála úgyis elegen jönnek majd a hotelba. Köztudott, hogy léteznek olyan megállapodások, melyeknek értelmében egy ismert személy online tartalomgyártásért cserébe szállást kaphat, viszont ezek minden esetben előre egyeztetett, szerződéssel biztosított együttműködések.
Mivel azonban az a fajta tartalomszolgáltatás, amelyet az influenszerek végeznek, alig néhány éve vált ismert fogalommá, még nem elég tiszták a határok. Azt már sikerült elérni, hogy marketing- és PR-ügynökségek égisze alatt egyesüljenek a megélhetési tartalomgyártók – ennek eredményeképp ezek az ügynökségek egy-egy konkrét influenszert javasolhatnak egy adott kávézó, étterem vagy szálloda számára. Ilyen esetekben a szerződő felek kikötik, hogy pontosan miről, hányszor és hogyan kell posztolnia az internetes celebnek.
Kiemelt kép: Getty Images