vásárlás átverés

Így vernek át a boltban a bio és egészséges feliratú termékekkel

A gyártók és forgalmazók különféle marketingtaktikákat használnak annak érdekében, hogy minél többet adjanak el a termékeikből. Ha ehhez megtévesztik, átverik a vásárlót, hát az sem baj, mire észreveszi, már ki is fizette az adott ételt, italt.

Ma már nem szabad úgy vásárolni menni, hogy nem olvassuk el a termékek címkéit, még akkor is, ha apró betűvel írták őket és csak nagy nehezen találjuk meg a magyar nyelvű verziót. A legtöbben a kalóriaértéket nézik meg, mások a só és a cukor mennyiségére is odafigyelnek, de ennél még mindig több tudatosságra van szükségünk.

Elsőként keressük azokat az összetevőket, amelyek ultrafeldolgozottá tesznek egy terméket: a legalapvetőbb teszt szerint ha a termék műanyag csomagolásban van és legalább egy összetevője van, ami nemcsak a konyhánkban nem megtalálható, de még nem is hallottunk róla, akkor garantáltan feldolgozták, így nem a lehető legegészségesebb. Az ultrafeldolgozott termékeket, amelyek messze nem csak a gyorséttermi ételeket jelentik, de például a kenyeret is, összefüggésbe hozták a korai vastagbélrák kialakulásával is.

Átverés vásárláskor

Sajnos nem elég csupán az ultrafeldolgozott ételeket elkerülni, és helyettük kevesebb összetevőből, frissen készült, minél mentesebb terméket megvásárolni. Amióta a bio hívószó lett és a gyártók is pontosan tudják, milyen sokan törekednek a megfelelő gyümölcs- és zöldségbevitelre, no meg a vitaminokra, gátlástalanul felhasználják ezeket a saját céljaikra.

vásárlás átverés

Vásárláskor igyekezzünk elkerülni az átveréseket: attól, hogy alma van a dobozon, a  gyümölcslé még nem lesz egészséges (Kép: Getty Images)

Azaz lehet, hogy tele van mesterséges színezékekkel és cukorral egy üdítőital, de tesznek bele valahány százalék gyümölcslevet (ne legyenek illúzióink, ezek nem első préselésű levek a legszebb gyümölcsökből, hanem a préselés után visszamaradt pép higításával nyert anyagok), vagy a legolcsóbb vitamint adják hozzá, csak hogy nagy betűkkel ráírhassák, mennyire egészséges.

Ugyanezt eljátsszák a hasonló gyümölcstartalmú joghurtokkal, amelyeknek így már is törődünk annyira a cukor- és színezéktartalmával,

no és a müzlikkel, amelyek nem lesznek kevésbé ragacsosak a cukortól csak azért, mert kevertek bele szárított almát és némi mazsolát. A dobozon mégis almákat látunk, amelyek boldogan mosolyogva táplálják a gyerekünket, egészen addig, amíg meg nem nézzük, a termék pontosan hány százalékban tartalmaz gyümölcsöt, és abból is milyet, ahhoz képest pedig milyen a cukortartalom.

A biolélmiszerek marketingje azon az egyszerű tényen alapszik, hogy ha a szemünk azt érzékeli először a csomagoláson, hogy a termék egészséges, vagy bio, máris kevésbé figyelünk az ennek ellentmondó információkra. Pedig pont ekkor kéne a leginkább nyitva tartani a szemünket átveréstől tartva, és még alaposabban elolvasni az összetevők listáját.

Olcsóbban egészségesebbet

Miközben egy egész kevés energiaráfordítással jobb termékeket is választhatunk, amelyek valóban egészségesebbek. Például a natúr joghurt általában olcsóbb, mint a gyümölcsös, ezért érdemes azt hazavinni, hiszen csak tejet és batériumkultúrát tartalmazhat. Otthon aztán a friss gyümölcstől kezdve a házi lekváron át bármivel összekeverhetjük, hogy megkapjuk a kicsit édeskésebb ízt, amit a kicsik annyira szeretnek. Adhatunk hozzá natúr zabpelyhet, vagy más gabonapelyheket, magvakat, s máris megkaptuk a müzlit, minimális cukortartalommal.

A pékáruknál a kenyeret igyekezzünk olyan péktől beszerezni, aki minőségi lisztekkel, kovásszal dolgozik és alig használ adalékanyagokat.

Lehet, hogy mélyebben a pénztárcánkba kell nyúlnunk, de egészségünk érdekében megéri. Szokjunk le a bolti ivólevek, cukros üdítőitalok fogyasztásáról, ha mindenáron ízesíteni akarjuk a vizet, tegyük ezt otthon, saját préselésű gyümölcsökkel, zöldségekkel. Nem állnak el olyan sokáig, mint a bolti termékek, de nem is kap tartósítószert, adalékanyagokat, színezékeket, emulgeálószereket a gyomor. Nem mellesleg pillanatnyi elégedettséget is érezhetünk, amiért nem engedtük, hogy az élelmiszeripar szégyentelen marketingfogásai megvezessenek minket.

Ugyanezen ok miatt a csomagolás színét mindig nézd meg vásárláskor, árulkodó lehet!

Kiemelt kép: Getty Images