„Nagyon hirtelen kezdtünk zuhanni, így mindenki, aki ült, és nem volt bekötve, azonnal a mennyezetnek csapódott. Láttam, ahogy az emberek a poggyásztartókba ütik be a fejüket, és nagyon furcsa pózokban esnek vissza” – ezekkel a drámai szavakkal számolt be Dzafran Azmir a Reuters-nek a keddi balesetről.
A 28 éves diák azt is hozzátette, hogy az ülések feletti poggyásztartók egyszerűen behorpadtak, ahogy az utasok becsapódtak a panelekbe.
Egy utas meghalt és több mint 30 másik megsérült a Singapore Airlines Londonból Szingapúrba tartó járatán, amikor a Boeing 777-300ER típusú repülőgép erős turbulenciába került.
A gép Bangkokban hajtott végre kényszerleszállást, az áldozatot, egy 73 éves férfit már nem tudtak újraéleszteni. A thai hatóságok szerint a férfi szívbeteg volt, és valószínűleg szívrohama volt a baleset során.
Halálsikolyok a levegőben
Az Andamán-tenger felett 11 ezer méteres utazómagasságról hirtelen 1500 métert süllyedt a gép alig öt perc alatt. Rengeteg volt a fej- és gerincsérülés, az utasok horrorisztikus pillanatokról számoltak be.
A gép belsejében készült fotók tanúsága szerint a kabinban teljes káosz uralkodott, mindenhol ételmaradékok, italos üvegek, csomagok és a mennyezetről lógó oxigénmaszkok láthatók.
„Én a plafonba vertem a fejem, a feleségem is, néhány szerencsétlen viszont, aki mászkált a folyosón, végül bukfencezett” – nyilatkozta egy thaiföldi kórházból a 68 éves Jerry, aki szerint semmilyen figyelmeztetés nem volt a zuhanás előtt.
„A fiam két sorral mögöttem került le a földre. Hallottam, hogy a vécében egy srác nekiütközött a plafonnak, és ő is nagyon súlyosan megsérült” – tette hozzá a fia esküvőjére utazó férfi, aki szerencsésnek tartja a családját, hogy senki nem halt meg közülük.
Alapos kivizsgálást ígérnek
Részvétét fejezte ki az áldozat családjának ma reggel a Singapore Airlines vezetője, Goh Choon Phong, és bocsánatot kért a traumatikus élmény miatt. Mint mondta, a légitársaság teljes mértékben együttműködik az illetékes hatóságokkal a vizsgálatok során.
Lawrence Wong, Szingapúr miniszterelnöke alapos kivizsgálást ígért, miután megerősítette, hogy az utasok közül 131-en, a személyzet tagjai közül pedig 12-en biztonságosan megérkeztek Szingapúrba.
Mi okozza a turbulenciát?
Aki utazott már repülőgépen, minden bizonnyal tapasztalt valamilyen szintű turbulenciát. Noha maga a jelenség ijesztő, rendkívül ritkán okoz halálos balesetet. A pilóták általában képesek előre jelezni, hogy enyhébb vagy komolyabb turbulencia várható az út során.
A legveszélyeztetettebb csoportba azok az utasok tartoznak értelemszerűen, akik nincsenek bekötve vagy járkálnak. A legtöbb sérült a személyzet tagjai közül kerül ki, hiszen sokkal több időt töltenek állva, mint az utasok.
A repülőutak során előforduló turbulenciát viharok, hegységek és erős légáramlatok okozzák.
A mostani baleset különösen azért aggasztó, mert ebben az esetben tiszta levegő turbulenciáról beszélhetünk, és azért nehéz elkerülni, mert nem jelenik meg a pilótafülkében lévő időjárást jelző radaron.
Ez általában akkor fordul elő, amikor nincsenek felhők vagy rossz időjárás, hanem a szél sebességének és irányának gyors változása az oka.
Az éghajlatváltozás miatt egyre rosszabb lesz
„Világos az üzenetem, tennünk kell valamit, különben egyre viharosabbak lesznek a jövőben a repülőutak, ahogy tovább nő a globális felmelegedés” – figyelmeztetett egy tavaly megjelent tanulmány társszerzője, Paul Williams professzor, légkörkutató.
A Reading Egyetem tanulmánya megállapította, hogy az Atlanti-óceán északi részén – a világ egyik legforgalmasabb útvonalán – a súlyos turbulenciák teljes éves időtartama 55%-kal nőtt meg az 1979-es 17,7 óráról 2020-ra 27,4 órára. A mérsékelt turbulencia 37%-kal, 70,0 óráról 96,1 órára, a könnyű turbulencia pedig 17%-kal nőtt 466,5 óráról 546,8 órára.
Ez azonban nem jelenti azt, hogy a repülés kevésbé lesz biztonságos Williams szerint. Hangsúlyozta, hogy a repülőgépeket úgy építik fel, hogy akár a legintenzívebb turbulenciát is kibírják, az időtartama azonban hosszabb lesz.
„Általában egy transzatlanti járaton 10 perces turbulenciára számíthatunk. Szerintem ez néhány évtizeden belül 20 percre vagy fél órára nőhet”
– közölte a professzor.
„A légitársaságoknak el kell gondolkodniuk azon, hogyan kezeljék a megnövekedett turbulenciát, mivel az csak az Egyesült Államokban évente 150-500 millió dollárba kerül az iparágnak” – mondja Mark Prosser, a Reading egyetem meteorológusa, a tanulmány vezetője.
És hogy mit tanácsolnak pilóták a repülés biztonsága miatt aggódó utasoknak? Szigorúan tartsák bekötve a biztonsági övet az egész út alatt.
A légiutas-kísérő tanácsaira is érdemes figyelni, íme 7 hiba, amit elkövetünk a repülés során.
Kiemelt kép: Nicolas Economou/NurPhoto via Getty Images