Napjainkban egyre gyakoribbak a különféle telefonos csalások és sajnos egyre fejlettebb a csalók technikája is. Az átverési módok ma is folyamatosan fejlődnek.

Napjainkban egyre gyakoribbak a különféle telefonos csalások, és sajnos egyre fejlettebb a csalók technikája is. Nagyon sokfélék, a technológiával párhuzamosan fejlődnek, a céljuk pedig mindig ugyanaz: a gyanútlan áldozatoktól pénzt vagy érzékeny adatokat kicsalni. Mi meg csak kapkodjuk a fejünket.

Hát már semmiben nem lehet bízni? Mit is mondhatnánk… Ha az emberekbe vetett bizalom nélkül talán élni sem érdemes, az ismeretlen számokról érkező telefonszámokkal jobb óvatosnak lenni, mert számtalan módon átverhetnek bennünket. 

Lássuk, milyen gyanús csalási módszerekkel próbálnak keresztbe tenni nekünk!

A leggyakoribb telefonos csalások

1. Telefon és adathalászat

Az egyik leggyakoribb telefonos csalás az egyszerű adathalászat. Ezekben a hívásokban a csalók különféle érzékeny adatokat, bankszámla információkat, jelszavakat igyekeznek kicsalni az emberből. A csalók általában banki dolgozóknak, rendőröknek vagy más hivatalos személyeknek adják ki magukat, és gyakran fenyegetéssel vagy sürgetéssel próbálják rávenni az áldozatot az adatok átadására. Egy tipikus példa erre, amikor

a csaló azt állítja, hogy gyanús tranzakció történt az áldozat bankszámláján,

és sürgősen meg kell erősíteni az adatokat a probléma megoldása érdekében. Az ember ideges lesz, kapkod és pikk-pakk része lesz a színjátéknak. 

Ezekkel a tippekkel az idősebb korosztály tagjai is biztonságban lehetnek az interneten.

2. Telefon és géplopás

Az ilyen jellegű a csalások célja, hogy a csalók átvegyék az irányítást az ember számítógépe felett. A csaló azt állítja, hogy a számítógépünk vagy a telefonunk fertőzött egy vírussal, majd megpróbál rávenni, hogy töltsünk le egy távoli elérési szoftvert, amellyel hozzáférést biztosítunk neki a készülékünkhöz. Innentől kezdve a csaló könnyen ellophatja az adatainkat, vagy akár zsarolóvírust is telepíthet.

A telefonos csalás nem mindig egyértelmű elsőre (Fotó: Getty Images)

3. Telefon és wangiri

Ez egy olyan csalási módszer, amelynek során a csalók csak egy rövid hívást indítanak, amelyet azonnal megszakítanak. A céljuk az, hogy az áldozat visszahívja a számot, amely egy drága, prémium díjszabású hívószám. A visszahívás során a hívó számláját magas díjakkal terhelik meg. Gyakran ezek a hívások egzotikus országokból származnak, máskor épp olyan országokból, amelyek körzetszámai hasonlítanak egy belföldi számra, így az áldozat nem gyanakszik.

4. Telefon és nyereményjáték

Ezek a hívások gyakran arról szólnak, hogy az áldozat nagyobb összegű készpénzt, esetleg luxusutazást vagy más értékes eszközt „nyert”. Ahhoz azonban, hogy a nyereményt igénybe vehesse, az áldozatnak előre kell fizetnie valamilyen „adminisztrációs költséget”, esetleg „adókat” vagy más díjakat. Miután az áldozat átutalta a pénzt, a nyeremény természetesen soha nem érkezik meg, és a csalók egyszerűen felszívódnak.

5. Telefon és kormányzat

Egyes hívástípusokban a csalók gyakran azt állítják, hogy a hívás valamelyik kormányzati szervtől érkezik, például az adóhivataltól vagy a rendőrségtől. A csalók megpróbálnak ráijeszteni az áldozatra, azzal például, hogy adótartozása vagy rendőrségi idézése van, és azt állítják, hogy ezt azonnal rendezni kell, különben súlyos következményekkel kell jár majd a dolog. Gyakran arra kérik az áldozatot, hogy utaljon át pénzt vagy adja meg banki adatait.

6. Telefon és hamis barát

A csalások egy részében a csaló olyan helyzetet próbál teremteni, amelyben az áldozat úgy hiszi, hogy egy ismerős vagy családtag hívja. A csaló gyakran úgy kezdi a beszélgetést, hogy „Szia, nem ismersz meg?”, ami arra készteti az áldozatot, hogy kitalálja, ki lehet az. Miután az áldozat mond egy nevet, a csaló megpróbálja felvenni ezt a személyazonosságot, és kitalál egy történetet, amely során pénzt kér. Sőt, ma már

mesterséges intelligencia segítségével a csalók valamelyik családtagunk hangját is képesek imitálni.

