családban marad
Hazudik, lódít, füllent a gyerek – de miért?
A legtöbb levélírót az bántja, hogy ezek kimondottan kis, buta, értelmetlen hazugságok. Józan ésszel végiggondolva teljesen feleslegesek. Egyrészt mert úgyis kiderülnek, másrészt mert nem fontos dolgokról szólnak. Nem fontosak a felnőttek szemszögéből. Talán ezért az ilyen kis lódítások láttán a szülők kimondottan megbántva érzik magukat. Bizalmat hiányolnak, s kimondva, kimondatlanul bizalmat követelnek a gyerektől. (Lehet […]
Dr. Donauer Nándor3 perc
A sötétség hangjai
Már korábban foglalkoztam az időben való lefekvéssel, az alvásnak az idegrendszert legjobban érlelő, az életérzést is meghatározó fontosságával. Az alvás kapcsán sokan írják: a gyerek fél a sötétségtől. Sötétben nem is képes elaludni. Mások panaszolják, hogy óvodásuknak majdnem nappali fény kell, hogy hajlandó legyen a szobájában megmaradni. Az ilyen panaszok nyomán sok esetben kiderül, hogy […]
Dr. Donauer Nándor3 perc
Szorong a gyerek. De miért?
Ilyenkor a legtöbbször kiderül, hogy a szülőnek is ugyanúgy izzad a tenyere, hasonlóképpen szorong, mint a gyerek. Sokuknak egy egyszerű rajzos feladatban annyira izzad a kis keze, hogy kísérő lapot kell alá tenni. Ezeknek a gyerekeknek akkor is csorog a kezük, ha éppen a nyári jó és kellemes élményeikről beszélgetünk. Ez a velünk született sajátosság […]
Dr. Donauer Nándor3 perc
A szorongásról – Kishitűség, izzadó tenyér
Két új fogalommal ismerkedjenek meg: emlékezeti kapacitás és munkamemória. Ez utóbbi az iskolában fontos tényanyagok tárolását kezdi el. Szinte rabszolgamódon, hangyaszorgalommal dolgozódnak fel ebben a rendszerben a képek, a képek jelentése, szavak, kifejezések, idegen szavak, mondatok, szabályok, a nyelvtani kivételek és más megjegyzendő anyagok (versek, idézetek, évszámok). A mozgások, mozdulatok elsajátítását – az írástól a […]
Dr. Donauer Nándor3 perc
Vigyázz! Kész! Rajt! 5. – Éretebb lányok, játékosabb fiúk
Kisiskoláskorban a legtöbb fiút a kergetőzés, a versengés, a foci jobban vonzza, mint az iskolapad. Ők ezekben a tevékenységekben érnek, fejlődnek. A nagy átlag szűkebb verbális eszköztárral is indul, és általában éretlenebben. Ezért ajánlja olykor az óvodapedagógus, ezért kérik a gyereküket jól ismerő szülők, hogy maradjon a fiuk még egy évet a nagycsoportban. Az iskolában a […]
Dr. Donauer Nándor3 perc
Vigyázz! Kész! Rajt! 3. – Iskolai sztorik hiánya, azaz ki a tettes?
A mostani kicsiknél már az alsó tagozatban kimutatható, hogy míg jelentős vizuális ismereteik vannak, a megnevező képességük nem alakul ki. Ez főleg az egész korszakunkat elöntő vizuális világ (kultúrának nem nevezném) bűne. A gyerekek őszintén be nem vallott óraszámban látják a reklámokat, nézik a meséket, mesesorozatokat, plusz a többi, egyáltalán nem nekik való tartalmakat. Most […]
Dr. Donauer Nándor3 perc
Vigyázz! Kész! Rajt! 2. – Ha a szülők szót fogadnának…
Nehéz feladat, amire most vállalkozom. Olyan apró praktikákat ajánlanék a kedves szülőknek, amelyek mérföldekkel képesek javítani kisiskolás gyermekük teljesítményét. Általuk a gyerek egész iskolai és otthoni léte kiegyensúlyozottabbá válna. S ezzel a családé is. De azt látom, hogy a fáradt és agyonterhelt anyák, apák az esetek többségében „nem fogadnak szót”, nem csinálják meg az ajánlott […]
Dr. Donauer Nándor3 perc
Vigyázz! Kész! Rajt!
A hozzám írt levelekből látom, nem egy szülő szorong az iskolakezdéstől. Különösen az első osztályt kezdő gyerekek szülei aggodalmaskodnak: Mi lesz, ha a gyerek nem fog otthon semmit elmondani? Az e-napló, a „cerka” sem fog mindent megoldani! Ez a gyerek minden cuccát el fogja hagyni! Na, szépen fog bemutatkozni a tanító néni előtt! Csupa negatív […]
Dr. Donauer Nándor3 perc
A felismerés még nem tudás!
Elvágtatott a nyár. Az előrelátó családokban már augusztusban elővettek egy-egy régi füzetet, óravázlatot: „iskolást játszottak”, és ezt jól tették. De még most sem késő. Ajánlatos a tavalyi tankönyveket (bár ezeket sok iskolában visszakérték) vagy a munkafüzeteket előkeresni. Csak a témazáró kérdéseket nézzék át a gyerekek. Amikor meglátják a kérdéseket és az ismert összefoglaló tippeket, rendszerint […]
Dr. Donauer Nándor3 perc
„Az én gyerekem más, mint a többi!” 2.
De mi okozza a feszültséget az autisztikus viselkedésű gyerekek és a felnőttek – elsősorban a tanítók, tanárok, de sokszor a gyerek és a szülei között? Egy mozgásában vagy látásában korlátozott gyerek, aki ép társaival tanul együtt, minden helyzetben korlátozott lesz. Ez a tény osztálytársainak és tanárainak is egyértelmű. De hogy van az, hogy ez a […]
Dr. Donauer Nándor3 perc