Épp egy hete, hogy a Time magazin Az Év Emberének választotta. Politikusok kérik levélben, hogy az ő országukba is menjen koncertezni. Sorra dönti meg a lemezeladási, turnébevételi és ki tudja még milyen rekordokat. Üzletasszonyként olyan birodalmat épített fel, amelynek értéke meghaladja az egymilliárd dollárt. De mi lehet Taylor Swift titka, ami ilyen hihetetlen magasságokba repítette harmincnégy éves korára?

Életrajzát és karrierállomásait tanulmányozva egy fajsúlyos brazil szappanopera bontakozik ki, amelyben minden kötelező elem megvan – árulástól bukásig, bosszútól újjászületésig. Az biztos, hogy rengeteget lehet tanulni tőle, többek között például, hogy hogyan lehet totálisan vesztesnek tűnő helyzeteket megnyerni, a legmélyebb szakadékból kimászni, újradefiniálni magunkat, akár többször is, ha úgy hozza az élet.

Ma (2023. 12. 13-én) ünnepli 34. születésnapját a világ egyik legismertebb szupersztárja, Taylor Swift.

Mindenkinek van egy álma

Taylor Alison Swift 1989. december 13-án született, és egy pennsylvaniai karácsonyfafarmon nőtt fel. (Ezt a mondatot mindenképp le szerettem volna írni, annyira jól hangzik. Egyébként erről írt egy karácsonyi dalt is, a Christmas Tree Farm címűt.) A sztorija egy bizonyos pontig a „szokásos”: kiskorától énekelt és fel is lépett helyi kávézókban – Shania Twain hatására a country műfaja vonzotta –, a szülei támogatták a szárnypróbálgatásait, és tizennégy éves korában Nashville-be költöztek családostul, hogy zenei karrierépítésbe kezdjen.

Ez idáig biztosan sok más hasonló kislány története is lehetne, Swift azonban két dologgal kitűnt a mezőnyből: egyrészt saját maga írta a dalszövegeit (ráadásul jókat), másrészt eltalált egy piaci rést, a country-t hallgató fiatal lányokét, akik tárt karokkal fogadták és azonnal tiniidolt csináltak belőle. Tizenöt évesen leszerződtette egy frissen alapított lemezkiadó, tizenhét évesen pedig megjelent az első albuma.

Storyteller, kaméleon és főnixmadár

A kritikusok és a rajongók egyaránt méltatják Swift dalszerzői képességeit, Bob Dylanhez, Paul McCartney-hoz és Joni Mitchellhez hasonlítják. Harvardi szakemberek elemzik a dalszövegeit, rámutatva kiterjedt szókincsére, metaforáira és mindenekelőtt: történetmesélő erejére.

Storytelling – ez az, amiben Swift a legtehetségesebb, és amiért rajongók milliói imádják. A fiatal lányok magukra ismernek a dalokban, amelyek által nem Swift élményeit élik újra, hanem a sajátjaikat. (Jelenleg legalább tíz egyetemi szeminárium foglalkozik vele, köztük egy a Harvardon, ahol Stephanie Burt professzor Swift munkásságát William Wordsworth költő munkásságához tervezi hasonlítani.)

Eddig tíz albuma jelent meg, és a kezdeti „kedves lány a szomszédból, aki country-t énekel” imidzsből mind zeneileg, mind perszónában többször váltott.

Swift óriási kaméleon, aki részben kényszerből fejlesztette ki átváltozási képességét, előremenekülésként.

„Rájöttem, hogy minden lemezkiadó aktívan azon dolgozik, hogy megpróbáljon lecserélni engem. Ehelyett arra gondoltam, először magamat cserélem le egy új énre. Mozgó célpontot nehezebb eltalálni” – mondta a Time-nak. Adott ki full pop lemezt, elkalandozott a rock és az elektronikus zene irányába, villantott szintipopot, bevetett hiphop elemeket, kísérletezett indie hangzással. Eközben félénk kislányból érett nő lett, akinél jól megfér egymás mellett a macskáival kuckózó, kockás inges Taylor és a tetőtől-talpig flitterben úszó színpadi díva. 

Taylor Swift és Vilmos herceg a Winter Whites Gala rendezvényen a Kensington Palotában 2013. november 26-án Londonban. (Fotó: David M.Benett/Centrepoint/Getty Images)

Bár még csak harmincnégy éves, Swift többször kezdte újra a nulláról. Emlékezetes balhéja Kanye West rapperrel kis híján a karrierjébe került: egy hangfelvétel kiszivárogtatásával hazugnak állították be, mémek keringtek róla a közösségi médiában, kígyónak nevezték.

