gyerek iskolai lógás

Miért érdemes néha megengedni a gyereknek, hogy ne menjen suliba?

Egy nap kihagyás csodákra képes. Fekete öves szakértőnk, hat gyerek anyukája azt is megmondja, miért.

Volt egy iskolatársam, akinek megengedték szülei, hogy fél évente három napot „kivegyen”, és mintha szabadságon lenne, ne menjen iskolába. Mindez a nyolcvanas-kilencvenes évek tájékán történt, amikor ez egyet jelentett a lehető legbohémabb szülői hozzáállással.

Ma már nem azt jelenti, és vannak tanárok, akik egyenesen legalizálják is ezeket az egynapos távolmaradásokat. Pattermann Kingát, az Intuíció a gyakorlatban, illetve az Intuíció a gyereknevelésben című könyvek szerzőjét kérdeztük, miért tartja jónak, ha a gyerek néha kihagy egy-egy napot.

Kingával legutóbb a gyereknevelésről szóló könyve kapcsán beszélgettünk, és már akkor is említette, hogy utólag jó megérzésnek bizonyult, hogy néha megengedte a gyerekeinek, hogy ne menjenek iskolába. Egyre több kisiskolás gyerekes szülőtől hallom, hogy néha ez tényleg elkerülhetetlen, már csak azért is, mert ha ezek az egynapos kihagyások nem valósulhatnak meg, nagyon gyakori, hogy a gyerek megbetegszik, és akkor aztán tényleg otthon maradhat, de milyen áron?

 A legfontosabb napok a gyerekeknek

Kinga hat gyereket nevelt fel, és visszaemlékezései szerint amikor a gyerekei kicsik voltak, a lógás még valóságos szitokszó volt az iskolában. Mára azonban ez megváltozott, hiszen ahogy ő fogalmaz, „az iskolarendszer abszolút nem a mai gyerek idegrendszerére van szabva, sem módszertanában, sem logisztikájában, sem keretrendszerében.

A gyerekek iszonyúan elfáradnak, és életidegen hellyé válik az iskola, még akkor is, ha ott vannak a barátok és jó fej a tanár.

Ha nem akarjuk, hogy a gyerek kiégjen, depressziós legyen, muszáj pihenteni” – foglalja össze szakértőnk.

Kapcsolódó: Mit tegyünk, ha a gyerek nem akar továbbtanulni?

Azt is hozzáteszi, neki könnyű volt ezt a döntést meghoznia, mert emlékezett magára, mennyire nem tudott figyelni, és hogy néha a nagyszüleivel maradt egy-egy napra, akik meséltek neki, olvastak, kikapcsolódtak. „Éreztem, hogy ezeken a napokon fejlődöm” – idézi vissza, és elmeséli azt is, hogy tanuló korában több alkalommal is különbözeti vizsgát kellett tennie, és már 16 éves korában rájött, hogy valójában két nap alatt meg lehet tanulni egy egész éves anyagot.

gyerek iskolai lógás

A jelenlegi iskolarendszer nem a gyerekek idegrendszerére van szabva (Fotó: Getty Images)

Mivel Kingának sok gyereke van, meg is engedhette ezeket a szünnapokat magának, mert nem dolgozott, így jobban meg tudta oldani, hogy

az otthon maradt gyerekkel 9-ig ágyban maradjanak, olvassanak.

Az már teljesen tudatos döntés volt a részéről, hogy minden gyerekéből magántanulót csinált a 12. osztály utolsó félévében, hogy tudjanak a felvételire koncentrálni. Hogy jó döntés volt, azt mi sem bizonyítja jobban, hogy mindnyájan felvételt nyertek különböző állami egyetemek kiváló szakjaira.

„Egy 12-ikes fiatal már tudja, hogyan kell tanulni. Komoly terv van a fejében, de ha be kell mennie nulladik órában testnevelésre, akkor nem tud a fő céljára koncentrálni. Láttam, hogy a gyerekeim minden szabadidejükben tanulnak, hulla fáradtak, és közben az iskolában naponta két normális órájuk volt” – meséli Kinga.

Mindig van oka

Az általános iskolás gyerekek esetében különösen nagy szerepet kaphatnak ezek a napok, ilyenkor van ugyanis esély arra is, hogy

ha van valami szívfájdalma vagy szorongása, egy közös program alkalmával megoszthatja azt a szülőjével.

Kinga szerint ilyenkor az a legjobb, ha kialusszák magukat, nyugodtan megreggeliznek, akár az ágyban is, sétálnak, olvasnak. Mint egy felnőtt, aki kivesz egy szabadnapot a munkahelyén.

gyerek iskolai lógás

Egy iskolai szünnap csodát tesz a gyerekekkel (Fotó: Getty Images)

„Az sem mellékes, hogy a gyerekek fele introvertált, és ők nem bírják, hogy minden nap össze vannak zárva 20-30 másik emberrel. Ez a személyiségük ellen van. Vagy van olyan kamaszlány, akinek olyan gondot okoz a menstruáció első néhány napja, hogy nagyon nem komfortos iskolába mennie” – mondja szakértőnk, és azt is hozzáteszi, hogy

minden szülő számára intő jel lehet, ha a gyerek rosszul van, fáj mindene, de nem beteg, vagy ha látványosan nem akar iskolába menni.

Kinga szerint napjainkban az a tanítónő, aki elzárkózik attól, hogy egy fáradt gyerek otthon maradjon, az vészjel, hogy a tanár nem elfogadó az elfáradt gyerekekkel szemben vagy nem érti, hogyan működik a gyerekek idegrendszere.

Talán sokakban felmerül, hogy ha meg van engedve a gyereknek, hogy néha kihagyjon egy-egy napot, nem fog-e vele visszaélni. Kinga ugyan csak a saját tapasztalataira hagyatkozik, de magabiztosan mondja: „nem volt szükségük arra, hogy visszaéljenek, mert tudták, hogy elmondhatnak bármit.”

 Iskolai anomáliák: Az sem véletlen, hogy egyre több elsős tanuló bukik meg

 Kiemelt kép: Getty Images