Dr. Donauer Nándor
Vigyázz! Kész! Rajt! 5. – Éretebb lányok, játékosabb fiúk
Kisiskoláskorban a legtöbb fiút a kergetőzés, a versengés, a foci jobban vonzza, mint az iskolapad. Ők ezekben a tevékenységekben érnek, fejlődnek. A nagy átlag szűkebb verbális eszköztárral is indul, és általában éretlenebben. Ezért ajánlja olykor az óvodapedagógus, ezért kérik a gyereküket jól ismerő szülők, hogy maradjon a fiuk még egy évet a nagycsoportban. Az iskolában a […]
Dr. Donauer Nándor3 perc
Vigyázz! Kész! Rajt! 4. – A meseolvasás: mélyszántás
A gyerekek legtöbbje már nem szívesen olvas. A történet követése olvasással lassú és unalmas, ha kiskoruktól nem látnak maguk körül olvasó szülőket, a lassú történetkövetés eleve elveszi a kedvüket. Mert a mesefilmnézés: gyönyörködés, könnyű élvezet. Mondjuk így: búfelejtő, módosult tudatállapotban van a gyerek a képernyő előtt. Könnyed szárnyalásban leledzik. Míg ez az egyik oldal, addig […]
Dr. Donauer Nándor2 perc
Vigyázz! Kész! Rajt! 3. – Iskolai sztorik hiánya, azaz ki a tettes?
A mostani kicsiknél már az alsó tagozatban kimutatható, hogy míg jelentős vizuális ismereteik vannak, a megnevező képességük nem alakul ki. Ez főleg az egész korszakunkat elöntő vizuális világ (kultúrának nem nevezném) bűne. A gyerekek őszintén be nem vallott óraszámban látják a reklámokat, nézik a meséket, mesesorozatokat, plusz a többi, egyáltalán nem nekik való tartalmakat. Most […]
Dr. Donauer Nándor3 perc
Vigyázz! Kész! Rajt! 2. – Ha a szülők szót fogadnának…
Nehéz feladat, amire most vállalkozom. Olyan apró praktikákat ajánlanék a kedves szülőknek, amelyek mérföldekkel képesek javítani kisiskolás gyermekük teljesítményét. Általuk a gyerek egész iskolai és otthoni léte kiegyensúlyozottabbá válna. S ezzel a családé is. De azt látom, hogy a fáradt és agyonterhelt anyák, apák az esetek többségében „nem fogadnak szót”, nem csinálják meg az ajánlott […]
Dr. Donauer Nándor3 perc
Vigyázz! Kész! Rajt!
A hozzám írt levelekből látom, nem egy szülő szorong az iskolakezdéstől. Különösen az első osztályt kezdő gyerekek szülei aggodalmaskodnak: Mi lesz, ha a gyerek nem fog otthon semmit elmondani? Az e-napló, a „cerka” sem fog mindent megoldani! Ez a gyerek minden cuccát el fogja hagyni! Na, szépen fog bemutatkozni a tanító néni előtt! Csupa negatív […]
Dr. Donauer Nándor3 perc
A felismerés még nem tudás!
Elvágtatott a nyár. Az előrelátó családokban már augusztusban elővettek egy-egy régi füzetet, óravázlatot: „iskolást játszottak”, és ezt jól tették. De még most sem késő. Ajánlatos a tavalyi tankönyveket (bár ezeket sok iskolában visszakérték) vagy a munkafüzeteket előkeresni. Csak a témazáró kérdéseket nézzék át a gyerekek. Amikor meglátják a kérdéseket és az ismert összefoglaló tippeket, rendszerint […]
Dr. Donauer Nándor3 perc
„Az én gyerekem más, mint a többi!” 2.
De mi okozza a feszültséget az autisztikus viselkedésű gyerekek és a felnőttek – elsősorban a tanítók, tanárok, de sokszor a gyerek és a szülei között? Egy mozgásában vagy látásában korlátozott gyerek, aki ép társaival tanul együtt, minden helyzetben korlátozott lesz. Ez a tény osztálytársainak és tanárainak is egyértelmű. De hogy van az, hogy ez a […]
Dr. Donauer Nándor3 perc
„A mi gyerekünk más, mint a többi!” 3.
A hozzám érkező levelekben sokszor említik a tünetek „torlódását”. Igazat kell adnom. Gyakorlati tapasztalatunk, hogy a hiperaktivitással járó figyelemzavar és az autizmus bizonyos megjelenési formái átfedhetik egymást. Az ADHD állhat önmagában – autizmus nélkül. Más esetekben az aspergeres viselkedési zavarok ADHD-köntösben jelennek meg – ritka a teljesen tiszta kórkép. A tünetek leírása után a szülők […]
Dr. Donauer Nándor3 perc
Iskolaérett? Igen? Nem?
Az utóbbi években egyre több gyereket küldenek már az iskolakezdés előtti évben vagy az iskolakezdés évében szakértői vizsgálatra. Érett-e az iskolára, vagy még nem? Kisebb azoknak az eseteknek az aránya, amikor a szülő maga látja, hogy gyermeke nem elég érett ahhoz, hogy az iskolát elkezdje. „Öt percig nem tud egy helyben megülni, nemhogy negyvenöt percig!” […]
Dr. Donauer Nándor3 perc
Hogyan játsszunk a gén-zongorán? 2.
Az előző részben olvashatták, mennyi minden történik az újszülött babával a születés utáni első évben. S mennyire fontos ekkor (máskor is) az anya támogató, értő figyelemmel kísérő jelenléte. De ha a babázás közben az anya folyamatosan online kütyükön és képernyőkön lóg, ő maga zárja le például azt a gént, amelyik arra ügyel, hogy a kisbaba […]
Dr. Donauer Nándor4 perc