Az eset annyira megviselte, hogy elköltözött az Egyesült Államokból, egy évig nem hagyta el a bérelt lakását, nem bízott senkiben, és azt gondolta, örök életére negatívan fognak hatni rá a történtek.

De aztán felszívta magát, egy új albummal és a Look What You Made Me Do című dallal tért vissza – utóbbinak szövege és a hozzá készült videoklip méltó visszavágás a Kanye-ügyre, egyben vad és ironikus kísérlet Swift megtépázott hírnevének visszaállítására.

Ezután jött az újabb csapás: a régi lemezkiadójától Kanye West egyik barátjához kerültek első hat albumának jogai – Swift feltételezi, hogy ez szándékosan történt így, azért, hogy kiszúrjanak vele. De erre is megtalálta a megoldást. Elhatározta, hogy újra felveszi, néhány addig nem hallott dallal felturbózza, majd újra kiadja ezeket az albumokat – a hatból négy már el is készült, ezek Taylor’s Version címkével vannak ellátva az eredeti címük mellett. Mindez zenetörténeti jelentőségű akció, előtte senki sem csinált olyat, hogy az összes korábbi nagylemezét újra felvegye.

A „Swiftiek”

Az énekesnő népszerűségének fontos katalizátora a rajongóival való különleges kapcsolata. Mivel Swift nagyon korán, tizenéves korában kezdte a karrierjét, vele egykorú hallgatósága gyakorlatilag együtt nőtt fel vele, azonosak voltak az élményeik és az érzéseik, ez pedig összeforrasztotta őket.

Swift nagyon közvetlen velük, meghitt, néhány fős közös zenehallgatásokra invitálja őket, amikor elkészül egy új anyaga – ezáltal is csak tovább erősíti „szomszéd lány” és „America’s Sweetheart” imidzsét. Rajongótáborát Harry Styles-éhoz lehetne hasonlítani szenvedélyességben és eltökéltségben (a Harry Styles-kultuszt ebben a cikkben próbáltuk megfejteni), csak őket nem Swifties-nek, hanem Harries-nek hívják.

A fanok elemzik Swift koreográfiáit, ruháit és dalszövegeit, mindenben nyomokat, titkos üzeneteket és utalásokat keresnek (például az expasijaira vagy éppen a Kanye West-botrányra) – és találnak is, hisz az énekesnő gyakran szándékosan játszik ezekkel.

Az őrület a tetőfokára hág

A Swift korábbi művészi korszakait (éráit) megidéző és tíz eddigi lemezének emléket állító koncertsorozat, a The Eras Tour idén márciustól jövő novemberig tart, és öt kontinensen összesen száznegyvenhat fellépést jelent. Az előrejelzések szerint ez lesz minden idők legnagyobb turnéja, és az első, amelynek bevétele meghaladja az egymilliárd dollárt. Az elemzők „Taylor-effektusról” beszélnek, ugyanis minden alkalommal, amikor a sztár új helyre érkezik, ott egy mini gazdasági fellendülés következik be (itt írtunk már róla, hogy a Barbie-filmnek és Swift turnéjának mérhető hatása van az amerikai gazdaságra).

Karácsony Gergely, Budapest főpolgármestere levelet írt az énekesnőnek, hogy minket is ejtsen útba az európai turnéja során, de a magyar rajongók nagy bánatára Budapest nem került be az állomások közé. (Bécs és Varsó lesz a hozzánk legközelebbi koncerthelyszín.) Chilében sem lesz The Eras Tour-koncert – bezzeg Mexikóban, Argentínában és Brazíliában több is, ezért az ország elnöke, Gabriel Boric szintén írt Swiftnek, ahogyan a thaiföldi miniszterelnök-jelölt is tollat ragadott saját országának taylorizálása ügyében. Wow.

A turnéval kapcsolatban kizárólag legekről, rekordokról és teljes megőrülésről szólnak a hírek. Amikor tavaly megkezdődött a jegyek árusítása, a Ticketmaster összeomlott. A feketepiacon egy jegyért több mint huszonkétezer dollárt (majdnem nyolcmillió forintot) is elkérnek.

Az argentin rajongók hónapokig sátraztak a koncerthelyszín előtt, hogy a legjobb helyeket tudják megszerezni a show-n. Néhányan otthagyták a munkájukat, hogy minden idejüket a rajongásnak szentelhessék.

