Tíz éve még másképp állt a felvételihez a négygyerekes Hollósy Andrea, mint idén, amikor épp a legkisebb fia írta meg a hatodikosoknak szóló feladatsorokat, vallja be a Nők Lapjának:
– Anno szerettem volna egy bizonyos iskolába bejuttatni a legnagyobb fiamat, és úgy éreztem, ha oda nem veszik fel, akkor egyszerűen nincs más, ami megfelelő lenne neki – meséli az édesanya. – Most már úgy gondolom, hogy szuper, ha vannak céljaink, ha kinézünk néhány iskolát, ahol a gyerekünk is el tudná képzelni magát, de ne függjünk ezektől a céloktól.
Ráadásul rá kellett jönnöm, hogy a cél nem szentesíti az eszközt.
A sikeres felvételi nem teszi semmissé azt, ha a stressztől elromlik az otthonunk hangulata, ha megromlik a viszonyom a gyerekemmel. Amikor idén a legkisebb fiammal írtuk a teszteket otthon, az egyik váratlanul rosszabbul sikerült, mint a korábbiak. Andris zokogni kezdett, de én már azt tudtam neki mondani, hogy játsszuk el, hogy ilyen gyengén sikerül majd élesben a felvételi. „Figyeld meg, holnap is fel fog kelni a nap! Ha délután elmész edzésre, ugyanolyan boldog leszel, amikor gólt szerzel a csapatodnak.” Meséltem neki a saját kudarcaimról is, hogy próbáljam kicsit relativizálni ennek az eseménynek a súlyát. Merthogy fontos próbatétel, de ha nem sikerül úgy, ahogy várjuk, kitaláljuk, hogyan megyünk tovább, egy másik úton.
Kapcsolodó: Kérdések a felvételi körül: Érdemes kollégiumba küldeni a gyereket?
Keret a felvételi felkészülésnek
Deliága Éva gyermekpszichológus szerint nagyon fontos, hogy levegyük a gyerekekről a felvételi eredményével kapcsolatos nyomást, és hogy az egész családot kihozzuk az ekkor jellemző beszűkültségből, csőlátásból. Elfogadó légkört teremteni, és a gyerek egyedi sajátosságait figyelembe venni – talán ez a két leglényegesebb feladat most szülőként.
– Ha felmérjük, hogy a gyerekünk milyen típusú felvételin és milyen típusú iskolában érezné a legjobban magát, az azt jelenti, hogy reális, rá szabott elvárásokkal közelítünk a továbbtanulása felé – hívja fel a figyelmet a szakértő. – Szerintem ehhez nélkülözhetetlen a tájékozódás: hiteles információt kell szerezni azokról az iskolákról, amelyeket kinéztünk, és nem a hírneve alapján beírni egyiket-másikat a jelentkezési lapra. Az iskola honlapján vagy az interneten biztosan találunk olyan szülői csoportokat, ahol a bejegyzések alapján képet kaphatunk a tanítás mindennapjairól, hogy ne csak azokat az adatokat vegyük figyelembe, melyek arról tudósítanak, hány tanulót vettek fel onnan egy-egy felsőoktatási intézménybe. Ennél fontosabb, hogy milyen a jelenleg működő tanári kar, vagy a pedagógiai módszer, amit alkalmaznak – és hogy az a gyerekünknek való-e.
Deliága Éva nem egyszer tapasztalta a hozzáfordulók esetében, milyen romboló lehet a felvételivel kapcsolatos feszültség, főleg akkor, ha a szülőknek hajcsárként „kell” felügyelniük a gyerek készülését. Ha a szóbeli felvételikre még tantárgyi tételeket kell tanulni, akkor mindenképp azt javasolja, hogy adjunk keretet a tanulási időnek: szabjuk meg a gyerekkel együtt az erre kijelölt fix időt.
A tanulási időn kívül viszont ne beszéljünk a felvételiről, válasszuk le a család egyéb tevékenységeiről!

