banki csalás átverés

Ne dőlj be nekik! – Ezek a leggyakoribb banki átverések a neten

A technológia fejlődésével a banki átverések egyre gyakoribbá váltak, különösen, hogy pénzügyi tranzakcióink nagy részét legtöbben már online intézzük. Mutatunk öt ravasz módszert, mellyel a csalók könnyen kiüríthetik a bankszámlánkat.
  • Egyre gyakrabban intézzük vásárlásainkat és pénzügyeinket online, ami növeli a banki átverések esélyét.
  • Vannak, akik kiszolgáltatottabbak az olyan átverésekkel szemben, melyek gyors pénzügyi megoldásokat ígérnek.
  • 2020 és 2021 között 70%-kal nőtt a banki átverések előfordulása.

Kevesen vagyunk, akiket ne károsítottak volna már meg valamilyen formában az elmúlt években, legyen szó telefonos visszaélésről, SMS-ben kapott megbízhatatlan linkekről, távoli országokból leemelt összegekről vagy olyan csomagokról, melyeket bár nem mi rendeltünk, mégis fizetnünk kellett volna értük. A pénzügyi csalások száma ráadásul növekvő tendenciát mutat, ami szakértők szerint leginkább a pandémia számlájára írható.

Az Egyesült Államok Szövetségi Kereskedelmi Bizottsága azt találta, hogy 2020 és 2021 között 70%-kal nőtt a banki átverések előfordulása, mivel ez alatt az idő alatt jóval többen vásároltunk otthonról, egyenlítettünk ki számlákat online, adtuk meg adatainkat és indítottunk netes tranzakciókat. Bár a legtöbb csalás továbbra is a személyes adatok eltulajdonítására irányul, a banki átverések is előkelő helyet foglalnak el a listán, amennyiben a cél a fizikai és digitális pénztárcánk kiürítése.

Ám nem csupán a Covid okolható a jelenségért. A pénzügyi visszaélések már az online bankolás elterjedése óta folyamatos problémát jelentenek, hiszen ebben a formában a hackerek könnyebben hozzáférhetnek személyes és banki adatainkhoz, különösen, ha nem védjük kellőképpen eszközeinket. A gazdasági helyzet ugyancsak kiszolgáltatottá tesz bizonyos rétegeket például olyan átverésekkel szemben, melyek gyors pénzügyi megoldásokat ígérnek.

Látható tehát, hogy egy komplex problémával állunk szemben, melynek szinte bárki áldozatául eshet, főleg, hogy a csalók egyre kifinomultabb módszereket alkalmaznak. Olyan eszközöket és technikákat vetnek be, melyekkel könnyen megkerülhetik a hagyományos biztonsági rendszereket és megtéveszthetik, manipulálhatják az embereket. Az alábbiakban összegyűjtöttük az 5 leggyakoribb banki csalást és azt is megosztjuk, miként lehet hatékonyan elkerülni őket.

5 módszer, mellyel kiüríthetik a bankszámlánkat

1. Túlfizetéses átverés

Az egyik legnépszerűbb internetes átverés lényege, hogy a csaló termékvásárlás kapcsán felveszi velünk vagy vállalkozásunkkal a kapcsolatot, majd a megegyezett előlegnél vagy a teljes vételárnál nagyobb összeget utal el a részünkre. Később azt állítja, tévedésből fizetett túl sokat és arra kér bennünket, térítsük vissza a különbözetet egy harmadik félnek.

A probléma akkor jelentkezik, amikor kiderül, a csalók valójában ellopott bankkártya-adatokkal fizettek nekünk, és a kártya eredeti tulajdonosa közben visszavonta a tranzakciót. A vállalkozó viszont addigra már elutalta a túlfizetett összeget egy harmadik félnek.

Ehhez hasonlít az a módszer is, amikor valaki külföldről szeretné megvásárolni az interneten általunk kínált terméket (például személyautót) ám ahhoz, hogy megkapjuk a banknak időközben már elutalt vételárat, előbb ki kell fizetnünk a fuvarozócég díját. Természetesen a megnevezett bank semmit sem fog tudni a letétbe helyezett összegről, de mi már ekkorra több százezer forintot elutaltunk egy nem létező szállítmányozó vállalatnak. 

Hogyan kerülheted el: Mindig csak megbízható fizetési alkalmazásokon keresztül vagy készpénzben fogadjunk el pénzt és gyanakodjunk, ha sürgetni próbálnak minket, vagy ha az üzenetben nyelvtani és nyelvi helytelenséget tapasztalunk. Ne menjünk bele olyan üzletekbe, ahol előbb nekünk kell fizetnünk, hogy végül megkaphassuk a várt összeget az általunk kínált termékért/szolgáltatásért.

