Biztosan te is láttál már autózás/vonatozás közben olyan nagyfeszültségű villanydrótot, amin itt-ott (a mi nézőpontunkból kisebb labdaméretűnek tűnő) gömbök ülnek. A gömböcök látszólag különösebb logika nélkül vannak ott a villanydrótok egy részén.
Biztos gondolkodtál is rajta, milyen célt szolgálnak, hallottál is ezt-azt a funkciójukról. Például azt, hogy madarak elriasztására helyezik őket a villanydrótra. Az is lehet, hogy gyerekkorodban úgy képzelted, valaki olyan óriási rúgott a labdájába, hogy az egész az égig repült, majd ott ragadt a villanydróton…
A valóság természetesen sokkal prózaibb, de azért érdekes.
A gömböknek prózai oka van
A villanydróton látható színes gömbök úgynevezett légvezeték-jelzőgömbök (légiakadály-jelző gömb), és ezeket a méretes labdaszerűségeket elsősorban repülésbiztonsági okokból helyezik el a drótokon. Azért van rájuk szükség, mert – főleg rossz látási viszonyok között – a villanyvezetékek nem mindig láthatók jól a pilóták számára, így a labdák a drága infrastruktúra és a gépek védelmét is szolgálják.
A gömbök általában könnyű, időjárásálló műanyagból készülnek, ami ellenáll az UV-sugárzásnak és az időjárás viszontagságainak. A színek kiválasztása szintén a láthatóságot szolgálja; leggyakrabban piros, narancssárga vagy fehér színben készülnek el, mivel ezek a színek jól kitűnnek a környezetből így könnyen észlelhetők.
Gömbök és látási viszonyok
Nem véletlen, hogy ilyen gömböket többnyire nem a nagyvárosok közepén látunk. Elsősorban ugyanis ott helyezik ki őket, ahol a villanyvezetékek valós veszélyt jelenthetnek a repülésbiztonságra. Gyakran találkozni velük ezért repülőterek közelében, helikopter-leszállóhelyeknél és művelt földterületek környékén.
Utóbbi talán furcsa lehet, hiszen ezeken a területeken utasszállító gépek jellemzően nem szállnak olyan alacsonyan, hogy a villanyvezetékek bármilyen problémát jelentsenek, de itt nem is rájuk, hanem
a mezőgazdasági kisrepülőkre, például permetezőgépekre vigyáznak ilyen módon.
Szintén találkozhatunk ilyen gömbökkel vízfelületek és völgyek felett átívelő vezetékeknél, hegyes vidékeken és erdők közelében, mert ezeken a területeken drótok különösen nehezen észlelhetők.
Egy kis gömbtan
A jelzőgömbök a hetvenes évektől, az Egyesült Államokból kezdtek elterjedni, ma pedig már általánosan használják őket repülésbiztonsági okokból világszerte. Felszerelésük nem gyerekjáték. A labdát installáló szerelőt egy speciálisan kiképzett helikopterrel engedik a vezeték közelébe, ahol elvégezheti a két félgömbből álló eszköz felhelyezését.
Ha pedig azon is gondolkodtál, hogy a valóságban mekkora lehet egy ilyen, lentről labdának tűnő gömb, eláruljuk azt is.
Jellemzően 60 és 130 centi közötti átmérővel készülnek, a pontos méret pedig a vezetékek típusától, a környezeti viszonyoktól, a láthatósági követelményektől és az egyes országokban érvényes helyi szabályozásoktól függ.
Van még kérdésed? Nekünk van még egy!
Vajon mit jelentenek a villanyvezetékre feldobott cipők?
Kiemelt kép: Getty Images