hírek durvuló közbeszéd nő elege van

„Hagyjatok a hírekkel!” – A durvuló közbeszédből egyre többen nem kérnek

Az elmúlt években egyre erőteljesebben érzékelhető a nyilvánosság előtt folyó párbeszédek, megszólalások agresszívvé válása, ennek következtében pedig az emberek egy része már kerüli a híreket. Miért ömlenek ránk a figyelemhajhász, szélsőséges, negatív cikkek, videók, és mit tehetnek azok, akik elidegenedtek ezektől a médiatartalmaktól?

A közbeszédben, politikai kommunikációban folyamatosan jelen lévő extrém hangvételű megszólalásokat, párbeszédeket még az is látja, hallja, aki nem hajtja egész nap a híreket. A történtekről Facebook-posztok születnek, amelyek alatt az ismerőseink vitáznak, majd mémek, karikatúrák készülnek, amelyeket a barátaink, rokonaink küldözgetnek egymásnak, így el sem tudjuk kerülni ezeket. A jelenség nemzetközi, a folyamat, ami ide vezetett, viszont a hazai viszonyok között is lekövethető.

Hogy jutottunk idáig?

Az alapkérdés, hogy kik szólalhatnak meg a médiában? – veti fel Guld Ádám médiakutató, kommunikációs szakember.

– A tömegmédia – a klasszikus nyomtatott sajtó, a rádió és a tévé – indulásának idején szabályozták azt, hogy kik szólalhatnak meg ezeken a csatornákon – magyarázza. – Alapvetően az értelmiségiek nyilatkozhattak, így a hangnem kezdetben visszafogott, tárgyilagos, érveken nyugvó volt. A társadalom egy része valószínűleg nem is pontosan értette, miről beszéltek ezek a szakemberek, akik viszont biztosan szakértői voltak bizonyos területeknek, mint intézményvezetők, politikai mozgalmak irányítói vagy a tudomány emberei.

Az első nagy változás ebben a folyamatban a kereskedelmi médiumok elindulásakor történt, Magyarországon ez a kilencvenes évek második felére tehető, amikor a hierarchikus, szigorú rendszer elkezdett felpuhulni. A távolságtartó tónus háttérbe szorult, és közvetlenebb, barátságosabb hangnem vált meghatározóvá.

Hasonlítsuk csak az össze a későszocialista bemondónők stílusát a kereskedelmi csatornák műsorvezetőiével, és rögtön érzékelni fogjuk a változást.

– Az hamar kiderült – folytatja Guld Ádám –, hogy a közönség erre a harsány, közvetlen közlési formára abszolút vevő, nagyobb számú nézőt értek el ezek a csatornák, mert stílusuk sokkal közelebb állt a tömeghez.

A következő váltást a digitális média megjelenése hozta el, és azon belül is a közösségimédia-platformok elterjedése, amelyek által a párbeszéd kétoldalúvá vált, hiszen mindenki hozzászólhatott a bejegyzésekhez, hírekhez. Amikor pedig bárki, bármilyen témában véleményt fejezhet ki, azok a hangok lesznek a meghatározók, amelyek hangosak és agresszívek.

Így szoktathatod le magad a doomscrollingról, vagyis a hírek véget nem érő pörgetéséről.

– A megszólalás lehetőségéhez ma már nem kell szakértőnek lenni, bármiféle hitelességgel bírni. Egy-egy állítás valódisága, a közölt információk helyessége sem elvárás ahhoz, hogy valaki jelentős médiafelületet szerezzen magának, ez pedig magával hozza azt is, hogy tovább egyszerűsödik a nyilvánosság előtti beszéd.

Mindenki figyelmet akar

A médiakutató rávilágít arra, hogy hat-nyolc éve a „figyelemgazdaság” rendszerében élünk, azaz ma a figyelem az egyik legfontosabb erőforrás. A médiazajban nagyon nehéz kitűnni, olyan tartalmat létrehozni, amelyre felkapja a fejét a fogyasztó, emiatt minden közszereplő a figyelemért harcol.

Ebben a harcban az tud sikeressé válni, aki egyre extrémebb, megosztó és akár megbotránkoztató véleményeket fogalmaz meg.

Ez a hozzáállás alakítja a politikai közbeszédet, irányítja a nyilvánosság működését, de a marketing-kommunikációt, a reklámok üzenetét is. Egy-egy influenszer a fake news (álhír) eszközétől sem riad vissza abban az esetben, amikor jelentős tömeget szeretne elérni.

hírek durvuló közbeszéd

Nem véletlenül vezetnek be egyre többen egy kis digitális detoxot az életükbe (Fotó: Canva)

Állítsátok meg a világot, ki akarok szállni!