2. Váratlan csekk vagy pénzutalvány

Nem pusztán paranoia, ha váratlanul csekket vagy banki pénzutalványt kapunk és mi azonnal megtévesztést szimatolunk. A félelmünk nagyon is jogos, ugyanis könnyen előfordulhat, hogy emailben a bankunk nevében arra kérnek bennünket, váltsuk be a mellékelt csekket vagy helyezzük letétbe a pénz egy részét a megadott online módszerek alapján, és csak a másik felét fizessük be.

A csekk/utalvány ebben az esetben nagy valószínűséggel hamis, ám a csalók sajnos gyakran még a bankokat is képesek megtéveszteni, és csak később derül ki a probléma, amikor már túl késő. 

Hogyan kerülheted el: Mindig alaposan ellenőrizzük az apróbetűs részt és vigyük el a csekket/utalványt személyesen a bankunkhoz, hogy ellenőrizhessék a küldő személy adatait. 

banki csalás átverés

Nem szükséges az internet, telefonon is rávehetnek arra, hogy utaljunk pénzt a bankszámlánkról (Fotó: Getty Images)

3. Hitel csalás

Ez a banki csalás gyakran azokat az áldozatokat célozza meg, akik gyors pénzügyi megoldásokat keresnek, de legalábbis fogékonyabbak az ilyen jellegű ajánlatokra. Előfordulhat ugyanis, hogy online hirdetésekben találkozunk ezekkel a lehetőségekkel, melyekben azt ígérik, rövid határidőn belül segítenek hozzájutni a szükséges pénzösszeghez, akár banki akár más típusú hitel révén.

Amennyiben kapcsolatba lépünk velük, a csalók felszámolhatnak díjat a legkisebb segítségért is, de kérhetnek személyes adatokat is, melyekkel hozzáférhetnek a  bankszámlánkhoz – vagy olyan telefonszámot küldenek, amit ha tárcsázunk, több százezer forintot fizethetünk a hívásért.

Hogyan kerülheted el: Mindig gyanakodjunk, ha valaki azonnali módszereket kínál a hitelfelvételre és ha még törvényesnek is tűnik az ajánlat, soha ne adjunk meg személyes adatokat, kiváltképp bankkártyánk azonosítóit. 

Kapcsolódó: A csalók ellophatják a gyerekek digitális személyazonosságát. Így tudod kivédeni az online veszélyt!

4. Megtévesztő e-mail és szöveges üzenet 

A legtöbb átverés alapja az adathalászat. A csalók gyakran olyan emailt, szöveges üzenetet vagy SMS-t küldenek, mely első ránézésre úgy tűnik, mintha egyenesen a banktól, valamilyen hitelkártya kibocsátótól vagy más cégtől származna. Egyes esetekben még egy hamis weboldal is alátámasztja a csalók hitelességét, ami pontosan úgy néz ki, mint az általunk megbízott bank portálja.

Arra kérnek ezekben az üzenetekben, hogy kattintsunk a mellékelt linkre, ami általában a csaló weboldalra vezet és ott adjunk meg személyes pénzügyi adatokat, bankkártyánk azonosítóit és jelszavait, vagy számlánk egyéb részleteit. A csalók ezeket az adatokat később felhasználják, hogy hitelkártyákat hozzanak létre a nevünkben és hozzáférjenek a bankszámláinkhoz. 

Hogyan kerülheted el: Soha ne kattintsunk linkekre, ha kétes e-mailekben, szöveges üzenetekben vagy SMS-ben találkozunk velük. Mindig közvetlenül, külön rákeresve kattintsunk a bank hivatalos weboldalára és amennyiben kérdésünk van az ügyintézéssel kapcsolatban, írjunk inkább az ügyfélszolgálatnak. 

5. Automatikus levonások

Mindig óvakodjunk az olyan vásárlásoktól, melyekhez már a regisztrációnál meg kell adnunk bankkártyaadatainkat. Az olyan ingyenes termékek vagy szolgáltatások például, ahol csak a szállítást kell kifizetnünk, szintén gyanúsnak mondhatók. Gyakran csupán az apróbetűs részben figyelmeztetnek rá, hogy bár megszerezhetjük a szóban forgó ingyenes terméket/szolgáltatást, cserébe automatikusan feliratkozunk egy nem kívánt előfizetésre is. Miután a csalók megszerezték a kártya adatokat, mindent megtesznek, hogy minél nehezebb legyen lemondani erről az előfizetésről. 

Hogyan kerülheted el: Ne feledjük, a mai világban semmi sincs ingyen. Mindig alaposan olvassuk el a felhasználási feltételeket és ne adjuk meg cserébe semmiért a bankkártya vagy hitelkártya adatainkat.

Kapcsolódó: Figyelj, mire kattintasz! – Az új internetes csalások 5 típusa

Kiemelt kép: Getty Images