Kis hatótáv, lassú töltés? Felejtsük el az elektromos autók körüli tévhiteket!

A különféle piackutató cégek elemzései szerint az elektromos járművek eladásai idén várhatóan újabb rekordot érnek el. Ez nem meglepő, hiszen ha az elmúlt néhány évet nézzük, az elektromos autók száma szerte a világon potenciálisan, mondhatni robbanásszerűen emelkedik. Mégis sokan vannak, akik például azt mondják, hogy óvakodnának attól, hogy e-autóval vágjanak bele egy országon belüli nyaralásba, mert félnek a hatótávolságtól, attól, hogy nem tudnák hol tölteni az autót. De ezen kívül is van néhány tévhit, amelyet érdemes tisztázni.

–––SZPONZORÁLT TARTALOM–––

A Nők Lapja utazási szokásokat vizsgáló felméréséből kiderült, hogy a válaszadók többsége (több mint 55%) évente egy-két alkalommal utazik belföldön belül pihenni, majdnem 30%-uk kétszer-háromszor, 15,3%-uk pedig háromnál is többször. Ehhez pedig 82,8%-uk autót használ, többségük benzines autóval kel útra. 63,1%-uk viszont azt a választ adta, hogy elektromos autóval is neki merne vágni egy belföldi útnak – ugyan ez egész jó eredmény, mégis arról árulkodik, hogy sokakban még mindig élnek a tévhitek, amely az elektromos autók körül kialakultak.

A nemmel válaszolóktól azt kérdeztük, hogy miért nem választanák az elektromos autót a belföldi kiránduláshoz. 44,9% azt válaszolta, hogy mert nem bízik a hatótávolságban, 36,4% azt válaszolta, hogy mert előre meg kell terveznie a megállókat, 16%-uk számára pedig az nem volt vonzó a gondolatban, hogy a szálláshelyek többségén nincs lehetőség a töltésre, 2,6%-uk szerint pedig mert a legtöbb szálláshelyen, ahol elérhető a töltés, az nem ingyenes. 

De akkor vegyük is sorra ezeket, illetve egyéb tévhiteket!

1. tévhit: Az elektromos autókkal nem lehet hosszú utakat megtenni

Az elektromos járművek hatótávolságán folyamatosan dolgoznak a mérnökök, egyes újabb modellekkel pedig akár 500 kilométert is autózhatunk. És nem is csak a luxusautókkal!

A CUPRA első, 100%-ban elektromos autója, a Born nagyobb akkumulátoros verziója például képes az akár 548 kilométeres hatótávra, így a vidéki út, de egy külföldi kiruccanás sem okoz neki problémát. 

(Egy átlagos, hagyományos hajtású gépjármű egyébként nagyjából 480 kilométert képes megtenni egy tank üzemanyaggal.) A legtöbb, kisebb akkumulátorral rendelkező elektromos autó egy feltöltéssel is legalább 200 kilométerre képes elmenni – tehát már ez is meghaladja a napi átlagos vezetési távolságot, amelyet 50-80 kilométerben szoktak megállapítani.

2. tévhit: Az elektromos autókat kevés helyen lehet tölteni

Az elektromos autók töltése egyszerűbb, mint azt elsőre gondolnánk, a töltőállomások száma ráadásul folyamatosan növekszik. Amíg 2018-ban 79 nyilvános töltőberendezés volt található az országban, addig 2023 első negyedévére ez a szám 2279-re nőtt, és ebben nincsenek benne a nem nyilvános és nem engedélyköteles töltőberendezések adatai, így ez a szám sokkal magasabb. A terkep.mekh.hu/elektromobilitas oldalon egyébként interaktív térképen is megtekinthető, hol találhatóak a nyilvános töltők, illetve az is, hogy hány csatlakozó pont található rajtuk. Tehát mondhatjuk, hogy nem kell sokkal jobban megtervezni az utat, mint fosszilis üzemű autók esetén.

3. tévhit: Sokáig tart, amíg az autó akkumulátora feltöltődik

Egy elektromos autó töltési sebességét két tényező határozza meg: a töltőállomás teljesítménye, valamint az elektromos jármű felvevőképessége. Míg váltakozó áramú töltőoszlopokról több órát vesz igénybe egy elektromos autó feltöltése, addig egy egyenáramú berendezéssel ez akár egy óra alá is csökkenthető.

Maximális töltési sebesség

A villanyautók akkumulátora mindig csak a jármű által elfogadott maximális töltési sebességgel tölthető. Ha ez a maximum 7 kW akkor ennél gyorsabban nem tölt fel akkor sem, ha 22 kW-s töltőpontra csatlakoztatjuk.

