Miért is adnál kommersz dolgot karácsonyra, amikor megteheted, hogy szeretteidet egészen egyedi élményhez juttatod! Itt van például a Haydneum Zeneakadémia Bérlete. Az októberi Teremtés-előadást egyhangúlag dicsérte a közönség, minden valószínűség szerint így lesz ez a két tavaszi koncerttel is. Az elsőn, 2025. március 12-én egy ritkán hallható Händel-oratórium, a Júdás Makkabeus kerül színre. Ebben a mester drámai és fölemelő muzsikája segítségével a zsidó nép ószövetségi szabadságharcának lehetsz részese, majd a nagyhéten, április 15-én a nyugati zeneirodalom első számú szenvedéstörténet-zenéje, J. S. Bach Máté-passiója szerepel a műsoron.
De van itt, kérem, bérlet az igazi ínyenceknek is! Ritkán halljuk hangversenyen a fortepiano nevű billentyűs hangszert, a zongora egyik ősét. Pedig
ha szereted Haydn, Mozart és Beethoven korának zongoramuzsikáját, akkor érdemes megtapasztalnod azt a hangzást, amely a fent említett zeneszerzőknek természetes volt, a mai fülnek viszont egészen különleges.
Haydn otthonában is fortepiano volt, életének utolsó szakaszában mindennap odaült hozzá, és szertartásosan eljátszotta, elimádkozta a Gott erhaltét, azt a dallamot, amely később az osztrákok, majd a németek nemzeti himnusza lett. Hogy is lehetne imádkozni egy mai monstrum zongora mellett, nem beszélve arról, hogy bajosan férne be a nappaliba! Hidd el nekem, hogy a nagy fekete hangversenyzongoránál sokkal finomabban szól ez az instrumentum, a hangkép részletgazdagabb. Februárban Kelemen Barnabás hegedűművész társaságában Berecz Mihály, áprilisban Somlai Petra, májusban Aurelia Visovan szólaltatja meg ezt az elbűvölő hangszert.
És elhozhatod a nyarat is a didergő télbe: 2025. május 30. és június 7. között rendezik meg a IV. Haydneum Egyházzenei Fesztivált. Tanúi lehettek egy sor angyali koncertnek, így a budapesti Egyetemi templom pompás barokk terében megszólaló nyitóhangversenynek is, melynek címe „Salve Regina”, azaz „Üdvözlégy, királynő”, programján pedig Albrechtsberger-, Haydn-, Werner- és Mendelssohn-művek szerepelnek. A genfi angyalok, azaz a Gli Angeli Genève művészeit hallhatjátok, a karmester Stephan MacLeod lesz. Pazar fényekben tündökölnek ezek a muzsikák, szemben a másnapi hangverseny zeneművével, mely a sötétségben fogant. Nem véletlenül, hiszen a szenvedéstörténet, Krisztus passiójának legkomorabb pillanatait mutatja be.
„Krisztus utolsó hét szava a keresztfán” – Joseph Haydn drámai művének vonósnégyes-változata csendül föl a világhírű Salomon Vonósnégyes előadásában. Június 5-én visszatérünk a mennyek királynőjéhez, amikor is a Purcell Kórus és az Orfeo Zenekar Vashegyi György vezényletével Werner és Haydn műveit szólaltatja meg. Büszkeség, hogy kiváló együtteseink június 7-én már Genfben adják elő ugyanezt a műsort.
„Énekeljünk az Úrnak” – a Capella Du Mont és a Savaria Barokk Zenekar koncertjét hallhatjátok június 6-án, itt Gesztesi-Tóth László vezényel, majd a következő napon, a fesztivál záróhangversenyén Erdélyi Dániel vezetésével Kovács Csilla és a Budapesti Vonósok lépnek a közönség elé egy csillogó programmal – az örvendezés, az ujjongás áll ugyanis hangversenyük gyújtópontjában. Az „Exsultate, jubilate” című előadáson Händel-, Haydn- és Mozart-művek lesznek hallhatók. Mondanom sem kell, a kedvezmény erre a sorozatra is érvényes.
Végül, de egyáltalán nem utolsósorban: a mostani akció csúcsdarabja Cyrille Dubois francia tenor hangversenye december 18-án a Zeneakadémia nagytermében. Ha szereted a lágyan elomló énekhangot, a virtuóz, mégsem tolakodó technikát, a legnagyobb átéléssel előadott költőiséget, és az sincs ellenedre, hogy a francia barokk pazar gazdagságával találkozz a zenén keresztül, akkor ne tétovázz, válaszd ezt a hangversenyt!
Francia pompakoncert, kétféle bérlet, egyházzenei fesztivál: szerintem mindenki örül, ha a Haydneum ajánlataiból is kerül a fa alá. (Tekintettel arra, hogy a karácsonyt a régi hagyomány szerint nyolc napon át ünnepeljük, a kedvezményes ajánlattal december 31-ig élhetsz.)
Haydneum/Bősze Ádám
Kiemelt kép: Cyrille Dubois / fotó: Jean-Baptiste Millot