boeing sztrájk

Óriási sztrájk kezdődött el a repülőiparban

A Boeing gépeket gyártó cégek alkalmazottai szüntették be a munkát.

Az idei nyár idehaza is a repülőközlekedés nehézségeitől volt hangos. Késések, törölt járatok, és egy online rendszer leállásából eredő fennakadások törtek borsot az egyszeri utazó orra alá, miközben a világ egyik legnagyobb repülőgépgyártó cég háza táján is egyre több probléma akadt. A Boeing több mint 30 000 dolgozója ma reggeltől sztrájkba lépett, miután elsöprő, 95 százalékos többséggel elutasították a szakszervezet képviselői és a repülőgépgyártó közötti ideiglenes megállapodást, amely 25%-os béremelést irányzott elő. A dolgozók, akik többek között a 737 Max és a 777-es repülőgépeket gyártják, magyar idő szerint reggel kilenctől szüntették be a munkát. 

Felhők a Boeing egén

A munkabeszüntetés újabb kudarc a cég számára, amely egyre jelentősebb pénzügyi veszteségekkel néz szembe, miközben egy sor biztonsági probléma, köztük két halálos kimenetelű baleset után próbálja épp helyrehozni hírnevét. Ez egyúttal komoly kihívás a Boeing új vezérigazgatója, Kelly Ortberg számára is, akit a múlt hónapban neveztek ki a cég élére azzal a feladattal, hogy valahogy kivezesse a vállalatot a kátyúból. A szavazáson részt vevő szakszervezeti tagok közel 95%-a elutasította a bérmegállapodást, 96%-uk pedig sztrájk mellett foglalt állást, amíg új megállapodás nem születik.

„Tagjaink ma este hangosan és világosan beszéltek” – mondta el Jon Holden, a Gépészek és Repülőgépipari Dolgozók Nemzetközi Szövetségének (IAM) 751-es körzetének elnöke. „ Sztrájkba kezdünk” – tette hozzá. Válaszul a Boeing is közleményt adott ki: „Az üzenet alapján egyértelmű, hogy az IAM vezetésével elért előzetes megállapodásunk nem elfogadható a tagok számára. Továbbra is elkötelezettek vagyunk a munkavállalóinkkal és a szakszervezettel való kapcsolatunk rendezése mellett, és készen állunk arra, hogy visszatérjünk az asztalhoz, hogy új megállapodásra jussunk”– fogalmaztak.

A hét elején a szakszervezet képviselői még azt tanácsolták a tagoknak, hogy támogassák a javasolt megállapodást. A munkavállalók által elutasított előzetes megállapodás a négy év alatt 25%-os béremelés mellett azt is tartalmazta, hogy a Boeing kötelezettséget vállal arra, hogy a következő kereskedelmi repülőgépét a sztrájkkal érintett térségében építi meg, ha a projekt a szerződés időtartama alatt megkezdődik. A szakszervezet eredetileg a munkavállalók juttatási csomagjának jelentős javítását célozta meg, beleértve egy mintegy 40%-os béremelést is.

Hogy fogunk így repülni? (Fotó: Getty Images)

Veszélyben a talpra állás

A cég új vezérigazgatója a szavazás előtt arra figyelmeztette a dolgozókat, hogy egy sztrájk „veszélybe sodorná a vállalat talpra állását”.

A Boeing és a szakszervezetek közötti jelenlegi szerződés még 2008-ban jött létre egy nyolchetes sztrájk után. A Moody’s hitelminősítő szerint az akkori munkabeszüntetés havonta mintegy 1,5 milliárd dollárba (1,14 milliárd font) került a vállalatnak.

A két fél 2014-ben megállapodott a megállapodás meghosszabbításáról, amely azonban csütörtök éjfélkor lejárt.

„Soha nem jön jól egy sztrájk, legalábbis a menedzsment szempontjából, a jelenlegi helyzet viszont még problematikusabbá teszi azt” – mondta Greg Waldron, a FlightGlobal légiközlekedési hírportál ázsiai ügyvezető szerkesztője.„Sok múlik azon, hogy meddig tart a sztrájk. A légitársaságok vezérigazgatói, akik az ezekben a gyárakban készülő 737 Max gépeket rendeltek, szorosan figyelni fogják a helyzetet” – tette hozzá.

Oda a renomé? 

Júliusban a Boeingnek 244 millió dolláros összegű büntetőjogi bírságot kellett fizetnie két 737 Max repülőgépének több mint öt évvel ezelőtti halálos balesetével kapcsolatban. Az első baleset 2018. október 29-én történt, amikor is a Lion Air 610-es járata zuhant le Indonéziában, 189 ember halálát okozva. A második tragédia 2019. március 10-én esett meg, amikor az Ethiopian Airlines 302-es járatát érte baleset Etiópiában, 157 emberrel a fedélzeten. Mindkét baleset oka a Boeing 737 Max új, automatizált repülésirányító rendszeréhez köthető, amely hibásan működött, és a gépek orrát lefelé irányította.

Ezek az esetek arra kényszerítették a Boeinget és a repülést szabályozó hatóságokat, hogy globális szinten földre parancsolják a Boeing 737 Max flottát, és alaposan átvizsgálják a biztonsági rendszereket. A tragédiák jelentős mértékben károsították a Boeing hírnevét, és hosszú távú bizalmi válságot idéztek elő a repülőgépek biztonságosságát illetően. A vállalatnak más perekkel és vizsgálatokkal is szembe kell néznie, miután januárban az Alaska Airlines által üzemeltetett új repülőgépük egyik ajtószelepje a levegőben felrobbant.

Ebben a korábbi cikkünkben a a kétezer-húszas évek repülési trendjeiről írtunk. 

Kiemelt kép: Getty Images