Hamarosan a mozikba érkezik a Maria című film, amely a világ legnagyobb operaénekesének a viharos, gyönyörű és tragikus életét meséli el. Az Angelina Jolie főszereplésével készülő mozi az 1970-es évek Párizsába repíti majd vissza a nézőket, ahol újra átélhetjük a zenetörténet egyik legnagyobb dívájának történetét.
Akit hiába csodált a közönség világszerte, a színpadon kívül végül soha nem ismerte meg a valódi, önzetlen szerelmet. Fájdalmasan fiatalon és tragikus magányban halt meg az egykor ünnepelt díva, akinek egyes életrajzírók szerint még annál is megrázóbb volt az élete, mint gondoltuk.
A primadonna, aki mindent elért
Pedig aki 1957-ben személyesen látta őt azon a velencei összejövetelen, minden bizonnyal csak a ragyogásra emlékezne. Maria Callasra, a dívára, akinek három oktávnyi hangja a koloratúrszoprántól a drámai szopránig mindenre alkalmas volt. Rajongói csak „primadonna assolutaként” emlegették. A gyönyörű és tehetséges operaénekesnő, aki
mindent elért, ami az előadóművészi pályán lehetséges.
Azon a bizonyos velencei fogadáson mutatták be a 20. század egyik legnagyobb hatású művészét a milliárdos hajómágnásnak, Aristoteles Onassisnak. „Tudja, hogy mi vagyunk a két leghíresebb görög a világon?” – kérdezte Callastól a milliárdos. Maria válasza azóta bevonult a történelemkönyvekbe: „Ó, valóban? És ön miről híres, Onassis úr?”
A világ leggazdagabb embere köpnyi-nyelni nem tudott a döbbenettől. Alkalmazottak hada leste kívánságait, romantikus és kevésbé romantikus hódításainál csak légitársasága, saját szigete és Monte-Carlóban tartott jachtja volt híresebb. Onassis ahhoz volt hozzászokva, hogy az emberek a lábai előtt hevernek.
Senki nem beszélt úgy vele, mint Maria Callas.
Az operaénekes annyira elbűvölte, hogy addig-addig szervezkedett, amíg rá nem vette Callast és a férjét, hogy tartsanak vele egy mediterrán hajóútra.
A rövidlátó, túlsúlyos lányból díva születik
A hitves, Giovanni Battista Mengehini egy pillanatra sem érezte úgy, hogy tökéletesnek hitt házassága felbomolhat, és halála napjáig nem értette, hogy miért hagyta el a felesége. Pedig tizenkét évig úgy tűnt, hogy semmi nem választhatja el őket. Az akkor még félénk, rövidlátó, túlsúlyos, 23 éves Maria Callas az első operaénekesi áttörése előtt találkozott az 51 éves téglagyárossal.
A gazdag, ám nem túl vonzó Mengehini az opera iránti szenvedélyen túl nem mutatott különösebb kulturális érdeklődést, de a furcsa pár vonzalma azonnali és kölcsönös volt. Későbbi dokumentumokból kiderült, hogy a díva menedzserévé avanzsáló férj közel sem volt tökéletes, és nem csupán kontrolláló természete miatt.
Lyndsy Spence Callasról szóló művéből kiderül, hogy a Maria életében egyetlen tisztességes férfinak feltüntetett Mengehini valójában igazi ragadozó volt. Spence szerint az operaénekes családról, gyerekekről álmodozott, férje azonban hamar megneszelte, hogy
a rút kiskacsából dívaként újjászülető Mariával valójában az aranytojást tojó tyúkot vette feleségül.
Mengehini ragaszkodott hozzá, hogy Callas építse a karrierjét, arról viszont már kevésbé beszélt, hogyan használta ki ügynökeként. Felesége bevételének nagy részét svájci bankszámlákra tette vagy adósságai törlesztésére használta. Amikor Callas rájött, mit tett vele, nemes egyszerűséggel a „stricijének” titulálta.
„Bolond voltam, hogy megbíztam benne. Ráadásul még azok után is zaklat, hogy elrabolta a vagyonom több mint felét azzal, hogy házasságunkat követően mindent a saját nevére íratott” – írta egy levelében Maria Callas.
A férfi, aki nem az énekest látta Maria Callasban
Sokan a házassága feletti csalódásban látják az okát annak, hogy behódolt a görög iparmágnásnak, aki megrögzött nőcsábászként minden nőben a potenciális szeretőt látta. „A másik görög” feliratú virágcsokrokkal próbálta elcsábítani Maria Callast, aki nem akarta eltántorítani Onassist. Habár először nem volt elájulva a a milliárdostól, tetszett neki, hogy egy már nem fiatal férfi még ilyen hévvel képes őt üldözni.
Az ominózus háromhetes hajótúra végzetesnek bizonyult Maria Callas és Aristoteles Onassis házastársai számára. Bizonyos szempontból az operaénekes számára is, mert most először úgy érezte, hogy kizsákmányoló családja, a közönség és a férje után
Onassis a nőt látta benne, nem pedig a világhírű szopránt.
Az opera ugyan nem érdekelte, de Onassis nagyra értékelte a Callast övező hírnevet. Imponált neki, hogy közös szülőhazájuk mellett Maria is mélyről jött, akárcsak ő, és remekül megértették egymást egy olyan világban, ahol körülöttük mindenki kiváltságosnak és gazdagnak született.
Fizikai vonzalmuk ugyancsak rendkívülinek bizonyult. Hiába énekelt annyit a szenvedélyről, Maria először akkor tapasztalta meg a mindent elsöprő érzelmet, amikor az élet összesodorta Onassisszal.
Szerelmük igazi sorstragédiaként jelent meg mindenhol, a média előszeretettel csüngött a kegyetlen részleteken. Sorsszerűnek tartották, hogy hangjával akkor kezdődtek igazán a problémák, amikor viszonyt kezdett a hajómágnással.
A dívából szerelmi rabszolga lett
Szolgai odaadással rajongott Onassisért, aki ezt leginkább a megvetés, erőszakosság és érdektelenség keverékével viszonozta. A hírek érzelmi és fizikai kínzásokról is szóltak, Onassis odáig merészkedett, hogy Callast hipnotikus hatású nyugtatókkal leszedálja.
Ebben az állapotában pedig az operaénekes bármilyen „elvetemült” kérését teljesítette a férfinak.
Amiről viszont egyáltalán nem tudott, hogy J.F. Kennedy 1963-as meggyilkolása után Onassis elindult a nagyvadért: az özvegy Jackie Kennedyért.
Mire 1968-ban elhagyta, Callas és Onassis kapcsolata szélsőségesen toxikussá vált. Az operaénekes egyszerre vívódott a karrierje és az öregedés okozta nyomással, melyet tovább súlyosbított folytonos étkezési zavara.
Onassis és Jackie Kennedy esküvőjének estéjén Maria Callas élete egyik legjobb alakítását nyújtotta, majd Elizabeth Taylor és Richard Burton társaságában a Maximban vacsorázott annál az asztalnál, ahol korábban Onasszisszal ült.
A címlapok világszerte ugyanazokkal a fotókkal voltak tele: az egyiken a friss házasok, a másikon a ragyogó Maria Callas mosolygott. A díva, aki se hűtlen szeretőjének, se a sajtónak nem akarta megadni az elégtételt, hogy megtudják: végzetesen összetörték a szívét.
Maria Callas magának köszönhette abszolút primadonnaságát.
Kiemelt kép: San Marco/Les Films Number One/Janus Film und Fernsehen/Sunset Boulevard/Corbis via Getty Images