- Újabb komoly sérülésekkel járó repülőbaleset történt, 12-en sérültek meg a Qatar Airways járatán.
- A klímaváltozás miatt egyre gyakoribbak lesznek a turbulencia okozta légi balesetek.
- Megmutatjuk, melyik útvonalon a legrázósabb repülni, mert mindig erős a turbulencia.
A múlt heti szingapúri járat horrorbalesetében sokan komolyan megsebesültek, egy ember pedig szívrohamot kapott a turbulencia okozta stressz miatt, és belehalt a szívinfarktusba. Egy héten belül még egy súlyos légi baleset történt: a Qatar Airways Doha-Dublin járatán ezúttal 12-en sérültek meg. A Dohából Dublin felé tartó repülőn 12 ember súlyosan megsérül, közülük nyolcan olyan súlyosan, hogy kórházba kellett őket szállítani.
A dublini repülőtér sajtóközleményt adott ki, hogy a QR017-es járat, egy Boeing 787 Dreamliner a menetrendnek megfelelően, biztonságosan landolt 13 óra előtt május 6-án, vasárnap.
Leszálláskor a repülőgépet nagy létszámú mentőcsapat – repülőtéri rendőrség, tűzoltóság és a mentőszolgálat – fogadta, „mivel a kapitány hat utas és a személyzeti hat tagjának sérülését jelentette, miután a repülőgép Törökország felett turbulenciát tapasztalt.”

Érdemes folyamatosan bekötve utazni, mert bármikor lecsaphat egy erős turbulencia (Fotó: Getty Images)
Nagyjából hasonlóan történt a baleset, mint a múlt heti szingapúri járaton. Gyors, hirtelen süllyedés miatt több utas – aki nem volt bekötve – a gép plafonjába csapódott, plusz különböző tárgyak, táskák, ételes és italos dobozok, kütyük is a ide-oda repültek a fedélzeten.
Bár a turbulenciával kapcsolatos halálesetek ritkák, a sérüléseket okozó, erős turbulenciák száma az évek során egyre szaporodik.
Egyes meteorológusok és légiközlekedési elemzők már évek óta arra figyelmeztetnek, hogy a klímaváltozás miatt számítanunk kell rá, hogy az erős légörvények a változó szelek, a hideg-meleg levegő hirtelen változásai miatt egyre gyakoribbak lesznek.
Jelzi a radar a turbulencia lehetőségét?
Bizonyos esetekben lehet számítani a turbulenciára, hiszen a viharok látszanak a radaron, de a magas hegységek közelében is várható légörvény. A nyílt óceán felett is prognosztizálható egy kis rázkódás, de a legveszélyesebbek a hirtelen hőváltozás és a szélirány változása miatt kialakuló, láthatatlan légörvények.
A szingapúri járaton és a Törökország felett is tapasztalt turbulencia váratlan, láthatatlan, nem jelezhető előre.
Az ún. tiszta levegő turbulencia ellen nagyon nehéz védekezni, mert a hirtelen gépsüllyedést még a legtapasztaltabb pilóták sem tudják megakadályozni.
Ahogy egy korábbi cikkünkben írtuk, a repülés egyre rázósabb lesz. A Reading Egyetem tanulmánya megállapította, hogy az Atlanti-óceán északi részén – a világ egyik legforgalmasabb útvonalán – a súlyos turbulenciák teljes éves időtartama 55%-kal nőtt meg az 1979-es 17,7 óráról 2020-ra 27,4 órára. A mérsékelt turbulencia 37%-kal, 70,0 óráról 96,1 órára, a könnyű turbulencia pedig 17%-kal nőtt 466,5 óráról 546,8 órára.
Merre a legveszélyesebb repülni a turbulencia miatt?
Ezek a világ legrázósabb repülési útvonalai. A rövid európai utaktól a hosszú távú utakig összeszedtük azt a 10 tájat, ami felett átrepülve jobb, ha nem oldjuk ki a biztonsági övet.
- Santiago (Chile) – Santa Cruz (Bolívia)
- Almati (Kazahsztán) – Bishkek Manas (Kirgizisztán)
- Lanzhou – Chengdu (Kína)
- Csúbú Centrair (Japán) – Sendai (Japán)
- Milánó – Genova (Olaszország)
- Lanzhou – Xianyang (Kína)
- Oszaka – Sendai (Japán)
- Xianyang – Chengdu (Kína)
- Xianyang – Csungking (Kína)
- Milánó (Olaszország) – Zürich (Svájc)
Sajnos ezek a légörvények nem elkerülhetőek, de ha végig be vagy kötve és a nehéz, sérülést okozó tárgyakat a fejed feletti csomagtartóba teszed, akkor elkerülheted a baleseteket. Persze egy hosszú repülőutat nem lehet mosdószünet nélkül megtenni, de például a sorban állást kerüld el, ülve várd meg, hogy legyen szabad vécé.
Napi 22 ezer járat száll fel egy nap alatt világszerte. A repülés folyamatos változásáról szól egy korábbi írásunk.
Kiemelt kép: Getty Images