A MOON az egyik azon kevés töltési megoldást kínáló márka közül hazánkban, melynek töltőberendezései nemcsak személygépjárműveket, hanem tehergépjárműveket és autóbuszokat is képesek kiszolgálni, töltőberendezései 11 kW-tól 400 kW töltési teljesítményig nyújtanak töltési megoldást. Otthoni felhasználásra olyan MOON fali töltő is elérhető, amelynek maximális töltőteljesítménye 22 kW, így akár 10-szer gyorsabban tölthetünk, mintha egy hagyományos, 230V-os háztartási csatlakozóról tennénk ugyanezt. De a márka kínálatában létezik már mobil töltőkészlet is, a POWER2Go 2.0, ami már több is, mint egy wallbox: egy flexibilisen használható mobil töltőkészülék, 4 különböző csatlakozóadapterrel, hordozható táskában. Ez a készülék akár tízszer gyorsabb töltést biztosít, mint a normál háztartási csatlakozóaljról történő töltés, és bárhol tölthetjük az elektromos autót, ahol van áram. Egyszerűen csak csatlakoztassuk a készüléket szinte bármilyen elektromos csatlakozóhoz, majd az elektromos autóhoz, és ennyi az egész.

4. tévhit: sokkal többe kerül, mint a hagyományos autó

Az igaz, hogy felárral indulnak az elektromos autók, ez pedig egyes típusok esetén akár nagyon sok is lehet. Onnantól kezdve viszont az autó fenntartási költsége jóval alacsonyabb, mint egy hagyományos autóé. Egyrészt ott az üzemanyag, illetve az e-autókban olyan problémás alkatrészek sincsenek, amelyek cseréje, javítása folyamatos költségekkel jár. Például nincs sebességváltó, önindító, turbó, kettős tömegű lendkerék, illetve olajcserére sem költeni, fékbetétet ritkán kell cserélni, féktárcsát pedig gyakorlatilag soha. Egy elektromos autó esetén az éves szerviz a futómű és a fékrendszer állapotának felméréséből áll. Mindez együtt véve kompenzálja a magasabb vételárat.

5. tévhit: Az akkumulátor pár év alatt tönkremegy, nagyon drága a cseréje

Nem igaz, hogy az elektromos autók akkumulátora 3-4 év alatt elhasználódik, illetve ha cserére van szükség, már annak sem olyan magas a költsége, mint kezdetekben volt. Ha esetleg egyszer szükség lesz rá, a cserével egy szinte teljesen új autónk lesz, ami aztán újra hosszú éveken át szolgálhat bennünket.

A tapasztalatok egyelőre azt mutatják, hogy az elektromos autók akkumulátor élettartama – természetesen megfelelő használat mellett – legalább 8-10 év.

Ráadásul az akkumulátorok teljesítményének csökkenése nem egy lineáris folyamat: jelentősebb kapacitás csökkenés hosszú idő után jelentkezik csak. Egy 5 éves villanyautó csaknem olyan hatótáv megtételére képes, mint új korában.

CUPRA Born

6. tévhit: Az elektromos autók nem elég gyorsak

A legtöbb elektromos jármű végsebessége még mindig elmarad a fosszilis üzemű autókétól, de a legtöbb típussal elérhetjük a világ szinte összes országában megengedett maximális sebességet, így a kérdés valójában nem számottevő. És mivel az elektromos motor kezdeti teljesítménye jóval nagyobb, mint a belső égésű motoré, az e-autók jobban gyorsulnak, mint a benzinnel vagy a gázolajjal hajtott autók, így egyetlen lámpánál sem maradunk velük „szégyenben”, sőt.

Ha pedig valaki a sportosabb vezetési élményre vágyik, akkor a CUPRA Bornt választhatja például e-Boost csomaggal, amelyet azért állítottak össze, hogy élvezetesebbé tegye a vezetést, és növelje a teljesítményt: a vezetési profil váltásával a teljesítmény 150 kW-ról (204 LE), 170-re (231 LE) ugorhat.

7. tévhit: Nagyobb környezeti terheléssel járnak

Az elektromos járművek élettartama során az üvegházhatású gázok kibocsátása alacsonyabb, mint egy átlagos benzinüzemű járműé, és ez akkor is így van, ha figyelembe vesszük a gyártást. Egyes tanulmányok kimutatták, hogy egy tipikus elektromos autó gyártása több szén-dioxid-szennyezést okozhat, mint egy hagyományos autóé, ennek oka az elektromos autók akkumulátorának gyártásához szükséges többletenergia.

A jármű élettartama alatt azonban a gyártásával, töltésével és vezetésével kapcsolatos teljes üvegházhatásúgáz-kibocsátás általában alacsonyabb, mint a belső égésű motoros autók esetén.

Az Argonne National Laboratory kutatói például egy benzinüzemű autó és egy 500 kilométeres elektromos hatótávolságú e-autó kibocsátását becsülték meg, és egyértelműen erre az eredményre jutottak.

Kiemelt kép: CUPRA