Tízből hét magyar a zöldség- és gyümölcsfogyasztásban látja az egészséges étkezés kulcsát, de a húsról is egyre többen mondanának le.

A Nestlé Hungária 2023 végén is felmérte a magyar lakosság egészséges táplálkozáshoz és húsfogyasztáshoz való hozzáállását, megismételve az ugyanilyen témájú 2022-es reprezentatív kutatást. Többek között arra is keresték a választ, hogy mennyire ismert hazánkban a külföldön egyre népszerűbb Veganuary, azaz vegán január jelensége, ami a húsfogyasztás csökkentését célzó kezdeményezés, de azt is megvizsgálták, hogy egy év alatt mennyit változott a lakosság hajlandósága az állati eredetű ételek elhagyására vagy csökkentésére.

2022-ben a válaszadók 52%-a nyilatkozott úgy, hogy lemondana legalább egyfajta állati eredetű élelmiszerről vagy hústermékről. Ehhez képest egy évre rá 58%-ra nőtt a lakosság erre vonatkozó hajlandósága, ami különösen a feldolgozott húskészítményeket és a vörös húsokat érintette. A kiegyensúlyozott táplálkozásra nagyobb hangsúlyt fektetők körében 23%-ról 28%-ra emelkedett azoknak az aránya, akik úgy vélik, a vörös húsok fogyasztásának csökkentése vagy elhagyása kulcsa lehet az egészséges táplálkozásnak.

Összességében az előző évhez hasonlítva többen lettek azok, akik odafigyelnek az egészséges táplálkozásra, amelyről továbbra sem változott a lakosság véleménye.

Még mindig a zöldség- és gyümölcsfogyasztást tartják ebből a szempontból a leglényegesebbnek, sőt, ez az arány 64%-ról 68%-ra nőtt. (Ehhez képest a magyar gyerekek még mindig túl kevés zöldséget esznek.) Ezt követi a cukor elhagyása vagy csökkentése, valamint a tartósítószerek és színezékek kerülése, melyeket a korábbi eredményekhez képest még többen tartanak fontosnak. Hasonlóan alakult a rostdús élelmiszerek megítélése is, amit már 2022-ben is az egészséges táplálkozás egyik alappillérének tartottak a válaszadók (47%), 2023 végén pedig még 6%-kal többen gondolták ugyanezt.

vegetáriánus étrend húsfogyasztás

Fotó: Getty Images

Egészségtudatosság vagy spórolás

Elméletben egyre nő az egészséges táplálkozásra irányuló tudatosság, és tízből három ember tart valamilyen speciális, 10% pedig valamilyen hús vagy állati eredetű élelmiszer korlátozásával járó étrendet; ez némileg magasabb a tavalyi aránynál. Tízből hat megkérdezett hetente többször, de nem mindennap fogyaszt húsételeket, a húsmentes napokat pedig elsősorban a spórolás motiválja. Ez egybevág a korábbi eredményekkel, ugyanakkor fontos különbség, hogy

az anyagi megfontolás szerepe 58%-ról 48%-ra csökkent, miközben az egészségügyi érvek súlya 12%-ról 18%-ra nőtt.

Érdekesség, hogy a válaszadók 6%-a a jövőben akár el is hagyná, 45%-a pedig csökkentené a húsfogyasztását, minden harmadik megkérdezett pedig szívesen kipróbálná a különböző növényi alapú alternatívákat a feldolgozott hústermékek helyettesítésére.

Sárga Diána, a Nestlé Hungária dietetikusa szerint bíztatóak ezek az eredmények: „Jó látni, hogy a magyar lakosság nyitottabb a hús- vagy egyéb állati eredetű termékek csökkentésére, hiszen egészségünk szempontjából kiemelt fontosságú, hogy az étrendünkben a növényi alapú élelmiszerek legyenek nagyobb arányban. Ezek fogyasztásával ráadásul nemcsak a szervezetünkre, hanem a környezetünkre is pozitív hatást gyakorolhatunk” – mondta el a szakember.

Növényi alapanyagok fenntartható módon

A legfrissebb tanulmányok szerint az állati eredetű termékek kiváltása növényi alternatívákkal jelentősen csökkenti az adott termékhez köthető kibocsátás, földhasználat és vízfogyasztás mértékét. A Nestlé Garden Gourmet vegetáriánus és vegán termékeinek előállítása során több módon is igyekszik környezeti lábnyomát csökkenteni: a márka elkötelezett amellett, hogy gazdálkodóival és beszállítóival együtt széles körben alkalmazza a talajmegújító gyakorlatokat. Ez azt jelenti, hogy támogatja ebben például a szójafehérjét beszállító gazdálkodókat, akiket a talajegészség javítása érdekében többek között takarónövények ültetésére, szerves trágya használatára, valamint talajkímélő művelés alkalmazására ösztönöz.

A kutatásból is látszik, hogy nagy azoknak az aránya, akik csökkentenék az állati eredetű termékek fogyasztását, azonban nem szeretnék teljesen elhagyni azokat, emellett azt is látjuk, hogy 2022-höz képest 85%-ról 90%-ra változott azoknak az aránya, akik hallottak már a növényi alapú termékekről. 

A felméréséből kiderült az is, hogy a lakosság egynegyede már hallott a Veganuary kezdeményezésről, és ha kis mértékben is, de a kipróbálására való nyitottság aránya évről évre nő.

Balázs Barbi kollégánk tavaly kipróbálta a veganuárt, és még recepteket is hozott hozzá.

Kiemelt kép: Getty Images