emoji

Íme, a két emoji, amit nagyon nem kedvelnek az idősebb korosztály képviselői

Szinte mindenki, akinek okostelefonja van, rendszeresen használ emojikat, vagyis hangulatjeleket is. Kétségkívül használatuk mellett szól, hogy segítségükkel könnyebben kifejezhetjük, megértethetjük érzéseinket az online térben, ahol a szavak önmagukban nem elegendőek. De néha egy-egy emoji nem is biztos, hogy olyan egyértelmű, főleg, ha két különböző korosztály küldi őket.

Ha megfontoltan és takarékosan használjuk őket, egy jól elhelyezett emoji megkönnyíti a kapcsolatteremtést, személyesebbé teszi a tartalmat. Ugyanakkor kontextustól függően félre is érthetjük a jelentésüket, gondoljunk csak a mosolygós arcra, ami nemcsak boldogságot, de iróniát és szarkazmust is jelenthet, ha pedig túlhasználjuk ezeket a jeleket, akár komolytalannak is tűnhet a mondandónk. Még ha a hangulatjelek a kommunikáció könnyítését is szolgálják, mégsem – legalábbis nem minden helyzetben – olyan egyszerű tehát eligazodni rajtuk.

A technológia és az internetes világ villámgyors fejlődése állandó alkalmazkodást, a viselkedési kódex napi frissítését igényli, és nem biztos, hogy ezekhez a változásokhoz mindenki hasonló ütemben igazodik. Korábban írtunk arról, hogy a Z generációs fiatalok 24%-a szerint bizonyos emojik lejárt lemeznek, régimódinak számítanak, és szinte már csak az idősebb korosztály képviselői használják őket az online térben. De nem csak ez az egyetlen különbség a generációk digitális kommunikációját illetően.

Így befolyásolja az életkor az emojik használatát

Ahogyan egy friss kutatás eredményeiből kiderült, a hangulatjelek által kiváltott érzelmek nem feltétlenül jelentik ugyanazt a fiatalabb és az idősebb korosztály számára. Az Ottawai Egyetem átfogó tanulmánya szerint ugyanis

minél idősebb valaki, annál kevésbé valószínű, hogy magabiztosan használja a hangulatjeleket.

A tudósok arra voltak kíváncsiak, hogy a két legidősebb generációs csoport, az X generáció (akik 1965 és 1980 között születtek) és az úgynevezett baby boomer generáció (akik 1946 és 1964 között születtek) miként értelmeznek bizonyos szöveges üzeneteket és szimbólumokat. A kutatásban 240, 18 és 80 év közötti résztvevőtől kértek visszajelzést a jelenleg legnépszerűbb és legtöbbet használt hangulatjelről, miszerint milyen gyakran alkalmazzák ezeket az internetes üzenetváltások során, illetve hogyan értelmezik a jelentésüket.

A legtöbbet használt emojikat négy – boldogság, szomorúság, meglepetés és harag – kategóriába sorolták.

Boldogság:

  • vigyorgó arc 😀
  • vigyorgó arc mosolygó szemekkel 😄
  • mosolygó arc mosolygó szemekkel 😊

Szomorúság:

  • csalódott arc 😞
  • síró arc 😢

Meglepetés:

  • tágra nyílt szemű arc 😳
  • sikoltozó arc 😱

Harag:

  • dühös arc 😠

Ezt a két emojit nem kedvelik az idősebb korosztály tagjai

Az idősebb felnőttek arról számoltak be, hogy nem minden helyzetben voltak biztosak a meglepettséget kifejező emojik szándékával, amelyek nagyra nyílt szemekkel, felhúzott szemöldökkel, kipirult arccal és tátott szájjal szimbolizálják az érzést. De hasonlóképpen a boldogságot szimbolizáló hangulatjelek sokfélesége – a száj és a szem eltérő ábrázolása – is zavarba ejtette őket.

Persze nem arról van szó, hogy az idősebb generációk tagjai egyáltalán nem tudták, hogy mit sugallnak ezek a jelek, pusztán csak kevésbé voltak biztosak abban, hogy helyesen értették-e a jelentésüket. Az idősebb felhasználók általában véve is kevesebb hangulatjelet használnak, a fenti példa eredményeképpen pedig még kisebb valószínűséggel alkalmazzák őket a digitális térben.

emoji

Nem minden emoji jelenti mindenki számára ugyanazt (Illusztráció: Getty Images)

A tudósok szerint tétovázásuk szöges ellentétben áll a Z generáció szokásaival, akik fiatal koruk óta hozzáférnek a digitális technológiához és az internethez. Az emojihasználatot a körülbelül 1995 és 2009 között születettek ugyanis sokkal szubjektívabb módon értelmezik. A koponya például nem feltétlenül utal morbid dologra: a fiatalabb korosztály visszajelzése szerint akár a nevetéstől vagy kimerültségtől bekövetkező „mókás” halált is jelentheti, a síró arc emoji pedig inkább megkönnyebbülést, mintsem tényleges szomorúságot jelöl különböző kontextusokban.  

„Az eredmények mintázata arra enged következtetni, hogy az idősebb felhasználóknak megvan a motivációjuk és a képességük az emojik használatára, de hiányzik belőlük a magabiztosság és az általános technológiai szakértelem, ami szükséges ahhoz, hogy alkalmazkodjanak ehhez a kommunikációs módhoz” – vélekedik az Ottawai Egyetem adjunktusa és a tanulmány vezető szerzője, Isabelle Boutet.

A pszichológus szerint a szoftverfejlesztők megfontolhatnák a meglévő hangulatjelek finomhangolását, hogy megkönnyítsék vele a generációk közötti kommunikációt,

például olyan egyértelmű emojik létrehozásával, amelyeket az idősebb felhasználók is könnyebben megérthetnek.

Emojizni vagy nem emojizni?

A válasz az egyensúlyban rejlik. 

  1. Először is ismerjük meg a közönségünket, és mérjük fel, hogy ki mit értékel jobban! A hagyományos megközelítést vagy a többértelmű emojikat?
  2. Ragaszkodjunk a tartalmainkhoz egyértelműen kapcsolódó hangulatjelekhez, és kerüljük azokat, amelyek adott esetben sértően hathatnak! Ezzel egészen biztos, hogy nem lőhetünk mellé. 
  3. A kevesebb néha tényleg több. Ha azt szeretnéd, hogy az üzeneted komolyan vehető és világos legyen, ne használd zsúfolásig a hangulatjeleket!

Amíg pedig az említett „finomhangolás” nem történik meg a szoftverfejlesztők részéről, érdemes tehát többször is átgondolni, hogy milyen hangulatjeleket használunk akkor, ha a barátainkkal, és akkor, ha például a szüleinkkel, nagymamánkkal csetelünk, hiszen egy többértelmű emoji az arra érzékenyek számára egészen mást sugallhat, mint amit valójában érzékeltetni szerettünk volna.

Bár a feljebb is említett hangulatjelek kétségkívül szórakoztatóak, előfordulhat, hogy nem mindig helyénvaló a használatuk, különösen akkor, ha kényes és érzékeny témáról folyik a diskurzus. 

Érdemes a netikett írott és íratlan szabályait betartani – nemcsak a munkahelyi, hanem a családi és a baráti csetcsoportokban is. A linkre kattintva mutatjuk, hogyan illik viselkedni az online térben!

Kiemelt kép: Getty Images