A tél végi díjkiosztó szezonban egymást érik a vörös szőnyeges események, de mind közül az Oscar a legjelentősebb, hiszen már a jelölés is komoly nézőszám-növekedést generál. Még a botrányok is csak az érdeklődést fokozzák, ráadásul idén már új szabályrendszernek kellett megfelelniük a legjobb filmre pályázó alkotásoknak, így most árgus szemmel figyel a világ

A 96. Oscar-gálán az Amerikai Filmművészetek és Filmtudományok Akadémiája (AMPAS) a 2023-as év legjobb filmjeit és filmeseit díjazza huszonhárom kategóriában. A ceremóniát Los Angelesben rendezik meg március 10-én (magyar idő szerint március 11-én hajnali 2 órától), a házigazda Jimmy Kimmel humorista lesz.

A nagyjátékfilmek kategóriáiban a legtöbb, összesen tizenhárom jelölést az Oppenheimer kapta, de nincs oka panaszra a Szegény párák, a Megfojtott virágok, a Barbie és a Maestro stábjának sem. Magyar művészért is izgulhatunk, a legjobb látványtervezésért járó díjra jelölték a Szegény párák alkotóit, köztük Mihalek Zsuzsa díszletberendezőt.

Legyen tarkább a világ!

Az Oscar történetében mindig voltak vitatható döntések, de amióta nemcsak az újságírók és a szakmabeliek véleményét lehet olvasni, hanem az internetnek, és azon belül a közösségi oldalaknak hála, bárkiét, a felháborodásnak lett következménye is.

2012-ben a Los Angeles Times hozta nyilvánosságra az akadémia tagjainak demográfiai megoszlását, és kiderült, hogy az aktív szavazók 94 százaléka fehér bőrű volt, 77 százaléka férfi, és 54 százaléka hatvan évnél idősebb. Igyekeztek ezt az aránytalanságot megszüntetni, de négy évvel később a változás még mindig szinte érzékelhetetlen volt, ezért úgy döntöttek, sokkal határozottabban kell bővíteniük és színesíteniük a tagságot.

2023-ra a szavazóbizottság majdnem duplájára, 10 500 főre bővült, megduplázták a színes bőrű, valamint a női tagok számát, és ma már a szavazók fele külföldi. A tagságot tizennyolc különböző kategóriára osztották, vannak közöttük színészek, rendezők, producerek, zeneszerzők, jelmeztervezők, animációs filmet készítők.

Az egyes ágazatok tagjai szavazzák meg a saját kategóriájuk aktuális jelöltjeit – a rendezők rendezőt jelölnek, a színészek színészeket stb. –, de minden tag szavazhat a legjobb film jelöltjeire, és a végső szavazásnál mindenki szavazhat az összes kategóriában.

oscar-2024

Oscar-díj Jacqueline Durran, a Kisasszonyok című film jelmeztervezője kezében. (Fotó: Jeff Kravitz/FilmMagic)

Bár a szavazási rendszer demokratikusnak tűnik, tagadhatatlan, hogy az ágazatok összetétele alapjaiban határozza meg a végeredményt. A rendezői kategória például még mindig nagyon férfias, és sokak szerint kirekesztő a nőkkel, valamint a színes bőrűekkel szemben. Az Oscar-díj kilencvenhat éves történetében mindössze nyolc nőt jelöltek legjobb rendezőnek, és fekete bőrű rendező nem nyert még soha. Idén a legjobb film tíz jelöltje közül hármat rendezett nő, de a legjobb rendezők között csak az egyikük szerepel.

Jók között a legjobb

Az összes aranyszobor fontos – különösen az érintetteknek –, de évről évre a legjobb filmnek járó díj kavarja a legnagyobb indulatokat, hisz ennek van dollárokban leginkább mérhető tétje. Míg az Oscar-kategóriák többségében legfeljebb öt jelölt van, addig 2009 óta a legjobb filmeknél tíz alkotás versenyez. Ezt a döntést azért hozták, hogy több különböző műfaj is bekerülhessen a válogatásba.