7. Telefon és hamis adós

Ebben a csalásban a csalók adósságbehajtó cégeknek adják ki magukat, és azt állítják, hogy az áldozatnak elmaradt tartozása van, amelyet azonnal rendeznie kell. A csalók gyakran fenyegetőznek jogi lépésekkel vagy egyéb súlyos következményekkel, ha az áldozat nem fizet azonnal.

Védekezzünk a telefonos csalások ellen

Bár a csalók eszén nem mindig könnyű túljárni (1-2 évvel ezelőtt bejárta az internetet egy ismert magyar pszichiáter esete, aki saját példáján keresztül mutatta be, milyen nehéz lehet felismerni a csalásokat), tehetünk óvintézkedéseket. Ha ismeretlen vagy furcsa számról érkezik hívás, különösen ha nemzetközi körzetszáma van, ne hívjuk vissza azonnal. Ha épp életbevágó fontos dolog miatt keresne valaki a világ végéről, újra fog próbálkozni, vagy sms-t küld, közben mi rá tudunk keresni a telefonszámra az internetre.

Soha ne adjunk ki banki adatokat, jelszavakat vagy más érzékeny információkat telefonon, különösen ha a hívás váratlanul érkezik.

Sok okostelefon rendelkezik olyan funkcióval, amely blokkolhatja a gyanús hívásokat, vagy figyelmeztethet azokra, érdemes ezt a funkciót aktívan használni. És végül: ne bízzunk meg vakon az illetőben, ha valaki azt állítja, hogy hivatalos személy, kérjünk visszahívási számot, és hivatalos úton ellenőrizzük, hogy tényleg a megfelelő szervhez tartozik-e.

És mi van a körzetszámokkal?

Minden váratlan, külföldről érkező hívással legyünk kicsit, óvatosak, de egyes körzetszámokkal kapcsolatban még nagyobb elővigyázatosság szükséges. Bár a csaló hívók egykor 900-as számot használtak, mára már megváltoztatták a módszereiket, és sok átveréses telefonszámnak más körzetszáma van, például a 809-es, amely a Karib-tenger térségéből származik.

Szakértők szerint különösen óvatosnak kell lennünk az alábbi körzetszámokkal, ha nem szeretnénk csalás áldozataivá válni.

  • 232 – Sierra Leone
  • 242 – Bahama-szigetek
  • 246 – Barbados
  • 268 – Antigua
  • 284 – Brit Virgin-szigetek
  • 345 – Kajmán-szigetek
  • 441 – Bermuda
  • 473 – Grenada, Carriacou, és Petite Martinique
  • 649 – Turks- és Caicos-szigetek
  • 664 – Montserrat
  • 721 – Sint Maarten
  • 758 – Saint Lucia
  • 767 – Dominika
  • 784 – Szent Vincent és Grenadine-szigetek
  • 809, 829, és 849 – Dominikai Köztársaság
  • 868 – Trinidad és Tobago
  • 869 – St. Kitts és Nevis
  • 876 – Jamaica

Fontos megjegyezni azt is, hogy egyes technikák ma már olyan telefonszámok létrehozására is képesek, amelyek esetleg hazainak tűnnek és nem a felsoroltak közül valók, így nem jó ötlet csak úgy felkapni a belföldinek ígérkező, de ismeretlen számot sem. Az ökölszabály az, hogy ha nem ismerjük fel a telefonszámot, inkább ne vegyük fel a telefont.

Ha telefonunkon hangposta van (érdemes beállítani ezt a funkciót) és a hívó fél jószándékú, üzenetet fog ott hagyni A csaló legfeljebb újra fog próbálkozni. Utóbbi ellen egy ideig védelmet jelenthet, ha az adott számot letiltjuk, később ugyanakkor előfordulhat, hogy egy másik generált számról ismét hívnak majd. 

Ha telefonos átverés áldozata lettél, érdemes jelezned a dolgot és segítséget kérned. Ha például bankszámlás csalás áldozata lettél, azonnal jelentsd a banknak, hogy ne tudjanak több pénzt elvenni a számládról. Körzetszámos csalás esetén érdemes jelezned a szolgáltatódnak, hátha méltányosságból nem vasalják be rajtad az egekbe szökő díjat. De a legjobb módja a védekeznésnek ebben az esetben is az elővigyázatosság.

Ebben a korábbi cikkünkben részletesen is írtunk arról, hogyan úszhatók meg a telefonos csalások.

Kiemelt kép: Canva/nőklapja.hu