iskola mobiltelefon tiltás

Suliból kitiltva: Egy lapra került a mobiltelefon és a rugós kés?

Az új oktatási rendelet szerint a szeptemberben induló tanévben az iskolában nemcsak az életveszélyes eszközöket, a fegyvereket, a cigarettát, az alkoholt, a drogot tiltják, de szigorúan korlátozzák az okostelefon használatát is. Valóban új a szabály vagy a gyakorlat régóta ezt az irányt mutatja?

A Magyar Közlönyben megjelent új oktatási rendelet szerint 2024. szeptember elsejétől a köznevelési intézményekben használatban korlátozott tárgynak minősül minden olyan telekommunikációs eszköz, amely kép- vagy hangrögzítésre és internetelérésre alkalmas. Tehát az összes okoseszköz: mobil, tablet és az okosóra is.

Az új rendelet célja, hogy az iskolában megóvják a gyerekek testi és lelki épségét, megelőzzenek erőszakos cselekményeket, vagy akár az online zaklatást. A budapesti Madách Imre Gimnázium tanári kara eddig az egyetlen, amely nyilatkozatban tiltakozik a rendelet ellen, és életszerűtlennek tartja, hogy a tanítás kezdetén elvegyék a mobilokat a diákoktól. A legfrissebb hírek szerint az ellenszegülő gimnázium igazgatóját azonnali hatállyal augusztus 28-án felmentették. 

A kütyü a barátunk vagy sem?

A világ afelé halad, hogy egyre többet használjuk az okoseszközöket az élet minden területén, igyekszünk megtanítani a gyerekeinket arra, hogy a modern technika a barátunk és nem az ellenségük. Persze tesszük mindezt úgy, hogy közben a tudatos internethasználatra is okítjuk a fiatalokat. Vagyis ez lenne az ideális. De mi valósul meg ebből? Mi történik éppen azzal a generációval, amelyet mi szoktattunk rá az online oktatás alatt az okoseszközök rendszeres használatára?

Kiélveztük a kütyük és applikációk adta előnyöket a távoktatásban, és közben mobilfüggő gyerekeket neveltünk

– erről talán sok szülő vitatkozna velem, de a pedagógusok véleménye is nagyjából ezzel egybehangzó.

Ha nincs a kezében mobil, jelen van a diák

Egy progresszív, innovatív oktatási rendszer célja éppen az lehetne 2024-ben, hogy az észszerű korlátozás mellett bevonja az oktatásba az okoseszközöket. Egy budapesti alternatív iskola fejlesztőpedagógusa, Judit elmesélte, hogy náluk alsóban eddig sem volt jelen a mobilhasználat, pár gyereknek van okosórája, míg a felsősöknél éppen a szülők kérésére korlátozták már évekkel ezelőtt az okoseszközök használatát.

„Reggel a gyerekek önként leadják egy dobozba a készüléket és nap végén kapják vissza. Az első hetekben volt pár kihágás, nem akarták leadni a mobilt, de azóta jól működik a rendszer. Azt figyeltük meg, hogy így a kamaszok jobban jelen vannak mind az órákon, mind a szünetekben – meséli Judit, aki alsósokkal és felső tagozatosokkal is dolgozik már évek óta. – Megértették, hogy ez nekik is jó, hiszen ők sem szeretnének semmiről lemaradni, elmagányosodni, kiszorulni, míg a többiek közösségi életet élnek a szünetben vagy az aktuális projektmunkán dolgoznak.

Azt tapasztaljuk, hogy olykor a szülők ragaszkodnak ahhoz, hogy a gyerekük mindig elérhető legyen,

vagy a tanuló bármikor elérhesse őket, így kidolgoztunk erre egy rendszert, hogy mely esetekben kaphatja vissza a tanuló a telefonját, hogy felhívja a szüleit. Egészségi problémák esetén például ez egyértelmű.”

Így hat az agyunkra a mobiltelefon: Mit jelent a popcorn-agy kifejezés?

Ebben a több székhellyel is rendelkező alternatív iskolában sokszor használnak egy olyan applikációt, ami izgalmassá teszi a tanítást és gyorsabbá a számonkérést. Ehhez egy interaktív tábla kell, amit a tanár a laptopjáról irányít. Minden tanuló belép a saját telefonján a felületre egy kóddal, és egyszerre oldják meg a feladatokat, teszteket. Az ilyen és ehhez hasonló modern módszereket ezentúl is mindenképp alkalmazni fogják az iskola pedagógusai – ha már keserves munkával a világjárvány alatt megtanulták (és megtanították a diákoknak is) az okoseszközök észszerű és praktikus használatát.

iskola mobiltelefon tiltás

Az új oktatási rendelet ellenére a tanárok szeretnék a tanításhoz visszaadni a gyerekeknek a mobiltelefonokat (Fotó: Getty Images)

Házirend 2.0, 2.1, 2.3…

Minden iskolának van saját házirendje. Ez nem választás kérdése, kötelező minden oktatási intézménynek egy saját házirendet kiadni, amit elvileg minden oda járó diáknak és szülőnek (gondviselőnek) el kell fogadnia. A legtöbb házirend alapelvei közé tartozik, hogy olyan veszélyes eszközöket nem szabad az iskola területére vinni, ami törvény szerint 18 éves kor alatt tiltott (alkohol, dohánytermék, drogok) és fegyvernek is használható tárgyakat, amelyek árthatnak a gyerekek mentális és testi épségének. Hirmann László, az újpesti Károlyi István Általános Iskola és Gimnázium igazgatója elmesélte, hogyan készülnek az új kormányrendelet pontjainak betartására.