Az Oscar sokszínűségét hiányoló kritikai hangok 2019-re annyira felerősödtek, hogy az akadémia a legjobb film kategória feltételrendszerén is változtatott, de adtak időt a készítőknek, így a szabályzás csak ettől az évtől érvényes.

Ennek megfelelően 2024-ben a legjobb film csak olyan alkotás lehet, amiben legalább egy főszereplő vagy jelentős mellékszereplő valamilyen etnikai kisebbséghez tartozik vagy a szereplők legalább egyharmada alulreprezentált kisebbségből származik (pl. nő, színes bőrű, LMBTQ-, vagy fogyatékossággal élő ember), esetleg a film története egy ilyen kisebbség ügyét dolgozza fel.

Hasonló szempontokat kell figyelembe venni a gyártás során is. Pontos előírások vannak arra vonatkozóan, hogy vezető szerepben, a stábban, a gyakornokok között, illetve a marketinges és kommunikációs csapatban milyen arányban kell alulreprezentált csoportokból és kisebbségből érkező munkavállalókat foglalkoztatni.

Az akadémia ezekkel az intézkedésekkel arra kívánja ösztönözni a készítőket, hogy a filmjeikkel jobban tükrözzék a társadalom sokféleségét, és így szélesebb közönséget szólítsanak meg.

Sok alkotó szerint azonban ez a kritériumrendszer a filmek témáját tekintve rendkívül korlátozó, és kifejezetten ártalmas a kreativitásra, a stáb tagjainak kiválasztása szempontjából pedig egyszerűen nem megvalósítható, hiszen nem lehet és nem is akarják megkérdezni egy állásinterjún a jelentkező szexuális irányultságát, nemi hovatartozását és etnikai hátterét, ráadásul ezeknek nincs is semmi köze a munkához.

Jó filmnek nem kell cégér?

Az Oscar-kategóriák egyike sem mérhető pontosan, vagyis nincs egységes szempontrendszer, ami alapján el lehetne dönteni, kinek az alakítása, zenéje, forgatókönyve vagy jelmeze a legjobb, és hiába szakmabeli a többség, mindenki mást értékel. A filmstúdiók az ízlésen nem tudnak változtatni, de az elmúlt évtizedekben megtalálták a módját annak, hogyan befolyásolják a szavazókat.

Népszerűek voltak a gourmet-vacsorákkal egybekötött vetítések, az értékes ajándékcsomagok, de előszeretettel béreltek fel publicistákat is, akik jó kritikákat írtak a kiválasztott műről vagy rendezőről. A filmipar ismert, befolyásos figurái ezzel párhuzamosan nem féltek a suttogó propagandától sem: rivális alkotásokat sároztak olyan vádakkal, mint hogy azok torzítják a történelmet, vagy éppen az égbe magasztaltak arra nem feltétlenül érdemes forgatókönyveket, színészeket.

Az akadémia egyre gyakrabban kapta meg azt a kritikát, hogy a döntésekre nagyobb hatással van a marketing, mint a film minősége, ezért a lobbitevékenységet is korlátozták. A szavazók nem használhatják a közösségi médiát arra, hogy ösztönözzék vagy lebeszéljék a többi tagot arról, hogy szavazzanak bármelyik filmre vagy teljesítményre, és nem küldhetnek egymásnak ilyen jellegű privát üzeneteket sem. A szabályok tiltják az összehasonlító hirdetéseket, vagyis nem szabad az adott kategóriában nevezett versenytársakhoz viszonyítani az ajánlott produkciót.

Ma már előírás az is, hogy a vetítéseken történő vendéglátás maradjon észszerű kereteken belül, és a falatozás csak a vetítés helyszínén megengedett. Ám a kisebb költségvetésű és művészfilmek alkotói szerint a feltételek így sem kiegyenlítettek.

Te felismered kép alapján az Oscar-díjas filmeket? Kvízünkből kiderül!

Kiemelt kép: Liz Taylor és Shirley Jones az Oscar-díjaikkal, 1961-ben – Fotó: Bettmann/Getty Images