A központi felvételi terhe az egész család vállát nyomja (Fotó: Getty Images)
A kiszámíthatatlansági faktor
– Amikor a lányunk hatodikban felvételizett, úgy gondoltuk, nem érhet minket meglepetés – árulta el Havas Kata, egy másik anyuka. – Versenyző alkat, eszünkbe sem jutott, hogy leblokkolhat, vagy túlizgulja az írásbelit. Rendesen készült, járt egy iskolai felkészítő kurzusra is. Ehhez képest az országos átlag alatt teljesített, teljesen lefagytunk az eredményeket látván.
Ez az a kiszámíthatatlansági faktor, amelyre azóta minden ismerős szülő figyelmét felhívom.
Egyszerűen nem tudhatjuk, mi történik majd abban a bizonyos másfél órában a gyerekkel, aki először kerül ilyen típusú vizsgahelyzetbe. Végül az esélytelenek nyugalmával beadtuk a lányom jelentkezését egy olyan iskolába, amelyre korábban nem is gondoltunk. A szóbelin olyan jól szerepelt, hogy felvették, és azóta is nagyon szereti az iskolát és az ottani közösséget.
– Hiszem, hogy a gyerekekben hatalmas az a potenciál, ami a szóbelin előjöhet – erősít rá a szülői tapasztalatra a gyerekpszichológus. – Ha nem tantárgyi anyagot kérdeznek, hanem a gyerek személyiségére kíváncsiak a felvételiztetők, akkor ott még nagyot fordulhat a világ. Épp ezért igyekezzünk elérni, hogy a lehető legoldottabban érkezzenek meg a gyerekek a szóbelire, legyenek pihentek, relaxáltak. Idegenek előtt megmutatni magukat szintén nem egyszerű. Abból, hogy milyen légkört teremt egy iskola a szóbelin, következtethetünk arra, milyen ott a tanítás stílusa, az atmoszféra – és ez vajon passzol-e a gyerekünkhöz. Például ezeknek az élményeknek a hatására változtathatunk a megjelölt iskolák sorrendjén.
Az empátia is egyfajta tehetség
Deliága Éva azt ugyancsak hangsúlyozná, hogy nem csupán egy út vezet a sikeres élethez, nem csak egy gimnáziumból lehet a vágyott egyetemre bejutni. Lehet, hogy az iskola, ahova a gyerek felvételt nyer, korábban szóba sem jött volna, mégis ott ismer meg egy pedagógust, aki nagy hatással lesz a pályaválasztására. Ott fut össze az első szerelmével, vagy ott találkozik azzal a két osztálytársával, akikkel huszonévesen céget alapít.
– Ha kudarcként éjük meg az elért eredményeket, akkor is tisztázzuk a gyerekkel, hogy nem ő maga a kudarc – szögezi le a szakértő. – Lehet, hogy olyan tehetség lappang benne, amit nem mér a felvételi feladatlap, mert neki az a különlegessége, hogy empatikus, segítőkész, állatszerető vagy éppen házias. Ezek a tulajdonságok ugyanolyan fontosak, mint a matematika, és meghatározhatják, hogy milyen pályára lép. Tegyük hozzá, hogy a szuper matekos ugyanúgy lehet rutintalan beszélgetőpartner vagy túlságosan izgulós vizsgázó, és érhet el emiatt kevés pontot az írásbelin vagy a szóbelin. A tíz-tizennégy év közöttieknél a biológiai érés szintúgy bezavarhat a felvételi évében. Ha egy lánynak épp megjött a menstruációja, vagy egy fiú pont tizenöt centit nőtt a felkészülés időszakában, az a jelentős testi változás igenis hatással lehet a kognitív teljesítményére. Bízzunk a gyerekünkben, legyünk rugalmasak, és higgyük, hogy meg fogjuk találni a neki való iskolát, bárhogy is alakul a felvételi.
Kapcsolódó: Felvételi, felmérő, dolgozat – Jót tesz a gyerekeknek a folyamatos megmérettetés?
Kiemelt kép: Getty Images