„Az új rendeletben tiltó és korlátozó intézkedések is helyet kaptak, amelyek közül néhányat már mi is bevezettünk az iskolában, a házirendet is ehhez igazítjuk majd. A jogszabály ad mozgásteret, hiszen a házirendet akár többször is módosíthatjuk, ha a gyakorlatban nem válna be egy korábbi szabály az iskolában. A Károlyiban egyes osztályokban már korábban bevezettük az okostelefonok korlátozott használatát. Ez szülői beleegyezéssel történt, és nagyon jók a tapasztalataink az érintett osztályok tanulóival. Az új rendelet megengedi, hogy a szülői meghatalmazás nélkül elvegyük a tanulóktól a telefont a tanítás idejére. Mivel eddig úgy tapasztaljuk, hogy a gyerekere nagyon jó hatással volt, hogy elvettük napközben a mobiljukat, én ezt a rendeletet csak támogatni tudom és

abban reménykedem, hogy a szülők is felismerik majd az előnyöket.

Ha a kiskamaszoknál volt telefon, felajzott állapotban tértek vissza a szünetről az órákra. A szünetben egymással harcoltak valami játékban, idegesek lettek, nem tudtak koncentrálni a tananyagra. Törekszünk rá, hogy a gyereknek analóg játékokat biztosítsunk a szünetekben, focizzanak, beszélgessenek, pihenjenek, ha arra van szükségük. A diákok nem örültek az új szabálynak, de elfogadták és nincs trükközés azokban az osztályokban, ahol korábban már bevezettük a mobiltilalmat.”

Tanuláshoz visszakaphatják a mobilt

Mit javasol a pszichológus?

„A jelenleg felső tagozatos, középiskolás diákok már ebbe az internet és applikáció alapú kommunikációs és identitásképző világban építették fel a személyiségüket. A Covid pedig meg is pecsételte ezt az irányt. A baj az, hogy előbb jelenik meg az elárasztó, túlzott használat a fiatalok életében, mint ahogy megtanulhatnák a következményeket, a mértéket, a használati kultúrát. A probléma nem az eszközökkel van, hanem az internet veszélyeivel és a függőséggel, amit a közösségi média használata alakít ki. Az is probléma, hogy a mobil erősebb ingert ad a gyerekek agyának, mint amire a pedagógus képes, ezért az egyetlen eszközünk egyelőre az okostelefon használatának korlátozása. Viszont, ha hirtelen elvesszük a gyerekektől a telefont, akkor foglalkozni kellene ezzel kapcsolatban a gyerekeket érő érzelmi, kognitív, szociális következményekkel is. Törődni kell a tanulók elvonási reakcióinak kezelésével, alternatívát adni nekik a szünetekben, segíteni megtalálni a mobil nélküli énképüket és segíteni köztük a kapcsolódást. Nekünk szülőknek, pedagógusoknak pedig meg kellene érteni, hogy mit jelent pontosan az internetes identitás és kommunikáció a gyerekeink életében, és okosan támogatni azt” – tanácsolja Szepesi Anikó pszichológus és gyógypedagógus, aki maga is 3 kislány édesanyja.

Hirmann László arra is kitért, hogy nemcsak a Károlyi diákjainál látta a mobilhasználat korlátozásának előnyeit. Az intézményvezető az Erasmus program keretében járt Portugáliában is, ahol szintén jól működik ez a rendszer. Franciaországban is bevezették a kütyütilalmat, és ott is bizakodóak a pedagógusok az első tapasztalatok alapján.
„Felkészülten várjuk a tanévkezdést, kiépítettük az iskolában az ehhez szükséges infrastruktúrát. Minden osztálynak lesz zárható szekrénye, ahova reggel egy tanár segítségével leadhatják a készüléket a gyerekek, és ahonnan a délutáni pedagógusukkal felvehetik majd a mobilt. Életveszélyes eszközökkel szerencsére eddig sem szeretett volna iskolába jönni egyik diákunk sem, de ha indokolt lenne, mondjuk, egy sportíjszett behozatala, akkor találnánk megoldást arra, hogy napközben elzárjuk az eszközt biztonságos helyre. Összességében azt gondolom, ahogy minden új rendelet esetében, most is a bölcs belátás szükséges a pedagógusok és a szülők részéről. A gyerekek továbbra is használhatják az okoskészülékeket a tanuláshoz, nagyon sok módszer, applikáció és technika létezik már, amivel színesebbé lehet tenni az órákat. Ezeket továbbra is alkalmazni fogják a pedagógusok a saját belátásuk szerint az iskolánkban” – részletezte az iskolaigazgató.

Gondoltam, megkérdezek egy érintett gyereket a változásokról.

iskola mobiltelefon tiltás

Vajon minden gyerek tisztességesen leadja majd a mobilját reggel az iskolában? (Fotó: Getty Images)

A kamasz lányom megjósolta, hogy szerinte mi lesz a mobilok leadásával a gimiben. Az, ami az általános iskolájában is bevett szokás volt: a diákok úgy trükköztek, hogy leadtak egy nem működő, kamu telefont és tanítás közben az igazit használták. „És akkor a vécében elbújva fognak mobilozni ezentúl, ahogy az én korosztályom régen titokban cigizett?” – kérdeztem. De erre csak vállrándítást kaptam válaszul.

Még van pár nap: Így készítsd fel a gyerekeket az iskolakezdésre!

Kiemelt kép: Getty Images