2020-ban vezették be hazánkban az új Nemzeti alaptantervetet (NAT2020), de idén érettségiznek a középiskolás diákok először az új tananyag és vizsgarendszer alapján, vagyis éppen tesztelik az új tananyagot és a vizsgarendszert.
Az idegennyelvi tantárgyakat leszámítva, szinte minden tantárgyból megváltoztak a követelmények, a feladattípusok és a pontozás is. Az Oktatási Hivatal honlapján ma már minden szükséges információ megtalálható az új NAT szabályairól, követelményeiről, de néhány hónappal ezelőttig nem így volt. Az egyik budapesti elit gimnázium reáltagozatos végzőse,
Dani éppen azt találta a legbosszantóbbnak a felkészülés alatt, hogy sokáig nem voltak tisztában az új feladatfajtákkal.
Mélyvíz diáknak, tanárnak
„Ahhoz képest, hogy 2020-ban már készen volt az új tanterv, csak 3-4 hónapja kerültek fel az első mintafeladatsorok a hivatal honlapjára – meséli tapasztalatait Dani, aki múlt héten beszélgettünk, és matekból és fizikából emelt szintű érettségire készül. – A tavalyi próbaérettségin a tanárainknak tippelnie kellett, hogy milyen feladatokat adjanak nekünk. Nyelvtanból nagyjából eltalálták a feladványokat, de irodalomból például teljesen mellélőttek. Néhány napja fejeztük be az utolsó történelemleckét a rendszerváltásról, és magyarból is éppen, hogy végigvettünk mindent, nem lett volna idő külön készülni az órákon még a vizsgára is. Magyarból 5 hónapja kaptunk új tanárt, aki úgy tanít, mintha a régi, 2024 előtti érettségi várna ránk:
egész órán műveket elemzünk, életrajzokat veszünk át. Ezek pedig csak töredékei az új írásbelinek és szóbelinek.”
Dani arról is beszámolt, hogy a főtantárgyakból az írásbeli és a szóbeli vizsga között a tanárai tartanak majd néhány konzultációt, addig Dani azzal a munkafüzettel gyakorol magyarra, amit a szülei vásároltak, matematikából és fizikából pedig folyamatosan próbatesztekkel gyakorol otthon, amit esetleg nem ért, azt átveszik az iskolában a szaktanárral.
Szakértői tanácsok az érettségi felkészülés utolsó hajrájára.
Van, ahol próbaérettségivel készültek
Noémi egy alternatív gimnázium tanulója, emelt szintű német- és történelemérettségire készült. Szerencsésnek mondhatja magát, mert az iskolájában az emelt szinten vizsgázóknak a tanárok három teljes próbaérettségit szerveztek. A gimnázium pedagógusai még abba is energiát fektettek, hogy külön felkészítették a tanulókat az új pontszámítási rendszerre.
„A sulimban volt kifejezetten az új érettségi pontszámításáról szóló témahét. A témahéten minden egy kérdéskör köré épült, így tanuljuk meg a tanagyagot vagy ilyen módon szerzünk ismereteket ilyen fontos dolgokról, mint az vizsgarendszer – részletezi Noémi. – Nem volt külön érettségire felkészítő óra nálunk, de segítőkészek a tanárok, például a német tanárom felajánlotta, hogy az otthon megírt esszéimet átnézi, kijavítja.
Sajnos az emelt szintű érettségihez ez nem elég, úgyhogy magántanárral készültem a záróvizsgára.”
Noémiben és Daniban közös, hogy saját tanulási technikával, önállóan, a képességeik ismeretében készültek az érettségire, segítséget kértek, ha szükséges, és ezt a támogatást meg is kapták.
Daninak például a magyartanulás a mumusa, azt találta ki, hogy úgy memorizálja a kötelező verseket, hogy YouTube-on háttérben hallgatja a műveket, miközben tesz-vesz. Noémi úgy döntött, hogy csak az írásbeli után kezd el intenzíven készülni a német szóbelire – magabiztosan állítja, hogy az a pár hét elegendő lesz, hogy a tanárával felkészüljön.
Új feladattípusok az érettségin
Magyarból, matekból és történelemből (közép- és emelt szinten is) változnak leginkább a követelmények: a tananyag mennyisége és tartalma is módosult a NAT2020 szerint.
Új feladattípus jött be, és éppen a gyakorlatias, hasznos írásbeli feladatot törölték magyarból, mostantól még nagyobb lexikális tudásra van szükség.
