Digitális jelenlétük legendás, a munka világát felforgatják. Egyesek szerint lusták, mások szerint a legnehezebb helyzetben lévő korosztály. Ők a Z generáció, akik közül sokan már a 30 felé közelednek, így aztán igen fontos szereplői a piaci folyamatoknak. De vajon hogyan állnak az autózással? A fenntarthatóságra törekednek? És miben mások, mint az őket megelőző korosztályok? Egy felmérésnek köszönhetően derültek ki különös dolgok.

––SZPONZORÁLT TARTALOM––

Nem is olyan régen még főként vicces hangulatú írások szóltak furcsaságaikról, és mint gyerekekre utaltak rájuk. A 90-es évek közepe-vége és a 2012 között született emberek azonban időközben felnőttek, sőt, idősebb tagjaik már 30 felé járnak. Így aztán mostanában megint sokat olvashatunk az úgynevezett Z generációról, de immáron arról, hogyan gyakorolnak hatást a piacra. Mert bizony hatással vannak rá, nem is kicsit.

És ugyan a technológiába beleszülettek, létszükséglet számukra az online jelenlét és netes vásárlás, autóvásárlási szokásaik mégis meglepetésre adnak okot. És hogy ezt honnan tudjuk? Mivel a korosztályt egyelőre kevés kutatás vizsgálta a témában, a CUPRA – amelynek egyik fő célcsoportja a fiatalság – úgy döntött, ideje feltérképezni, hogy mégis hogyan tekintenek az autózásra hazánkban e hírhedt generáció tagjai. Az autómárka munkatársai 500 fő bevonásával végeztek felmérést, és néhány kérdésben bizony meglepő eredmények születtek.

Szabadság, autó, jogosítvány…

Nem meglepő módon a Z generáció tagjai is jellemzően autóval közlekednek (különösen a vidéken élők), de a tömegközlekedést is rengetegen választják, főként a fővárosban. De vajon fontosnak érzik a fiatalok – főleg a budapestiek –, hogy legyen jogosítványuk?

Z generáció autóvásárlási szokások

Horváth Judit, a CUPRA marketingmenedzsere

„A válaszadók több mint 3/4-e rendelkezik vezetői engedéllyel, és rendszeresen vezet is, mindössze alig 4%, aki egyáltalán nem vezet vagy nem is akar a jövőben. A vezetők közel 2/3-a tulajdonol saját autót, amit 72%-ban használtan vásároltak saját maguknak, és aminek az átlagéletkora 15 év. De a szórás amúgy hatalmas, a szalonautótól kezdve a már oldtimer korba hajlóig minden megtalálható a repertoárban” – mesélt Horváth Judit, a CUPRA marketingmenedzsere a felmérés eredményeiről.

Az autómegosztó szolgáltatások előnyeit jelenleg csak a budapesti fiatalok élvezhetik, és 32%-uk él is ezzel a lehetőséggel, amely flexibilitásukat, szabadságérzetüket növeli, és így az autófenntartás járulékos költségei – mint a parkolás, szerviz, biztosítás – sem őket terhelik. 

Egy márkabolond generáció – vagy mégsem?

Sokan gondolják úgy, hogy ennek a korosztálynak a legfontosabb, hogy mégis milyen márkák termékeit használják, legyen szó ruházkodásról vagy digitális eszközökről. De vajon mi a helyzet az autók terén? Természetesen ez is kiderült a felmérésből.

Mint olvashattuk, az új autók némi hátrányból indulnak a használtakhoz képest a Z generáció tagjai között. A megkérdezettek harmada tervezi, hogy új szalonautót vásárol, de azt mondták, hogy csak több mint 3 év múlva szánják rá erre magukat. A válaszadók fele mondta, hogy nem tervezi lecserélni az autóját, aminek legfőbb oka, hogy vagy nincs pénze, esetleg szüksége rá, vagy a prioritási listájukon inkább más, például lakásvásárlás szerepel.

De akkor térjünk rá a márkákra! A kutatás szerint egyelőre kevéssé érdekli őket, hogy mégis milyen márkajelzésű autóval közlekednek, a válaszok alapján az árérzékenység a legfontosabb számukra. Ezt követi a vezetési élmény és a belső kialakítás, míg maga a márka csak a középmezőnybe került, 1-5-ig terjedő skálán átlagosan 3,5-re értékelték ennek fontosságát. 

Z generáció autóvásárlási szokások

A megkérdezett Z generációsok 11,5%-a választana e-autót amiatt, mert környezettudatosnak tartja magát

Mindent a neten vesznek meg?

Ma az autópiac két fő trendje az online autóvásárlás, valamint az elektrifikáció. Azt gondolná az ember, hogy ha valaki, akkor az X (1960-as évek közepétől nagyjából 1980-ig születettek) és Y (1981-től kb. 1995-ig) generáció tagjai azok, akik nagyon nehezen, vagy egyáltalán nem lennének nyitottak az internetes vásárlásra, ha autóról van szó, és a Z-sek azok, akiknél ez már magától értetődő. Mégis a válaszadóknak azonban mindössze 9%-a tartotta ezt elképzelhetőnek, 71% pedig teljesen elhatárolódik ettől a lehetőségtől. 

Az e-mobilitás témája ennél jóval megosztóbbnak tűnik. A fiatalok egyharmada élvezi ugyanúgy az elektromos autók vezetését, mint a belső égésűekét, és szintén egyharmaduk számára valójában semleges a téma.

Míg 11,5%-uk választana e-autót amiatt, mert környezettudatosnak tartja magát, 8%-uk elutasító a megoldással szemben.

Érdekes tehát, hogy a várttal ellentétben a Z-sek kevésbé mutatkoznak zöldnek a mobilitás terén, mint az ember gondolná. A legnagyobb arányban választanák továbbra is a belsőégésű modelleket, míg plug-in hibridek mellett 33%-uk kötelezné el magát. 

Mit szól mindehhez a marketingmenedzser? „A magyar fiatalok hozzáállása az újautó-vásárláshoz nem egyszerűsíti meg az autómárkák dolgát. A CUPRA egy fiatal brand, amely 6 éve önállósodott a SEAT-ból. A dinamizmus, lázadás, szenvedély és stílus ihlette – mondhatni ideális Z generációs márka. Az, hogy a korosztály tagjai nem nyitnak a zöldítés felé, a felmérés alapján a kiépítetlen infrastruktúra okozza, illetve a megbízhatatlannak/alacsonynak vélt hatótáv. Mint minden generációt, őket is inkább az érdekli, hogyan éri meg nekik a dolog, ezért aztán az előnyöket is zöldíteni kell” – mondja Horváth Judit. 

Kiemelt kép és fotók: CUPRA