Még augusztusban, a debreceni virágkarneválon szúrt szemet, hogy ötéves forma kislányokat annyi sminkben vonultatnak végig a városon, amennyi rajtam még életemben nem volt. Kint volt a hasuk is, rövid szoknya és csőtop volt a mazsorettes viselet. A civisvárosban eszméletlen erős a mazsorettánc kultúra, sok gyermek egész évben a virágkarneválra készül, és alig várja az egész napos mazsorettbot pörgetést és parádét. Ilyenkor legtöbbször éppen a legkisebbek, ezek az alig ötéves forma kislányok szokták a legnagyobb nyilvánosságot kapni: ruha kevés van rajtuk, csillámpor annál több, naivan mosolyognak a kamerába, én pedig legszívesebben megvédeném ettől a testüket és a lelküket.
Amikor egy anyukacsoportban bedobtam ezt a témát, azonnal záporozni kezdtek a kommentek. Több esetben is mérges anyák panaszkodtak, hogy tapasztalataik szerint a magyar táncversenyeken kifejezetten tarolnak a csillámporral szórt, minél nagylányosabban felöltöztetett kislányok, míg a nemzetközi szervezésű versenyeknél ez kevésbé tűnik hangsúlyosnak. (A kislányok túlzott szexualizációját boncolgatta néhány évvel korábban a nagy port kavart, francia Cukorfalatok című film is, amiről mi is írtunk korábban – a szerk.)
Amikor az egyik szülő egy fellépés után szóvá tette a táncstúdióban, hogy miért van szükség ezekre a szexualizáló külsőségekre, azt a választ kapta, hogy bizony a klasszikus tánc, latin tánc és mazsorett vonalon a közönség előtti fellépéshez és versenyhez a smink kötelező látványelem. Így érhető el ugyanis, hogy a közönség is lássa a gyerekek arcát, illetve a felvételen is az erősebb smink mutat jól – magyarázták neki a táncpedagógusok.
Egy másik anyuka szerint, akinek élvonalban versenyez a lánya, nem igazán kielégítő magyarázat az erős sminkre, hogy a bírók távol vannak a versenyzőktől.
„Biztos vagyok benne,hogy egy gyerek teljesítménye, mozgása, előadásának művészi értéke smink és felnőttes ruha nélkül is jól látszik” – írja.
Mit tegyen akkor a szülő, ha tehetséges a kislánya, imádja a táncok világát, de a szülői szív jelzi, nincs rendben az, amikor a gyerekéből mini felnőttet csinálnak? Létezik vajon olyan hely, ahol nem a cicoma, csak a mozgás és a tánc van fókuszban?
Rögösebb út, de nemes
Vér Hajnalka, a Grácia Alapfokú Művészeti Iskola Budapesti Telephelyvezető táncpedagógusa maga is megélte, hogy bár nagyon szép eredményeket ért el a tanítványival, nem volt abban békessége, hogy mindent elégessen a siker oltárán csak azért, hogy a növendékei a táncversenyek élvonalába kerüljenek.
„A színpadi megjelenésnek valóban része a smink, de nagyon nem mindegy, hogyan sminkelünk. Egy egészséges gyermeki léleknek nem tesz jót, ha olyanná sminkeljük, ami sok felnőtt számára is elfogadhatatlanul harsány. Tapasztalatom szerint ez nem tesz jót a gyerekeknek és megkönnyebbülnek, ha megszabadítjuk őket ennek kényszerétől” – meséli a táncpedagógus és versenybíró.
Azt ő is elismeri, hogy ahhoz, hogy valaki dobogós helyezést érjen el a táncversenyek világában, nagyon sokban hozzájárul a színpadi látvány, és ennek része a smink is. A szakember szerint a ruházat tekintetében sem kellene a felnőttek intim ruhatárából meríteni, lehetne a gyerekekre olyan ötletes ruhákat ráadni, amiben gyermekek maradhatnak, mégis kiemeli a mozdulataikat. „Sokszor találkozom mondjuk show tánc csoportoknál azzal, hogy a kislányokon tanga van, már megjelent a combfix is, és sokszor csak egy csőtop takarja a felsőtestüket. Gondoljunk bele, ez a kislány mit érez, kinek, milyennek látja magát, amikor tükörbe néz.
Az biztos, hogy ezzel a kinézettel kitesszük az ő törékeny lelkét annak, hogy a külvilágból ne a korának, és szexuális érettségének megfelelő visszajelzéseket kapjon.”
Vér Hajnalka minden lehetőséget megragad arra ezeken a megmérettetéseken, hogy az egyébként egyre többek által felfedezett, gyermekvédelmi fókuszú szempontrendszert is behozza az értékelésbe. „Ilyenkor mindig el szoktam mondani, hogy a tánc legyen technikailag és ötletességben jobb a másikénál, ne a külsőségekkel akarjunk kitűnni, és abban teljesen kivetkőztetni a gyereket magából, a szó szoros értelmében. Vannak sajnos, akik szinte bármit megtennének a sikerért, és nem nézik, hogy közben a gyerek mennyire sérülhet.”
A táncpedagógus által vezetett művészeti iskolára rendhagyó szemlélete miatt nagyon sokan rátalálnak. A gyerekek védettséget kapnak az intézmény szárnyai alatt, mert ahogy mondja: „a léleknek nagyon fontos, hogy ahány éves, annyinak fogadják őt el”.
Nagyban múlik a pedagógus hozzáállásán, hogy mindent beáldoz-e a sikerért, vagy mérlegeli időről időre, mi a gyermek legjobb érdeke.
A szülőket is fontos lenne felvértezni ezzel a tudással, hogy nem kell szolgalelkűen eltűrniük, hogy gyermekük testét olyannak mutatják, ami nem az életkorának megfelelő: gyermeke védelmében nagyon is szabad a szülőnek szólnia.
Táncstílusok, ahol az erős smink nem merül fel
A versenysport kitartásra és egészséges életmódra nevel. Szerencsére bőven akadnak olyan táncos mozgásformák kislányoknak is, ahol nem kell attól tartanunk, hogy kisnaciban kell majd cigánykerekezniük. Sok néptáncegyesületnél kifejezetten tiltják a sminket még fellépések alkalmával is, máshol maximum pirosítót és pici rúzst engedélyeznek. A hiphopra a táncstílus világából fakadóan sem jellemző feltétlenül a cicoma, sem a magamutogatás, ott maximum a dalszövegek miatt pironkodhatnak néha a szülők. Viszont Vár Hajnalka tapasztalatai szerint a nagylányok, kamaszlányok girl style-kategóriában sokszor topban, shortban és szakadt necc harisnyában táncolnak, teletűzdelve a koreográfiát erotikus jellegű mozdulatokkal.
A klasszikus balettnél nem merül fel a test kiárusítása, az erős sminkelés nem követelmény fellépéseken sem. Kis odafigyeléssel lehet tehát olyan táncformákat, egyesületeket találni, ahol a gyermek is jól érzi magát és a szülő is nyugodtan alhat.
Kiemelt kép: Getty Images