Az Egyesült Államokban alap a több napon át tartó sorban állás, azoknak pedig, akik nem tudtak jegyet szerezni, marad a Taylor-gating: a koncerthez közeli utcákban és parkolókban, ahová még épp elhallatszik a zene, együtt éneklik Swifttel a dalokat. Amikor a turné Santa Clara városába érkezett, a városi tanács elfogadta a várost július 28-29. között „Swiftie Clara” névre keresztelő nyilatkozatot, továbbá az énekesnőt a kétnapos koncert idejére tiszteletbeli polgármesternek is kinevezték.

Nem írok több példát a hisztérikus rajongás minősített eseteire.

Taylor Swift az Eras Tour koncertsorozat Sao Paolo-i állomásán az Allianz Parque-ban 2023. november 24-én. (Fotó: Buda Mendes/TAS23/Getty Images for TAS Rights Management)

Őrült jó ez a show

Ilyen felfokozott rajongás és állandó média-, gazdasági – és hát, ezek szerint politikai – figyelem mellett elég nagy lehet a nyomás az énekesnőn, hogy tényleg valami fenomenálisat alkosson a színpadon. Swift ezt nem bízza a véletlenre.

Minden show több mint háromórás(!), negyvennél is több dalt tartalmaz legalább kilenc albumról, Swift tizenhatszor öltözik át közben, ezerrel megy a pirotechnika, és van egy olyan optikai illúzió is, amikor úgy tűnik, mintha az énekesnő alámerülne a színpadon és úszna.

Swift hat hónappal az első koncert előtt kezdte meg a felkészülést. Minden nap futópadon énekelte végig a teljes setlistet: a gyors daloknál futva, a lassú daloknál kocogva vagy sétálva.

Aztán három hónapig tanulta a koreográfiát, mert a sejtjeibe akarta vésni a mozdulatokat, hogy aztán a koncerteken a rajongóira tudjon figyelni és jól érezhesse magát – anélkül, hogy közben elveszítené a fonalat.

Egy sor koncert után Swift egy napot pihen és regenerálódik. Ilyenkor nem hagyja el az ágyát – kivéve, ha valami harapnivalót akar vadászni magának, de aztán azt is visszaviszi az ágyába, és ott fogyasztja el. Egy ilyen napon beszélni is alig tud, hiszen három koncertet énekel végig előtte, és minden egyes lépésnél recseg-ropog a lába a magassarkú cipőben való táncolástól.

De az erőnléti edzések ilyenkor sem maradhatnak ki, a fellépések között mindig szakít rájuk időt. „Tudom, hogy akkor is felmegyek a színpadra, ha beteg vagyok, ha megsérültem, ha éppen összetört a szívem, ha kényelmetlenül érzem magam vagy stresszes vagyok. Ez már az identitásom, emberi mivoltom része. Ha valaki jegyet vesz a koncertemre, akkor azt meg fogom csinálni, hacsak nem következik be valamilyen vis maior” – nyilatkozta a Time-nak.

Taylor Swift koncertfilmje világpremierjén 2023. október 11-én Los Angelesben. (Fotó: John Shearer/Getty Images for TAS)

Lépéselőnyben

Swiftnek szenzációs érzéke van ahhoz, hogy formabontó ötletekkel álljon elő, és ezek többnyire be is jönnek neki.

Nem érdeklik a zeneiparban kikristályosodott írott és íratlan szabályok, ezeket megkerüli, felülírja, majd utat mutat másoknak.

Erre volt példa a korábbi albumainak újrarögzítése, vagy új lemezkiadójával kötött szerződése, melyben olyan feltételeket vívott ki magának, amelyek teljes művészi szabadságot adnak neki, valamint garantálják, hogy kellő kontrollja legyen a zenéi felett.

Közel háromórás koncertfilmet készített az éppen futó turnéjából, de ezen is csavart egyet, a Taylor Swift: The Eras Tour című filmet ugyanis nem adta oda a streamingszolgáltatóknak, hanem bevitte a mozikba. Ezzel egyrészt rekordeladásokat produkált mozijegy fronton, másrészt élő, közösségi élményt teremtett, a rajongók ugyanis sokszor együtt énekelnek és táncolnak a mozikban – ahelyett, hogy otthon, egyedül a kanapén fekve néznék meg a filmet.

Taylor Swift évek óta sorra dönti a lemezeladási és billboard rekordokat (ezzel maga mögé utasítva például Whitney Houstont és Tina Turnert),

2023-ban pedig egyértelműen a csúcsra ért.

Most már én is el akarok menni egy koncertjére!

Kiemelt kép: Taylor Swift a 2023-as MTV Video Music Awards díjátadón a Prudential Centerben 2023. szeptember 12-én Newarkban (Fotó: Noam Galai/Getty Images for MTV)