A bűnügyi televíziózás (jobban mondva streamingelés) soha nem látott virágkorát éli. Krimit nézni olyan, mintha egy közúti baleset szemtanúi lennénk: nehéz nézni, de félrenézni még nehezebb. Mivel a műfaj rengeteg alműfajra tagolódik, most azok közül a nyomozós sorozatok közül szemezgettünk, melyek nem a nagybetűs gonoszt állítják középpontba (mint a sorozatgyilkosos sorozatok és true crime-ok nagy része), hanem az utána nyomozók munkáját.
A lista természetesen szubjektív, hiszen jóval több briliáns krimisorozat született, mint 5, vannak viszont olyan darabok, amelyek egyértelműen nagy hatást tettek a kritikusokra és az egész popkultúrára, és
nem csak izgalmas történetként értelmezhetők, többet adnak egy-egy csavaros bűntény megoldásánál.
Az utóbbi 10 évre szorítkozunk, így nem lesz benne a 2002 és 2008 között futott egyszerre rendőr- és gengsztertörténet, Amerika hanyatlásának és Baltimore városának tablója, a Drót, amely tényleg a sorozatgyártás legékesebben csillogó köve, és amelyet rendre szoktak görög tragédiákhoz hasonlítani csakúgy, mint orosz nagyregényekhez.
Ahogy nem lesz benne a dán (norvég és svéd koprodukcióban készült) Egy gyilkos ügy (Forbrydelsen) sem – pedig ha azt kérdezné valaki, melyik az egyetlen gyilkossági nyomozós sorozat, amelyet mindenképpen ajánlunk, gondolkodás nélkül vágnánk rá, hogy ez. (Fontos megjegyezni, hogy az amerikai verzió meg sem közelíti a dánt.)
Íme az utóbbi évtized legjobb nyomozós sorozatai
1. A törvény nevében (True Detective) 1. évad
Nem indítjuk túl nagy meglepetéssel a legjobb nyomozós sorozatok listáját. Idén lesz 10 éves a True Detective, amiben Woody Harrelson és Matthew McConaughey az amerikai dél lecsúszott, lehangoló, okkult közegében nyomoz hátborzongató rituális gyilkosságok után.
Az egész évad rendkívül kényelmetlen (jó értelemben), egy világ rajongott érte – nem véletlenül. Ha kimaradt, ideje pótolni, hiszen pár napja debütált az HBO Maxon a 4. évad (True Detective – Night Country) Jodie Foster főszereplésével, ami ha hozni tudja a kezdeti lendületet, akkor felérhet akár az első évadhoz is. Egyébként antológia-sorozatról van szó, így valójában bármelyik évaddal kezdheted.
2. Vidám vidék (Happy Valley)
Szintén idén 10 éve, hogy kijött a BBC remekbe szabott sorozata, melynek középpontjában egy rosszul sikerült emberrablás áll, illetve annak az egyetemes igazsága, hogy senki sem menekülhet tetteinek következményei elől.
Főszereplője a 40-es éveinek végén járó rendőrnő, aki csak ránézésre kedves asszony, valójában kemény exdetektív, és aki hatalmas magánéleti trauma után lett rendőr a valójában nagyon nem vidám vidéken,
a Nyugat Yorkshire-i Halifaxban. Az egykori textilipari központ mára inkább kilátástalanságáról és nihilt választó drogosairól ismert, Catherine Cawood és az ő tragédiát feldolgozni próbáló személye ebben a közegben működik igencsak hatékonyan.
Sajnos a Netflixen éppen nem elérhető hazánkból ez a nyomozós sorozat, melynek második évada 2016-ban, a 3. pedig hét évnyi várakozás után 2023-ban jelent meg. De ha van rá mód, egyértelműen ajánljuk megtekintését!
3. A híd (Bron/Broen)
Itt kicsit csalunk, mert az első évada 2011-ben jött ki – viszont 2018-ban ért véget. Nem volna nyomozós lista, ha nem szerepelne rajta legalább egy északi sorozat (ha az Egy gyilkos ügy ki is maradt, de a Netflixen nézhető, izlandi Kelepcébe zárva, vagyis Trapped szintén igen darálós). A skandinávok kétségkívül nagyon erősek nyomozós sorozatokban – nem csak könyv formájában.
