Gondoljunk csak bele, milyen lenne két férfival egy háztartásban élni. Mindkettőtől születnének gyerekeink, mindketten hazahoznák a fizetésüket, mindegyikükkel szervezhetnénk randikat. Ugyanakkor – attól függően, mennyire hisznek az egyenlőségben – ez más bonyodalmakat is rejthet. Hiszen ha elvárják, hogy a nő tartsa rendben a háztartást és ő főzzön, kétszer annyi munkánk lenne, mint a monogám házasságunkban. Ráadásul akit egy kicsit is idegesített már fel a férje, az el tudja képzelni, milyen lehet ez kettővel megszorozva…
Többférjűség szerte a világon
Az 1980-as néprajzi atlaszban felsorolt 1231 társadalom közül csak 186-ban éltek monogámiában. A többférjűség ritkább, mint a többnejűség, de Afrikában, Kínában és Indiában is előfordul. A poliandria nagyon elterjedt a serpák között is.
Afrika egyes törzseiben pedig keverik a többnejűséget a többférjűséggel:
a nők egyidejűleg több férfival is házasok, de ugyanazok a férfiak más nőket is feleségül vehetnek, és egyfajta házassági szövetségben élnek.
Nézzük, a világon hol maradt még érvényben a többférjűség – és hogyan viselik az érintettek!
Nepál
Nyugat-Nepálban, Gandaki tartományban találjuk meg az elveszett királyságként is emlegetett Lo Manthang települést. A falu 3–4000 méter magasan, a Himalájában rejtőzik, Nepál része, Tibettel határos. Nagyon gazdag az itteni buddhista kultúra, ugyanakkor a mindennapi élet szinte a végletekig leegyszerűsített. Az áramellátás korlátozott, a szállások egyszerűek, nincs internet. Kopár hegyi sivatag, kanyonok, kevés növényzet jellemzi a tájat, éjszaka rendkívül hideg van. Az itt élő lobas nép természetközeli életet él, és mindent beosztanak.
A családokban sokáig az elsőszülött férfi örökölte a család vagyonát, a másodszülött férfi pedig buddhista szerzetes lett. Ám az is előfordult, hogy a legidősebb testvér felesége elfogadta, hogy férje kisebb testvére(i) is a családhoz tartoznak.
Ezzel az volt a cél, hogy a vagyont a családon belül tartsák, illetve hogy a megszülető gyerekekről minél több ember gondoskodjon.
Ezt a többférjűséget testvéri poliandriának nevezik, és lényegében annyit tesz, hogy egy feleség a családban lévő összes fiútestvérrel összeházasodik, és akár gyereket is nemz velük.
Tibet
Ezen a területen mindig gyakori volt a poliandria, ma is létezik. A Tibeti Egyetem 1988-ban 753 tibeti család körében végzett felmérést. Ebből kiderült, hogy 13%-uk többférjű rendszerben élt, 1,7%-uk pedig többnejűségben. Jelenleg a poliandria minden tibeti területen jelen van, de különösen gyakori a szélsőséges életkörülményekkel küzdő Tsang és Kham vidéki régióiban.
Egy 2008-as tanulmány szerint a Xigaze és Qamdo prefektúrák falvaiban a családok 20–50%-a többférjű rendszerben élt, egy nőnek jellemzően két férje volt. Néhány távoli településen ez az arány elérte a 90%-ot is. Itt is a testvéri poliandria a leggyakoribb, az oka pedig szintén gazdasági jellegű: nem kell osztozni a földön, a csordákon, vagyontárgyakon, elég férfi van, aki dolgozik a földeken. A kéttestvéri poliandrikus házasságok gyakoribbak, de előfordult a háromtestvéri vagy négytestvéri verzió is – természetesen súlyos családi feszültségek árán.
Ha nagyon sok fiú született, az egyiket kolostorba adták, a másikat elküldték egy fiúgyermek nélküli családhoz, de aki megmaradt, annak bizony ugyanaz feleség jutott.
A házasságokat hagyományosan a szülők kötötték meg, még amikor a gyerekek kicsik voltak. Az, hogy ehhez a két házasulandó fél mit szól, nem igazán érdekelt senkit. A testvéri többférjűség során a feleség akármelyik fiútestvértől teherbe eshetett. A megszületett gyerekek között nem tettek különbséget, mindegyik férfi ugyanúgy szerette és gondozta őket. A biológiai vérrokonságot nem tartották annyira fontosnak, és alapvető házi szabályként ki volt mondva, hogy nem szabad kivételezni egyik gyerekkel sem.
Ez persze nem jelenti azt, hogy sosem akadt feszültség. A legidősebb fiú tekintélyét sokszor megkérdőjelezték, és akkor is gondok adódtak, amikor az asszony az egyik testvért jobban szerette a másiknál. A konfliktusokat egyébként válással is le lehetett zárni: akinek elege volt a rendszerből, az elhagyta a háztartást.
Többnejűség: 1 férj + 4 feleség + 24 gyerek – Mormonok között Utahban
1981 óta a Tibeti Autonóm Terület kormánya már nem engedélyezi az új poliandrikus házasságok kötését. A kollektív gazdálkodást fokozatosan megszüntették, és a megművelt földet hosszú távú bérlet formájában visszaszolgáltatták a családoknak. Így a fő ok, amiért a többférjűség kialakult, a legtöbb helyen megszűnt. A vidéki, eldugottabb régiókban azonban még ma is sokan élnek poliandrikus házasságban.
Srí Lanka
Srí Lankán a többnejűséget és a többférjűséget is régóta gyakorolták – egészen addig, amíg a britek 1859-ben be nem tiltották. A szingalézek Srí Lanka legnagyobb etnikai csoportját alkotják, akik békésen éltek a saját szabályaik szerint – egészen addig, amíg a 16. században meg nem jelentek a holland és portugál hódítók. A keresztény kultúra és az ősi szokásrend eltérései egyre több konfliktust eredményeztek.
A szingaléz házassági gyakorlatban a férfiak és a nők is megőrizték független tulajdonjogukat,
nem egyesítették a vagyont, de minden a vér szerinti gyermekekre szállt. Így nagyobb szexuális szabadságban élhettek, ráadásul nem tartottak házasságkötési ceremóniákat sem. Ezt viszont a konzervatív európaiak nem nézték jó szemmel. Pláne amikor megtudták, hogy az erőforrások egyesítése miatt testvérek élnek ugyanazzal a feleséggel! Srí Lankán azonban a poliandria törvényi védelem alatt áll, melynek értelmében a nők több férfival is házasodhatnak. A frigy gyakran monogám kapcsolattal kezdődik, amely aztán a feleség által választott partnerrel bővül…
A házasságok nem csak a többférjűség miatt lehetnek egyediek: a boldogság nem ismeri a szabályokat.
Kiemelt kép: Getty Images