- Közeledik a következő gazdasági visszaesés?
- Elég kitekinteni az ablakunkon, és megtudhatjuk.
- Figyeljük meg, divat-e például a rúzsozás!
Az Estée Lauder elnöke, Leonard Lauder a 2001. szeptember 11-ét követő gazdasági visszaesés idején alkotta meg a rúzsindexet. Ekkor fedezte fel, hogy sokkal több kozmetikum (de különösen rúzs) fogy a boltokban a gazdasági gyengülések idején. Ez azért is lehet így, mert a vásárlók – mivel nem fér bele nekik semmilyen nagyobb kiadás, például ingatlan, jármű, ékszer, de akár táska, cipő sem – olyan apró luxuscikkekkel kényeztetik magukat, amelyeknek ára önmagában nem sodorja válságba a háztartást, mégis elégedettséggel és örömmel tölti el őket.
Az anyagi jólét illúziójával kecsegtet tehát ilyen nehéz időkben például egy drága rúzs.
A nagy gazdasági világválság idején például a kozmetikumok eladása összességében 25%-kal nőtt. 2001 őszén pedig csak az amerikai rúzseladások nőttek 11%-kal. 2020-ban, a Covid miatti recesszió csúcsán szintén óriási eladásokat produkált egy bizonyos szépségápolási termék: a hidratáló/ápoló arcmaszk. Ez a home office legkilátástalanabb heteiben is némi vidámsággal töltötte el a vásárlókat és sokak életében azóta is az öngondoskodási rutin alapvető részét képezi.
Ha tehát kíváncsiak vagyunk a világgazdaság jelenlegi állására, elég kitekintenünk az ablakunkon. Amennyiben ugyanis az átlagosnál lényegesen több rúzsozott ajkat látunk – bár maga a látvány szívet melengetően hat, s épp ez a lényeg az egészben –, nagyobb lehet a baj, mint gondolnánk.
Most is bejelzett a rúzsindex
A CNN új cikke szerint meglehet, hogy ez a jelenség ismét felütötte a fejét. Az egyik legnagyobb kozmetikai viszonteladói cég ugyanis nemrégiben bejelentette, rekordévet zárnak, továbbá a fogyasztói kutatások adatai is azt mutatják, hogy a luxuskozmetikumok eladásai meghaladták az alacsonyabb árkategóriájú szépségápolási termékekét. „Egy ideig a bőrápolás volt a főszereplő, most pedig ismét az illatok és a sminkek dominálnak” – mondta a jelenlegi állapotokról Neela Montgomery, egy prémium kozmetikai márkákat összefogó cég vezérigazgatója.
Ha tehát hihetünk a rúzsindexnek, meglehet, hogy ismét (még) nehezebb évek várnak ránk.
De hogy pontosan milyen trendek is fogják uralni a szépségipart? Sokan meglepődhetnek. „A no-tox vagy anti-botox gondolata továbbra is nagyon meghatározó. De valójában egyszerre van jelen két merőben eltérő divat. Vannak, akik a hiteles, valódi, természetes megjelenés mellett teszik le a voksukat, és vannak, akik több kozmetikai munkát (és plasztikai beavatkozást) is végeztetnek. Ami a sminkelést illeti, továbbra is népszerű a klasszikusan nőies vörös rúzs – mondja Montgomery. – De engem egyébként az is lenyűgöz, hogy az emberek manapság mennyire tájékozottak az összetevőkkel kapcsolatban.”
Ezen belül is az egyik legnagyobb hívószó manapság a természetesség, azaz a vásárlók jellemzően a természetes alapanyagok felhasználásával készült termékeket keresik a boltok polcain. Ennek az igénynek megfelelve nemrég mi is cikkbe szedtük a legnépszerűbb, a cseresznye erejével ható kozmetikumokat, de külön írtunk a legfrissítőbb, gyümölcsös nyári arcmaszkokról is.
Apropó természetesség és divat:
sorra szabadulnak a szilikontól és arcfeltöltéseiktől a celebek.
Kiemelt kép: Getty Images