Az egyik legerősebb azonban minden bizonnyal A híd, melynek már alapsztorija is igen csavaros: egy svéd politikusnő holttestére bukkannak a Koppenhágát Malmővel összekötő Øresund híd közepén, így mindkét ország rendőrei részt vesznek a nyomozásban. A holttest ráadásul félbe van vágva, és pontosan az országhatáron hagyták. Ez azonban csak az alap,
ami innentől következik, az a két nyomozó, a svéd Saga Norén és a dán Henrik Sabroe pokoljárása
– miközben természetesen a tettest is megpróbálják kézre keríteni.
Az utánozhatatlanul nyomasztó hangulat, az emlékezetes karakterek és a csavaros, nyomozós történetek együtt teszik az egyik legjobb nyomozós sorozattá – különösen az első két évadát. Készült belőle amerikai változat is (The Bridge), de mondanunk sem kell, nyomába sem ér az eredetinek.
4. Easttowni rejtélyek (Mare of Easttown)
2021 tavaszának nagy dobása volt az HBO Max saját nyomozós sorozata, az Easttowni rejtélyek, amely nyomasztásban már-már a skandináv szériákra szintjét hozza. Van benne negyvenes nyomozónő (Kate Winslet), aki egyszerre küzd a nyomozással és a múltjában tomboló traumákkal, illetve hátborzongató gyilkosság egy kis közösségben.
De ami kiemelte a termésből, az volt, hogy az amerikai sorozatokhoz képest meglepően üdítő őszinteséggel és mélységgel vitte a nézőket a bűntény megoldásában, miközben egy közösség látleletét is megismerhettük, méghozzá alaposan. Ráadásul mindeközben a pszichológiai dráma és a krimiszál is remekül egyensúlyban maradt. Érdemes tenni vele egy próbát annak is, aki nem annyira a műfaj megszállottja.
5. Gyilkos a házban (Only Murders In The Building)
Kicsit kakukktojás ez a nyomozós sorozat, amely itthon a Disney+-on nézhető, hiszen nem rendőrségi nyomozásról szól. A metanarratíva modern társadalmunk true crime iránti megszállottsága; a sorozat helyszíne egy előkelő, régi New York-i épület; főszereplői pedig annak három lakója, egy teljesen valószerűtlen banda, akiket a bűnözés iránti megszállottságukon kívül semmi sem köt össze. Ez viszont egy elég erős kapocs.
Steve Martin és Martin Short még mindig fantasztikus páros, de remekül illeszkedik közéjük a Selena Gomez által alakított karakter is.
A sorozat lebilincsel, a komoly nyomozós sorozatok rajongói is szeretni fogják, pedig komédia a javából.
Ami pedig igazán meglepő, hogy a nagy leleplezés, a nagy csavar sohasem az, amire a néző számít.
Ráadásul minden évadban (eddig három jött ki, legkorábban nyár végén várható a negyedik, de még nincs róla hivatalos információ) elképesztő színészek vendégszerepelnek benne, mint például Paul Rudd, Meryl Streep, Sting vagy éppen Shirley McLane.
Miért szeretjük annyira a nyomozós sorozatokat?
Azért álljon itt dióhéjban, hogy miért is rajongunk annyira ezekért a gyilkosos sorozatokért. Egyrészt undort érzünk, miközben nézzük vagy hallgatjuk ezeket az erőszakról szóló történeteket, de mégis mindig visszatérünk, hogy folytassuk őket, egyiket a másik után. Hogy ez miért van így, arról rengeteg pszichológiai tanulmány és cikk született már.
Az evolúciós pszichológia szerint a bűnügyek iránti rajongás mélyen emberi, hiszen ezeket nézve otthonunk biztonságában élvezhetjük túlélési ösztöneink gyakorlását. Scott Bonn sorozatgyilkos-kutató arra jutott, hogy
minden társadalomnak szüksége van a gonoszra, majd annak megbűnhődésére,
a szekularizált társadalomban pedig nincsenek már démonok, boszorkányok, vámpírok, így a legfőbb gonosz a sorozatgyilkos lesz. Elvégre ha nincs gonosz, nincs jó sem – kell az ellentétpár a társadalom békés és kiszámítható működése érdekében. Hogy egyéni preferenciáink mit súgnak, azt mindenki döntse el maga, nézni van mit, az egészen biztos.
Kiemelt kép: HBO Max/BBC/Nimbus Film/nőklapja.hu