Ügyfélkapu plusz információk

Csak semmi pánik! – Így használhatjuk az Ügyfélkapu+ felületet

2025. január 16-án megszűnik az Ügyfélkapu, helyébe az Ügyfélkapu+ lép. Elmondjuk, hogyan érhetjük majd el az EESZT, a magyarorszag.hu, az eSZJA felületeket.
  • 2025. január 16-án megszűnik az Ügyfélkapu nevű online ügyintéző felület. 
  • Helyébe az Ügyfélkapu+ lép. 
  • Ezt követően kicsit másképp lesz elérhető az EESZT, a magyarorszag.hu, az eSZJA és a többi állami webfelület.

Minden magyar állampolgárt érintő hír, hogy 2025. január 16-ával megszűnik az Ügyfélkapu nevű online ügyintéző felület. Mint semmikor, most sem érdemes azonban pánikba esni. Az Ügyfélkapu helyébe ugyanis annak egy másik, sokkal biztonságosabb változata lép majd, az Ügyfélkapu+ nevű felület. Az onnan látogatható internetes felületeket (például EESZT, magyarorszag.hu, eSZJA stb.) azonban csak egy másik, úgynevezett hitelesítő alkalmazás segítségével lehet majd megnyitni.

Ezen kívül még sokakat érinthető változás lehet, hogy 2025. január 16-tól az elektronikus személyi igazolvány, a telefonos azonosítás és az arcképes azonosítás segítségével sem léphetünk majd be az imént zárójelben említett ügyintézési webfelületekre.

Ügyfélkapu plusz információk

A fiatalok is meglepődtek az új Ügyfélkapu hírének hallatán (Fotó: Getty Images)

Mindez igen bonyolultnak tűnhet első látásra, ezért összegyűjtöttük a jelenleg ismerhető információkat a változással kapcsolatban. Az első és legfontosabb, hogy ne lepjen meg bennünket, ha az online ügyintézésre használt weboldalakon már nem szerepel majd lehetőségként az Ügyfélkapu. Most még persze ott van, ahogyan fölötte az Ügyfélkapu+ és a DÁP is, de január 16-tól már csak utóbbi kettőre tudunk majd kattintani.

Kapcsolódó: Így védhetjük ki az internetes átveréseket

Oké, nem nagy dolog – gondolnánk. Azonban az Ügyfélkapu+ felületére külön regisztrálnunk is kell (az ebben a cikkben bemutatott módon).

Ügyfélkapu plusz információk

2025. január 16-tól az alsó, pirossal áthúzott Ügyfélkapu opció nem fog szerepelni a bejelentkezési felületeken

De ha ezzel meg is vagyunk, az Ügyfélkapu+ felületére nem tudunk majd olyan egyszerűen – csupán a felhasználónév és a jelszó megadásával – belépni, mint ahogyan a sima Ügyfélkapura tehettük eddig. Azután ugyanis, hogy a felhasználónevünket és a jelszavunkat megadtuk, lesz még egy feladatunk: még egy jelszót be kell gépelnünk.

Ez viszont egy olyan jelszó, amelyet nem mi találunk ki magunknak. Helyette egy, az okostelefonunkra letöltött, úgynevezett hitelesítő alkalmazás adja majd meg nekünk. Ez a program generál minden egyes bejelentkezés alkalmával egy vadonatúj, csupán bizonyos ideig érvényes plusz jelszót. (Az Ügyfélkapu+ erre Android és iOS telefon használata esetén a Google Authenticator vagy a Microsoft Authenticator hitelesítő alkalmazást ajánlja.)

Azoknak, akiknek nincs okostelefonja, vagy nem szeretnék azt ilyesmire használni, az Ügyfélkapu+ vagy a TOTP.APP, vagy a Verifyr nevű, számítógépről elérhető, angol nyelvű (!) programok használatát ajánlja. Ezek is ugyanolyan hitelesítő alkalmazások, mint a fentebb említett telefonos verziók, csupán azzal a különbséggel, hogy asztali számítógépről vagy laptopról, a sima internetes böngészőnkből elérhetők.

Mégis miért van szükség erre az egészre?

A fenti kérdésre a 24.hu már korábban linkelt cikke egy remek hasonlattal ad választ. Ott azt írják, azért fontos, hogy az Ügyfélkapu megújuljon, mert jelenlegi formájában nem elég biztonságos, nem védi kellőképpen a felhasználó adatait. És, ha belegondolunk, valóban: akárki, aki ismeri a regisztrált felhasználónevünket és a hozzá tartozó jelszót, gyakorlatilag bármilyen hivatalos ügyben eljárhat a nevünkben, hozzáférhet bizalmas adatainkhoz stb.

„Olyan ez, mintha lenne kulcsunk egy olyan épülethez, amin belül aztán több irodába is bejuthatunk, hogy ott intézzük az ügyes-bajos dolgainkat.”

Ugye, hogy egy ilyen kulcsot szeretnénk a lehető legbiztonságosabb helyen tudni? Nem szabad azonban szó nélkül hagyni azt sem, hogy ez a változás milyen elképesztő mértékben nehezíti meg a könyvelők munkáját a jövőben. Nekik ugyanis muszáj belépniük ügyfeleik hivatalos ügyintézési felületeire a munkájuk elvégzéséhez…

Mi az a DÁP?

Fentebb említettük, hogy a már jól ismert bejelentkezési felületen elérhető a DÁP is, azaz a Digitális Állampolgárság Program. Ez szintén az adataink védelmét, egyben számunkra könnyebb elérhetőségét hivatott biztosítani. A DÁP szintén egy okostelefonra készült applikáció, ami egy helyre gyűjti az összes okmányunkat. Ha ezt használjuk, akkor az Ügyfélkapu+ használata nélkül léphetünk be a különböző hivatalos felületekre (EESZT, magyarorszag.hu, eSZJA stb.) a telefonunkról.

Fontos, hogy ha a DÁP-ot használni szeretnénk, előbb ott is végig kell csinálnunk egy regisztrációs folyamatot. Mi ehhez azt ajánljuk mindenkinek, hogy látogasson el egy kormányablakba, ott ugyanis időpontfoglalás nélkül, ráadásul segítséggel intézheti el a regisztrációt. Emellett az egyéni, idő közben felmerült kérdéseit is felteheti az ott dolgozóknak.

Kapcsolódó: Figyelj, mire kattintasz! – Az internetes csalások 5 új típusa

Kiemelt kép: Getty Images