orvos kommunikáció

Ezt mondd az orvosnak, hogy komolyan vegye a problémád

Szinte nincs is olyan felnőtt, aki ne élte volna át, hogy mond valamit az orvosának, az viszont semmibe veszi, lekicsinyli vagy éppen rossz kezelést ad. Mi lehet a megoldás? A helyes orvos-beteg kommunikáció előbbre vihet.

Eleve nagyon nehéz időpontot kapni a különböző szakorvosi vizsgálatokra, s ha mégis, hónapok várakozása után végre bejutunk a rendelőbe, egy sor kérdésünk van. Az orvosnak viszont betegenként nagyon kevés idő áll rendelkezésére, ezért igyekszik a legfontosabb teendőkön túljutni és várja a következőt.

Emiatt elsikkadhatnak fontos információk, nincs idő és tér feltenni a kérdéseinket vagy részletezni a panaszainkat.

Fontos, hogy megtanuljunk asszertíven kommunikálni, azaz okosan, békésen, nyitottan állni az orvos-beteg kommunikációhoz, olyan, jó értelmben vett határozottsággal, ami segít, hogy az orvos komolyan vegyen minket.

Milyen a jó beteg-orvos kommunikáció?

Robyn Holdaway színész, akinek párja krónikus beteg, így sokat járnak orvoshoz, megosztotta, hogy nekik mi segített. A kulcsmondat a következő, amit el kell mondanunk az orvosnak: Ez (a probléma, betegség, tünet) jelentős hatással van az életminőségünkre. Vagy más szavakkal:

Ez a tünet megakadályozza, hogy normális napi tevékenységeket végezzünk, vagy szabadságot kellett miatta kivennünk a munkahelyükön.

Vagy a fájdalom olyan erős, hogy nem tudunk tőle aludni. Hozzátehetjük azt is, hogy minden otthoni módszert, vény nélküli készítményt kipróbáltunk, de semmi sem segített. A lényeg, hogy ne adjuk elő a születésünktől kezdve a kórtörténetünket, mert arra nincs idő, hanem tömören, velősen, a lényegre szorítkozva mutassuk meg, hogy a baj, amivel a rendelőbe érkeztünk, érdemes a figyelemre és kezelést igényel.

orvos kommunikáció

Az orvossal történő kommunikáció segíthet, hogy végre komolyan vegyék a tüneteinket (Kép: Getty Images)

Mit tegyünk, ha nem kapjuk meg, amit szeretnénk?

Mindezek ellenére is előfordulhat, hogy recept, terv, kezelés nélkül távozunk a rendelőből. Ha az orvos nagyon elutasító, kérjük meg, hogy utaljon be egy kollégájához, ezt általában teljesíteni szokták, vagy kérjük meg jól érthetően az orvost vagy a nővért, hogy küldje el a háziorvosunknak

a jelenlegi látogatásunkról készített orvosi feljegyzést.

Az agresszió, a vádaskodás, a betegjogokkal való vagdalkozás nem lesz segítségünkre, ahogy a káromkodva kiabálás sem. Maradjunk higgadtak, ésszerűek, de próbáljuk érvényesíteni az akaratunkat.

Sokan vannak, akiket az orvos súlyos állapotban sem vett komolyan: a következő cikkben olvashatsz róluk.

Kiemelt kép: Getty Images