Egy ennyire túlfeszített, szélsőséges médiakörnyezetben hamarabb elfáradunk, ám elkezdhetjük leépíteni ezeket a külső, zavaró tényezőket.

Médiafüggő ovisok

Bár tudjuk, hogy a gyerekek nagyon érzékenyek, és könnyen átveszik a környezet rezgéseit – legyen az családi, iskolai, vagy társadalmi –, mégis sokszor elfeledkezünk magunkról előttük. Amikor hangosan tárgyaljuk ki párunkkal, barátainkkal a közélet eseményeit, és elnevetgélünk például a hangfelvétel-botrányokon, azzal azt üzenjük, így intézik az ügyeiket a felnőttek, és ez rendben van, de legalábbis poén.

A Hintalovon Alapítvány munkatársai hírlevélben hívták fel a szülők figyelmét arra, hogy komoly károkat okozhatunk, ha nem tisztázzuk a gyerekekkel, hogy egy mobiltelefon akár „fegyverré” is tehető, illetve, hogy mit jelent a magán- vagy levéltitok, és milyen súlya van a bizalmasan közölt információ nyilvánosságra hozatalának.

Ennek egyik módszere az önkorlátozás, például dönthetünk úgy, hogy egy nap félóránál többet nem fogunk közösségimédia-oldalakon tölteni. Vagy elhatározhatjuk, hogy bár hétköznap, a munkánk miatt kénytelenek vagyunk az internet által elénk került oldalakat böngészni, figyelni, de hétvégén két napon keresztül elő sem vesszük a laptopunkat, a tabletünket, a telefonunkat, csak ha hívásokat intézünk rajta.

Ez már szinte digitális detox, amit szintén egyre többen vezetnek be az életükbe – például a karácsony időszakában. Mert ha a média zajától túlterheltnek érezzük magunkat, egy időre (egy-két hétre) félretehetjük az eszközeinket. Sőt, már létezik a „kivonulók” csoportja is, ők azok, akik teljesen elhagyják a digitális médiafelületeket.

Vannak, akik azt az utat választják, hogy kizárólag konkrét tematika köré szerveződött csevegőcsoportokban tagok, ahol a kertészkedés, az autójavítás, a festészet vagy az utazás a téma, és ha valaki bedob egy aktuálpolitikai megjegyzést, vagy szélsőségesen nyilvánul meg, azt egyszerűen kiteszik a társaságból.

Hírfogyasztás: a hírszorongás károsabb a mentális egészségünkre, mint gondolnánk.

– Ha bármiféleképpen korlátozzuk a médiafogyasztásunkat, azzal általában visszafordulunk a való élet felé – szögezi le Guld Ádám. – Ezek mögött a fogyasztói magatartások mögött az a felismerés áll, hogy a digitális média túl sok területet hódított el a hétköznapjainkból, a szabadidőnkből, úgyhogy offline tevékenységre, élő társaságra vágyunk.

Nem véletlen, hogy a társasjáték-kluboknak évek óta reneszánsza van.

A kézműveskedésnek, a festésnek, a korongozásnak szintén, ahogy bortúrákra járni, gasztrokalandokban részt venni, kiránduló társaságokat alapítani ugyancsak menő manapság.

Már egy ideje rengeteg konfliktus adódik abból, hogy a gyerekek ugyan technikailag jól tudják használni a telefonjukat, de nincs meg az az érzelmi érettségük, hogy felmérjék, milyen sérüléseket okozhatnak egy-egy döntésükkel. Azzal, ha például lefotózzák egy kiszolgáltatott helyzetben lévő társukat, és a fotót kiposztolják. Ezzel összefüggésben Guld Ádám a közvetlen családi minta fontosságát hangsúlyozná, főleg azt, hogy három- és hatéves koruk között a gyerekek milyen szülői mintát kapnak a médiafogyasztásról, a telefonhasználatról.

– Nem lepődhetünk meg azon a trenden – mondja a kommunikációs szakember –, amit a friss kutatásokban látunk, miszerint az óvodába érkező gyerekek közel fele médiafüggő, hiszen médiafüggő Y és Z generációs szülők nevelik őket, akik este is több órában piszkálják a telefonjukat a gyerekeik jelenlétében.

Az okostelefon túlzott nyomkodása popcorn agyat okoz: mi ez, és miért olyan rossz nekünk?

Kiemelt kép: Getty Images