Egy könyvre való élményem és kalandom van közlekedési sztorikból. Gondolok itt akár közelebbi-távolabbi autós, vonatos, BMV-s (busz, metró, villamos) vagy gyalogos esetekre. Ok, a gyalogos alatt kerekesszéket értek, de a járdán közlekedve mégiscsak gyalogosnak érzem magam.
Mindennapi közlekedéseim során sokféle reakcióval találkoztam már. Néha egészen szélsőséges szituációkban ért kellemes vagy kellemetlen csalódás.
Közlekedési kalandok
Történt egyszer, hogy egy viszonylag kihaltabb területen hó alatt megbúvó üvegszilánkba futottam: defekt. Beragadtam a hóba. Néhány perc múlva a többsávos autóúton közlekedők közül észrevett valaki, lehúzódott és a segítségemre sietett. Ugyanez történt egy nyári időszakban, amikor a nagy szél befújta a kedvenc kalapomat az autóútra, vagy amikor este, sötétben, a kivilágítatlan úton 30 perce lefelé tartva a Hármashatár-hegyről kisodródtam az út végén, és egy arra járó jófej sofőr segített. Mentségemre szóljon, huszonévesen kirándultunk, ránk esteledett, és nem volt más út, amin lejuthattunk volna a hegyről.
Másik alkalommal az elektromos kerekesszékem felmondta a szolgálatot az Oktogon nagy zebrájának kellős közepén – önerőből se előre, se hátra.
Próbáltam segítséget kérni az átkelő gyalogosoktól, de a legtöbben elfordultak.
Valószínűleg azt hitték, kéregetni akarok, arrafelé akkoriban sokan tettek ilyesmit. Pedig ráadásul tök csinibe voltam öltözve. Három lámpaváltást éltem meg így a gyalogos átkelőn, miközben nem egy autós rám dudált és ordibált, hogy miért vagyok ilyen hülye k*, és menjek már odébb. Annyit tettem, hogy visszakiabáltam: „mennék, ha tudnék…”
A helyzet azért is feszültebbé tett, mert volt olyan vezető, aki éppenhogy elment mellettem, rutinból és sietősen vezetett. Végül egy gyalogos, egyetemista formájú srác vette a lapot, besétált még a piroson is, gyorstalpaló után segített átállítani a kerekesszéket mechanikusra, így tudott áttolni biztonságosba a járdára.
Ha visszagondolok az elmúlt 10 évre,
talán valamit javult a közlekedési kultúra, legalábbis kerekesszékesként jobban odafigyelnek ránk az emberek –
kivéve, ha arról van szó, hogy odébb álljanak a BKV járatok ajtajából… Félreértés ne essék, mindig tisztelettel kérem, hogy engedjenek fel, és nem várok extra bánásmódot, csupán azt, hogy feljussak az akadálymentes járatra.
Dalolva, nem káromkodva
Minden év május 11-én ünnepeljük a Közlekedési Kultúra Napját Magyarországon. A kampány tizedik évfordulójára YA OU (Feng Ya Ou Ferenc – a szerk.), a fiatal énekes egy különleges dalt írt, amellyel mindenkit arra buzdít, tiszteljük egymást a közlekedésben és az életben is egyaránt. A rádiókban is halható dal egy a capella szerzemény továbbgondolása. Ha csak néhány embernek lesz olyan üzenettel átitatott dallamtapadása a számtól, mint nekem, már tettünk egy újabb lépést előre.
„Mondd, ki akarsz lenni” – a dal címe is arra utal, hogy mi döntünk arról, hogy kedvesen, kulturáltan igyekszünk elérni az úti célunkat, vagy negatív érzésekkel és egymáson levezetve a napi feszültségeket.
YA OU szerint fontos a kölcsönhatás, és a fiatalok is tudnak példát mutatni az idősebb korosztálynak, ahogyan az előző generációknak is példát kell mutatni a fiatalok felé a kulturált kommunikációban és az udvarias közlekedésben. Amit ezért mi egyénileg meg tudunk tenni, azt tegyük meg, garantáltan sokkal jobb napunk lesz.
Udvariasnak, kedvesnek lenni nekünk is jobb érzést okoz, nemcsak annak, akinek ezt a gesztust adjuk.
„Amióta édesapa vagyok, még inkább fontos nekem is, hogy biztonságosan közlekedjünk, az utazás élmény legyen, és a gyermekem is ezt lássa, ne pedig stresszforrásként éljük meg. Mosolyogva, pozitív élményekkel sokkal jobbá tesszük az életünket, és egészen pici változásokkal is sokat tehetünk magunkért, a környezetünkért, másokért – mesélt a dalról az énekes.
Pozitív élménnyel a jó példáért
Május 11-én a Közlekedési Kultúra Napja számos programjával hívja fel a figyelmet arra, hogy legyen minden nap a kulturált közlekedés napja! 2024-ben országosan száznál is több szervezet szervez már aktivitást, és érzi fontosnak a közlekedési kultúra üzenetének átadását a társadalom felé. A teljesség igénye nélkül, lesz például:
- kvíz és MOL Bubi játék az épp zajló Tour de Hongrie – Magyar Kerékpáros Körverseny 4. szakaszának starthelyén, a budapesti Hősök terén (innen az Andrássy út, a Lánchíd és a Várkert Bazár felé vezet a karaván útja, mielőtt elhagyná a fővárost)
- nyílt nap a Kelenföldi buszgarázsban (a BKV 75 éves jelenleg is üzemelő, legidősebb autóbuszgarázsa)
- múzeumpedagógia foglalkozások, rendhagyó interaktív tárlatvezetés, gyerekeket akadálypálya vár a Közlekedési Múzeum Északi Járműjavítójában a „Mivel Megyünk? Energiamix a közlekedésben” c. kiállításán
- Látva Fuss közösségi és virtuális futás
- Debrecen Drive a Nagyerdőn – gyerekeknek szóló vetélkedő és ügyességi játékok
- „Buszsimogatás” a Haszkovó fordulóban Veszprémben
- ezen a napon újra közlekednek az MVK nosztalgiajáratai Miskolcon
További információk és programok: Közlekedési Kultúra Napja
Idén is lehet szavazni az Év kerékpárútjára, az Év körforgalmára, az Év hídjára, pályázati felhívás jelent meg az Év társadalmi felelősségvállalására, az Év közlekedési kiadványára, az Év közlekedésbiztonsági fotójára, látható lesz a kültéri közlekedésbiztonsági vándorplakátkiállítás.
Ami pedig a kulturált közlekedést illeti, mi döntjük el, hogy a pirosra vagy zöldre váltunk. Barátságosabb és biztonságos közlekedést kívánok mindenkinek – rajtunk múlik!
A Nyitott szemmel-sorozat előző cikkeit itt olvashatod.
Kiemelt kép: Canva / Nők Lapja, fotó: Nánási Pál