Azt gondolnánk, hogy egy ilyen fontos emlékhelyet, mint a Stonehenge, amit az öt brit egyetem összefogva kutatott, amit az UNESCO már 1986-ban a világ kulturális örökségének jegyzékébe vetetett, amit évente több, mint egymillióan látogatnak meg, úgy hagynak békén, ahogy van. Maximum az állagmegóváson gondolkodnak, de a hely és környéke egyfajta védelmet élvez.
Nem mindenki gondolja így.
A Stonehenge alatt közúti alagút építését tervezik, ami miatt a helyszín elveszítené világörökségi helyét is. Az Egyesült Királyság egyik legvitatottabb építési projektje különböző engedélyezési procedúrákon megy át. Ennek az egyik legfontosabb állomása idén februárban érkezett el, amikor a Legfelsőbb Bíróság bírája elutasította az alagút ellen benyújtott jogi kifogást. Ezzel tulajdonképpen megnyitotta az utat az építkezés előtt.
Stonehenge VS alagút
Az alagút ellen már az 1990-es években, a tervezési fázisban rengetegen tiltakoztak. Közülük a legfontosabb John Adams, az alagútprojekt ellen kampányoló Stonehenge Alliance csoport elnöke. Ő ahhoz hasonlította a Stonehenge alatt futó alagutat, mintha az egyiptomi piramisok fölött elkerülő utat akarnának építeni, vagy épp a Versailles-i kertek egyik sarkán egy felüljárót.
Adams ellenfele maga az Egyesült Királyság Nemzeti Autópálya-ügynöksége, akik szerint az alagút enyhítené a komoly forgalmi dugókat a Stonehenge mellett elhaladó A303-as úton.
A fő autópálya a tervek szerint a föld alá kerülne, valamivel távolabb a kövektől, mint most, a jelenlegi utat pedig megnyitnák a biciklisek, gyalogosok és lovasok előtt. A National Highways szakemberei azzal érvelnek, hogy annak idején a Stonehenge környéke eredetileg ugyanilyen forgalmas lehetett, ez a megoldás pedig még javítja is majd a látogatók élményét.
A Stonehenge elvesztheti világörökségi státuszát
Az Unesco azonban elítélte a tervet, mivel a tervezett alagút jelentősen beavatkozik a Stonehenge-et körülvevő, a világörökség részét képező területbe. Nagyrészt feltáratlan régészeti tájról beszélünk, amelynek kutatása közelebb vihetne minket az évezredekkel ezelőtti emberek életéhez. Csakhogy a haladást nehéz megállítani, ezért most már szóba került az is, hogy a területet egyszerűen leveszik a világörökségi listáról.
Ez a jelentős presztízsveszteség mellett a régészeti kutatásoknak is sokat ártana.
Mike Parker Pearson professzor, a University College London régésze, a Stonehenge egyik vezető szaktekintélye szerint az a terület, amelyen az alagút áthaladna, egy nagyon sűrűn lakott, jelentős település része volt, amely a Stonehenge építésének későbbi időszakából származik. Valószínűleg maguk az építők is ott éltek. Az építkezés miatt félmillió leletet szállítanának el a helyszínről nyilvántartás nélkül, és valahol máshol, az újjáépített autópályán belül raknák le. Ez félrevezetheti az azokat kutató régészeket és tévútra vihetne mindenkit, aki a kort és a helyszínt kutatja.
A környezetvédők is tiltakoznak
A különböző környezetvédő csoportok sem hagyják szó nélkül az alagút építésének terveit, ők amiatt aggódnak, hogy az építkezés jelentős károkat okoz majd az élővilágnak és a természetes élőhelyeknek. Mások amiatt háborodtak fel, mert számukra a Stonehenge szakrális hely, amit az alagútprojekt egyszerűen megszentségtelenít. Elvesznek azok az energiák, az a harmónia, az a kapcsolódás, ami oly sok embert visz a helyszínre a napéjegyenlőség idején.
Egyetlen csoport van, aki nem bánná az alagút építését (persze a kivitelezőn kívül): azok az emberek, akik az állandóan beduguló, forgalmas autópálya mellett élnek.
Számukra az alagút csendet, nyugalmat és élhetőbb lakókörnyezetet jelentene. Az A303-as út az egyik fő közlekedési útvonal London, Devon és Cornwall között, így a forgalom komoly hatással van a turizmusra és a kereskedelemre az egész nyugati országrészben.
Azt még nem tudni, hogy a Legfelsőbb Bíróság döntése tényleges zöld utat jelent-e az építkezés előtt, vagy az ügyet szélesebb körben vitatják meg. Te mit gondolsz, a Stonehenge régészeti és sprirituális értéke fontosabb, vagy a környékén lakók nyugalma? Írd meg kommentben!
Kiemelt kép: Lucy North/PA Images via Getty Images