Történelemből a közép és az emelt szint között áttoltak témákat, míg a matematika érettségi gyakorlatiasabb lett. Töriből az érettségi vizsga felépítése és a feladattípusai nem változtak, viszont vannak olyan témák, amelyek emelt szintről középszintre kerültek, és akadnak olyanok is, amelyek 2024-től egy másik tantárgy érettségi anyagába soroltak.
Hol vannak a gyakorlati feladatok?
Az idén érettségizőknek a NAT2020 alapján magyarból két írásbeli részt kell teljesíteniük. Az elsőben lesz egy szövegértési feladat, majd egy műveltségi teszt. Ez utóbbi az újdonság, amiben irodalmi, nyelvtani fogalmakra, művekre, szerzőkre kérdeznek rá, például memoritereket is fel kell tudni ismerni – ehhez összesen 36 darab verset fejből tudniuk kell.
Az írásbeli második részében fogalmazásokat írnak, és éppen ez az a módósítás, ami nagy felháborodást váltott ki a pedagógusok körében. A 2024-es érettségin egy műelemzés és egy témakifejtő esszé közül kell választania a diákoknak.
A régi NAT szerint azonban volt gyakorlati fogalmazás vagy érvelés, ami nagyon hasznos volt.
Így tanították meg a fiataloknak, hogyan érdemes hivatalos levelet írni, például iskolai kérelmet az igazgatónak vagy motivációs levelet álláspályázathoz.
Lottó és hitelkamat
Mi mással lehetne matektanulásra ösztökélni egy kamaszt, mint hitelkamat-számítással?! Szerencsére elég sok mindennel – legalábbis erről próbált meggyőzni egy újvonalas matektanár, aki elnéző a NAT2020 követelményrendszerével. Mosóczi András a kollégáival teljesen új alapokra helyezte a matektanítást, az a céljuk, hogy könnyedén, gyakorlatiasan, humorral tegyék érdekessé a tantárgyat a fiataloknak.
„Durva változás helyett finom átmenetre számíthatunk idén, érdemes tisztában lenni azzal, hogy mely témakörök hány pontot érnek. Míg a 2020 előtti feladatsorokban a valószínűségszámítás érte a legtöbb pontot, most csak a hatodik helyen áll a toplistán. Szintén vesztett jelentőségéből a koordinátageometria és a síkgeometria is, más témakörök viszont erősödtek” – részletezi András, a mateking.hu e-learning oktatási platform alapítójával.
„A diákoknak meglepő téma lehet a várható érték és a geometriai valószínűség fogalma. A várható érték a hétköznapi életben is fontos fogalom. Az egyik leginkább emlegetett példa erre, hogy az ötös lottón várhatóan mennyi pénzt nyerünk, ha kitöltünk egy mezőt a lottószelvényen, de azt is kiszámíthatjuk vele, hogy mekkora személyzetre van szükség egy mentőállomáson, ha tudjuk egy adott órában mennyi riasztás érkezik. Középszinten trigonometriából csak a geometriai számításokkal kapcsolatos feladatok maradtak a követelmények között, vagyis a trigonometrikus egyenletek és a trigonometrikus függvények átkerültek emelt szintre” – sorolja András.
A matek mellett a természettudományi tantárgyak közép szintű érettségijében is van újdonság, hiszen szóbelizni lehet saját projektmunkából. A témát előre le kell egyeztetni a szaktanárral, majd a szóbelin előadni, megvédeni, mint egy diplomamunkát. Emellett bejöttek új érettségi tárgyak is, mint az állampolgári ismeretek vagy a fenntarthatóság.
Pontról pontra
Az NAT2020 egyik előnye, hogy a diák választhat, hogy az egyetemi felvételihez a bizonyítványának osztályzatait és az érettségit számíttatja be, vagy megduplázza az érettségin elért jegyeit. Ez utóbbi nagyon jó lehetőség azoknak, akik a középiskola évei alatt, egy természetes, hullámzó teljesítményt nyújtottak tanulásban. A záróvizsgán mindenki tiszta lapot kap, hogy bizonyítson, és így azok is nagy eséllyel bejuthatnak egy jó egyetemre, akik nem voltak négy évig kitűnő tanulók, de az érettségire maximálisan felkészültek.
A magyar nyelv és irodalom már érettségi zajlik, holnap jön a matematika, és így tovább. Minden érettségizőnek sok szerencsét kívánunk!
Ha nem is most érettségizel, azért kvízünkben letesztelheted, mennyire ismered a régi magyar szavakat, mondásokat!
Kiemelt kép: Getty Images