1934 augusztusában a Time magazin húzott egy merészet: az első női divattervezőként címlapra tette Elsa Schiaparellit, aki szerintük „őrültebb és eredetibb, mint a legtöbb kortársa. A leggyakrabban a zseni kifejezést használják a hölgyre, aki még a legközelebbi barátai számára is rejtély marad.”
Amikor a divat jut az eszünkbe, általában az eleganciára, szépségre, ragyogó szabásvonalakra gondolunk. De Elsa Schiaparelli számára, aki a 20. század egyik legújítóbb szellemű divattervezője volt, a divat egy különálló nyelvet jelentett. Merész ötleteket, provokációt, normabomlasztó gondolatok sorozatát.
A merész alkotásairól, szürrealista dizájnjairól és a nőiség témájához való félelem nélküli közelítéséről ismert Schiaparelli úgy forradalmasította a divatot, hogy álmai messze túlnyúltak a hétköznapokon.
„A divattervezés korántsem szakma, inkább művészet. Az egyik legnehezebb és leginkább csalódást keltő művészet, hiszen amint megszületik egy ruha, máris a múlthoz tartozik. Nem marad a jelenben és a falhoz rögzítve, mint egy festmény, és nem őrzi meg hosszú létezését, mint egy könyv.” Elsa Schiaparelli szavai remekül tükrözik, hogy mit gondolt szakmájáról és a világról. És az is hamar kiderült, hogy mindig tudta, mások mire vágynak.
Elsa Schiaparelli rút kiskacsából grófné lett
Ez a képessége minden bizonnyal saját gyerekkorára vezethető vissza, ami magányosan, érzelmek nélkül telt egy hatalmas római palotában. A családi származásra nem lehetett panasz, hiszen Elsa Schiaparelli egy piemonti értelmiségi családban született 1890. szeptember 10-én. Édesanyja Medici felmenőkkel büszkélkedhetett, apja az egyik legrégebbi tudományos intézmény könyvtárosa volt, nagybátyja híres csillagász, unokatestvére pedig ismert egyiptológus és szenátor.
A csillagászati érdeklődés tehát adott volt – ahogyan más is.
Mivel anyja rendszeresen megjegyezte, hogy mennyire csúnya, a hatéves Elsa elhatározta: virágokkal fedi be az arcát.
Magokat szerzett a kertésztől, amiket aztán a szájába, fülébe, sőt a torkába is tett, abban a hitben, hogy majd a melegtől kinőnek.
Később, a filozófiát tanuló Elsa szenvedélyesen rajongott a költészetért, 21 évesen ki is adta versgyűjteményét. Arról álmodozott, hogy költő lesz, családja azonban nem örült ennek, így inkább egy svájci kolostorba küldték.
Két év múlva Elsa Londonba szökött egy teozófiai konferenciára, amelynek másnapján igent mondott az előadó lánykérésére. Arra már nem volt ideje, hogy kiderítse: a grófi címmel büszkélkedő William de Wendt De Kerlor valójában egy csaló, akit sarlatán munkássága okán deportáltak.
Karizmatikus férje asszisztense lett, és együtt az Egyesült Államokba tették át székhelyüket. A svájci-lengyel hipnotizőr mellett Schiaparelli ingyen leckéket vehetett az önreklámozás tudományából. Gogónak becézett lányuk New Yorkban született meg 1920-ban, és ekkortájt nem úgy tűnt, hogy Elsa egyszer a haute couture állócsillaga lesz. Aztán 1924-ben elvált a férjétől…
Elsa Schiaparelli ragyogása a fények városában
És hol máshol is kezdhetett volna új életet, mint a fények városában? Az 1920-as évek Párizsa a művészet, a modernitás, az innováció vibráló metropolisza volt, ahol a legnagyobb elmék találkoztak egymással. Tombolt az avantgárd mozgalom, és Elsa Schiaparelli fejest ugrott a kínálkozó lehetőségekbe.
Egyedülálló anyaként a kényszerűség vitte rá a tervezésre, de minden öltéssel közelebb került hozzá, hogy végre betöltse hivatását. Az áttörés 1927-ben következett be, amikor bemutatták mára már ikonikussá vált „trompe l’oeil” pulóverét – egy kötött remekművet, amely egy masni optikai illúzióját jelenítette meg.
