- A gésák a japán kultúra hagyományos szórakoztató művészei.
- A turizmus járvány utáni fellendülését a gésák is érzik, de nem mindig örülnek neki.
- A kiotói gésák nemrég panaszt tettek a városi elöljáróknál, amiért turisták zaklatják őket.
A Gion Kiotó egyik leghíresebb városnegyede, amely két hanamacsinak, azaz gésaközösségnek ad otthont. A negyed nemcsak archaikus építészetéről híres (a negyedben főleg apró városi lakóházak és teaházak találhatók) de arról is, hogy teaházakban ma is a színvonalas előadásokkal, tánccal, zenével szórakoztatják vendégeiket japán leghíresebb előadóművészei.
A Gion negyedet évről-évre turisták tömegei keresik fel, elsősorban azért, hogy lássák a helyi teaházakban rendezett fellépésekre igyekvő nőket. Az ide látogató turisták száma tavaly már visszatért a járvány előtti időszakban megszokotthoz. Bár a turisták számának ismételt emelkedése a negyed pénzügyi fellendülését is magával hozza, a túlzsúfoltságot és a turisták modortalan viselkedését egyre nehezebben viselik a helyiek.
A gésanegyed nem vidámpark
A negyedben, ahol a turisták rendszeresen láthatják a teaházakba igyekvő őket, egyre gyakoribbá válik, hogy az ide látogatók szinte paparazzóként viselkednek, agresszíven igyekeznek a nők közelébe férkőzni és rendszeresen megsértik a kimonók megérintésére vonatkozó tilalmat is. A Gion negyed gésái helyben, közösségi otthonokban élnek, és az utóbbi időben panaszok érkeztek arra vonatkozóan is, hogy a turisták magánterületre, azaz a gésák otthonaiba léptek be.
Decemberben a Gion-negyed lakosainak tanácsa már sürgette Kioto kormányát, hogy lépjen fel a rendetlenkedő turisták ellen, kiemelve, hogy a negyed „nem vidámpark”. Kiotói tisztviselők azt közölték, hogy a jövő hónaptól a turisták csak a negyed főutcáján közlekedhetnek, az abból nyíló, igen keskeny, néha csak két méter széles utcácskákba nem léphetek be, mert az atrocitások nagyobb része itt történt. A helyiekben félelmet keltett, amikor a szűk sikátorban körbeállták, fényképezték és akár meg is érintették őket, és ezeken a kis utcákon keresztül tévedtek be a turisták az otthonaikba is. „Nem akartuk ezt tenni, de kétségbe vagyunk esve” – mondta Isokazu Ota gioni tanácstag, hozzátéve, hogy táblákat is kihelyeznek, amelyek emlékeztetik a látogatókat az új intézkedésekre. A korábbi kísérletek, amelyek a jelenség visszaszorítására irányultak (a nők ruháinak megérintését tiltó táblák kihelyezése, és a nem beleegyezéses fényképezésért kiszabott, akár 10 000 jenig, azaz körülbelül 25.000 forintig terjedő bírságok), nem tudták visszatartani a látogatókat, akik jómodorra való tekintet nélkül mindenáron fotózni akarják a nőket.
Nemcsak a gésanegyedben van baj
Kiotó, amely 1868-ig több mint 1000 éven át Japán fővárosa volt, nem az egyetlen japán úti cél, amely a Covid kapcsán életbe lépő korlátozások tavaly áprilisi feloldása óta óriási idegenforgalmi nyomással küzd.
Nemrégiben Yamanashi prefektúra hatóságai közölték, hogy 2000 jen (mintegy 5000 forint) belépti díjat fognak felszámolni a Fudzsi hegy megmászásáért, ahol a turisták nemcsak szemetelnek, és fittyet hánynak a hegy a helyiek számára szakrális jelentőségére, de egyre többször saját testi épségüket is veszélyeztetik. Sokan megfelelő ruházat nélkül indulnak neki a változékony időjárású hegynek és nem szállnak meg estére a hegyi kunyhók egyikében sem. Ezzel a kihűlést és a hegyi betegséget is kockáztatják. A díj bevezetése mellett a jövőben napi látogatószámot is korlátozni fogják, amint júliusban megkezdődik a hegymászószezon.
A Japánba érkező külföldi látogatók száma januárban 79,5%-kal nőtt
az egy évvel korábbihoz képest, és 2,69 millió turistával elérte a 2019-es év azonos hónapjában mért, a világjárvány kapcsán hozott korlátozások bevezetése előtti szintet. A Kyodo hírügynökség szerint a legtöbb utazó Dél-Koreából érkezett, őket követték a tajvaniak és a kínaiak.
Félreértett gésák
A Gion negyedben történt atrocitások mögött nemcsak egyszerű bárdolatlanság (a turisták egyre többször szinte értelmezhetetlen viselkedéséről korábban mi is írtunk), de tudatlanság is lehet. A negyedbe látogatók egy része azt hiszi, hogy a Gion célja a gésák bemutatása, és hogy a gésák tulajdonképpen turista-látványosságként élnek itt, holott életvitelszerűen laknak a negyedben, és szeretnék nyugodtan végezni a munkájukat. A másik félreértés, hogy noha a turisták egy része még mindig szexmunkásként gondol rájuk, egy gésák ezzel szemben olyan magasan képezett művészek, hivatásos házigazdák, akik széles körű művészeti és protokolláris ismereteikkel kiemelt események fényét emelik, és a szex a szolgáltatáscsomagnak nem része.
Ebben a korábbi cikkünkben arról írtunk, hogy Balit is elárasztották a neveletlen turisták.
Kiemelt kép: Részlet egy fiatal japán maiko gésa tanonc finoman festett nyakáról, a kiotói Gion történelmi negyedben, Getty Images