2022-ben indult útjára a DIACONIA története: ekkor kezdődött a munka a bőrdíszműves manufaktúrában, az ország keleti részében, a szabolcsi Mezőladányban. 2024-ben pedig tovább bővült a termékpaletta: a textíliák és kerámiák készítésére új műhelyet hoztak létre a 15 km-re fekvő Zemplénagárdon.
A szeretetszolgálat gazdaságfejlesztési törekvésének köszönhető, hogy a Felzárkózó Települések programban érintett településeken munkahelyek jöhettek létre a kézműves manufaktúrákban, az alapvető missziója pedig az a DIACONIA márkának, hogy munkát és megélhetést biztosítson a helyi lakosoknak. Olyan munkaerő-piaci szempontból hátrányos helyzetű embereknek – alacsony iskolai végzettségűeknek, szegregátumban élő romáknak, korábban közfoglalkoztatásban dolgozóknak –, akik másképpen nem tudnának boldogulni. A kezeik közül pedig napról napra, hétről hétre varázslatos alkotások kerülnek ki.
A diakónia szóról bizonyára a legtöbb olvasónak az idősek, elesettek és rászorulók segítése jut eszébe, nem pedig egy divatmárka. A névválasztás tudatos döntés volt: hiszen a szeretetszolgálat kezdetek óta célkitűzésének tekinti, hogy ne csak pillanatnyi segítséget nyújtson adományaival, hanem hosszú távon támogassa a nehéz helyzetben lévőket. S mitől válik szerethetővé a történet?
Egyrészt a mai felgyorsult világban, a fogyasztói társadalmunkban egyre nagyobb értéket képvisel, ha valami kézműves, ha valami egyedi, és nem egy gyártószalagon fut végig több tízezer az adott termékből. Másrészt
felemelő egy olyan táskát hordani, egy olyan fülbevalót feltenni, egy olyan tartóból kivenni a névjegykártyát, aminek megvásárlásával és viselésével egy nálunk túlmutató ügyet is képviselünk, támogatunk.
„Elsőként két fővel, kísérleti jelleggel kezdtünk a bőrtermékek gyártásába” – meséli Juhász Márton, a gyártásért és értékesítésért felelős Jobbadni Nonprofit Kft. ügyvezetője.
„Egy profi designer csapat iránymutatása alapján és a MOL – Új Európa Alapítvány támogatásával indult minden. A munkatársak rendkívül gyorsan elsajátították a bőrdíszművesség fortélyait, így folyamatosan bővülni tudott a termékpaletta, ma már több mint 80 portéka közül válogathatunk: a bőrövek mellett táskákat, pénztárcákat, karkötőket, fülbevalókat, neszesszereket, tányérokat, bögréket és egyéb kiegészítőket is készítenek kiváló minőségű alapanyagokból” – osztotta meg.
Szabó Zoltán, a műhely legelső munkatársa felelevenítette legkedvesebb emlékét: „öröm volt látni munkatársamat, Imrét, ahogyan büszkén vitte haza élete első valódi bőrövét. Szinte a szemem láttára kapta vissza önbecsülését, méltóságát az értéket alkotó munka miatt” – mesélte.
Jelenleg közel 20 állandó munkatárs dolgozik a két műhelyben, akik számára a helyi munkalehetőség jelenti az egyik legnagyobb értéket.
„A segítő szakmában klasszikus mondást mi is tartjuk, azaz hálót adunk, nem halat. A biztos munkahely a kiszámítható jövedelmet, a támogató, tanulásra ösztönző közösséget, a megbecsülést és az értékteremtésben való részvételt jelenti. Ez a jó ügy is segít abban, hogy egyre többen nyitottak legyenek rászoruló embertársaink felé” – emelte ki Juhász Márton.
A szemet gyönyörködtető, különleges, egyedi, divatos termékek ötvözik a magas minőségű, magyar, kézműves hagyományokat és a modern, letisztult formatervezés irányait. Szinte a legkisebb bőrdarab is felhasználásra kerül, a megmaradt bőrhulladékot pedig további workshopokon hasznosítják a készítők.
A DIACONIA márka és csapata évről évre gyarapodik: a bővülő kínálat most már nemcsak a webshopban, hanem a budapesti Récsei Centerben található márkaüzletben is elérhető, 2025. májusától pedig a Párizsi utcába is várják majd az érdeklődőket. Ezeknek a termékeknek a megvásárlásával pedig közvetetten mi is segítséget nyújthatunk, reményt adhatunk.
Kiemelt kép és fotók: DIACONIA / Jobbadni Nonprofit Kft.