A divatvilág felbolydult, mindenki ilyen sálas felsőt akart magának.
Merészség, meglepetés és elegancia egyedi keveréke jellemezte Elsa Schiaparelli divatterveit. Hatalmas ugrással lépett ki a nőiesség hagyományos kereteiből, hogy játékosan felrúgja az alázatos asszonyi külsőre vonatkozó szabályokat. Vakmerő szín- és anyagválasztásaival megteremtette a statement divat fogalmát, így vonult be a jajrózsaszín, a műanyag és a celofán a divat világába. De a válltömést is ő tette igazán trendivé.
Salvador Dalí és a homárruha
A tudattalan iránti érdeklődését az első házasságánál sokkal jobban kielégítette a szürrealistákkal való együttműködése. Salvador Dalí közeli barátja volt, közösen dolgoztak híres kreációján, a homárruhán, sőt a katalán művész tervezte meg Schiaparelli üzletének belsejét, amely egy madárkalickát idézett.
A meghökkentés és a drámaiság jegyében alkotott, meggyőződése volt, hogy a divat az egyéni és a társadalmi megnyilvánulás egyik formája. Elutasította Coco Chanel visszafogott eleganciáját, és ehelyett a nők rettenthetetlen mivoltát tűzte zászlajára. Sokan úgy vélik, hogy a két rivális közül Schiaparelli volt a tehetségesebb, mégis a kitartóbb Chanel lett az ismertebb.
Hollywood is megőrült Elsa Schiaparelli kreációiért
Elsa Schiaparelli hírneve messzire ért, gyakorlatilag fél Hollywoodot felöltöztette – Greta Garbótól Katherine Hepburnig. De a hírességek és az átlagpolgárok mellett az arisztokraták is keresni kezdték ruhakölteményeit, különleges kalapjait. Wallis Simpson például előszeretettel válogatott darabjai között.
Schiaparelli könnyedén megfogadta saját tanácsát, azaz hogy „merj más lenni”. Ő használt először műselymet, vastag bársonyt, lurexet, átlátszó esőkabátot. Elképesztő drámai érzékével színházat varázsolt a divatból, minden kollekciója látványos és meglepetésekkel teli volt.
A világháború és Dior elsöpörte a merészséget
A második világháború Schiaparelli életén is mély nyomott hagyott. Mire 1942-ben elhagyta Franciaországot, hogy ismét az USA-ba menjen, a nyugati kormányok egy részének meggyőződése volt, hogy a divattervező a Vichy-kormánynak kémkedik. Tengerentúli tartózkodása során az FBI végig aktát vezetett róla. Végül mégis Christian Dior és New Look nevű ultra nőies kollekciója jelentette a Schiaparelli-birodalom végét – legalábbis egy időre.
1954-ben bezárta párizsi üzletét és publikálta memoárját, amelyben egyes szám harmadik személyben ír egy boldogtalan lányról, aki magokat ültetett a fülébe. 1973-ban halt meg, 83 éves korában, páratlan örökséget hagyva maga után, amely kiapadhatatlan inspirációként szolgált a divat nagyjai, például Jean Paul Gaultier, Vivienne Westwood és Alexander McQueen számára. Manapság az „újraélesztett” Maison Schiaparelli szintén a hírességek nagy kedvence, a márka jelenlegi kreatív igazgatója Daniel Roseberry.
Elsa Schiaparelli egész karrierje egy kérdést boncolgatott: elég bátor vagy ahhoz, hogy kitűnj? Miközben manapság a nők már nem félnek megkérdőjelezni a társadalmi normákat, a divattervező öröksége arra emlékeztet minket, hogy a divat nem csupán viselet, megjelenés, hanem kiállás is. Egyszer megjegyezte: „Nehéz időkben a divat mindig felháborító.” És Schiaparelli soha nem félt felháborító lenni.
Elsa Schiaparelli szalonjában kezdte karrierjét anak idején Hubert de Givenchy
Kiemelt kép: Elsa Schiaparelli – Fotó: Atelier Dorvyne/ullstein bild via Getty Images