––SZPONZORÁLT TARTALOM––
Nem is olyan régen még főként vicces hangulatú írások szóltak furcsaságaikról, és mint gyerekekre utaltak rájuk. A 90-es évek közepe-vége és a 2012 között született emberek azonban időközben felnőttek, sőt, idősebb tagjaik már 30 felé járnak. Így aztán mostanában megint sokat olvashatunk az úgynevezett Z generációról, de immáron arról, hogyan gyakorolnak hatást a piacra. Mert bizony hatással vannak rá, nem is kicsit.
És ugyan a technológiába beleszülettek, létszükséglet számukra az online jelenlét és netes vásárlás, autóvásárlási szokásaik mégis meglepetésre adnak okot. És hogy ezt honnan tudjuk? Mivel a korosztályt egyelőre kevés kutatás vizsgálta a témában, a CUPRA – amelynek egyik fő célcsoportja a fiatalság – úgy döntött, ideje feltérképezni, hogy mégis hogyan tekintenek az autózásra hazánkban e hírhedt generáció tagjai. Az autómárka munkatársai 500 fő bevonásával végeztek felmérést, és néhány kérdésben bizony meglepő eredmények születtek.
Szabadság, autó, jogosítvány…
Nem meglepő módon a Z generáció tagjai is jellemzően autóval közlekednek (különösen a vidéken élők), de a tömegközlekedést is rengetegen választják, főként a fővárosban. De vajon fontosnak érzik a fiatalok – főleg a budapestiek –, hogy legyen jogosítványuk?
„A válaszadók több mint 3/4-e rendelkezik vezetői engedéllyel, és rendszeresen vezet is, mindössze alig 4%, aki egyáltalán nem vezet vagy nem is akar a jövőben. A vezetők közel 2/3-a tulajdonol saját autót, amit 72%-ban használtan vásároltak saját maguknak, és aminek az átlagéletkora 15 év. De a szórás amúgy hatalmas, a szalonautótól kezdve a már oldtimer korba hajlóig minden megtalálható a repertoárban” – mesélt Horváth Judit, a CUPRA marketingmenedzsere a felmérés eredményeiről.
Az autómegosztó szolgáltatások előnyeit jelenleg csak a budapesti fiatalok élvezhetik, és 32%-uk él is ezzel a lehetőséggel, amely flexibilitásukat, szabadságérzetüket növeli, és így az autófenntartás járulékos költségei – mint a parkolás, szerviz, biztosítás – sem őket terhelik.
Egy márkabolond generáció – vagy mégsem?
Sokan gondolják úgy, hogy ennek a korosztálynak a legfontosabb, hogy mégis milyen márkák termékeit használják, legyen szó ruházkodásról vagy digitális eszközökről. De vajon mi a helyzet az autók terén? Természetesen ez is kiderült a felmérésből.
Mint olvashattuk, az új autók némi hátrányból indulnak a használtakhoz képest a Z generáció tagjai között. A megkérdezettek harmada tervezi, hogy új szalonautót vásárol, de azt mondták, hogy csak több mint 3 év múlva szánják rá erre magukat. A válaszadók fele mondta, hogy nem tervezi lecserélni az autóját, aminek legfőbb oka, hogy vagy nincs pénze, esetleg szüksége rá, vagy a prioritási listájukon inkább más, például lakásvásárlás szerepel.
De akkor térjünk rá a márkákra! A kutatás szerint egyelőre kevéssé érdekli őket, hogy mégis milyen márkajelzésű autóval közlekednek, a válaszok alapján az árérzékenység a legfontosabb számukra. Ezt követi a vezetési élmény és a belső kialakítás, míg maga a márka csak a középmezőnybe került, 1-5-ig terjedő skálán átlagosan 3,5-re értékelték ennek fontosságát.
Mindent a neten vesznek meg?
Ma az autópiac két fő trendje az online autóvásárlás, valamint az elektrifikáció. Azt gondolná az ember, hogy ha valaki, akkor az X (1960-as évek közepétől nagyjából 1980-ig születettek) és Y (1981-től kb. 1995-ig) generáció tagjai azok, akik nagyon nehezen, vagy egyáltalán nem lennének nyitottak az internetes vásárlásra, ha autóról van szó, és a Z-sek azok, akiknél ez már magától értetődő. Mégis a válaszadóknak azonban mindössze 9%-a tartotta ezt elképzelhetőnek, 71% pedig teljesen elhatárolódik ettől a lehetőségtől.
Az e-mobilitás témája ennél jóval megosztóbbnak tűnik. A fiatalok egyharmada élvezi ugyanúgy az elektromos autók vezetését, mint a belső égésűekét, és szintén egyharmaduk számára valójában semleges a téma.
Míg 11,5%-uk választana e-autót amiatt, mert környezettudatosnak tartja magát, 8%-uk elutasító a megoldással szemben.
Érdekes tehát, hogy a várttal ellentétben a Z-sek kevésbé mutatkoznak zöldnek a mobilitás terén, mint az ember gondolná. A legnagyobb arányban választanák továbbra is a belsőégésű modelleket, míg plug-in hibridek mellett 33%-uk kötelezné el magát.
Mit szól mindehhez a marketingmenedzser? „A magyar fiatalok hozzáállása az újautó-vásárláshoz nem egyszerűsíti meg az autómárkák dolgát. A CUPRA egy fiatal brand, amely 6 éve önállósodott a SEAT-ból. A dinamizmus, lázadás, szenvedély és stílus ihlette – mondhatni ideális Z generációs márka. Az, hogy a korosztály tagjai nem nyitnak a zöldítés felé, a felmérés alapján a kiépítetlen infrastruktúra okozza, illetve a megbízhatatlannak/alacsonynak vélt hatótáv. Mint minden generációt, őket is inkább az érdekli, hogyan éri meg nekik a dolog, ezért aztán az előnyöket is zöldíteni kell” – mondja Horváth Judit.
Kiemelt kép és fotók: CUPRA