Olykor a legjobb szándékunk ellenére is félremegy a kommunikációnk, és kellemetlen helyzetben találhatjuk magunkat. Konfliktuskezelés során aztán gyakorta veszünk fel önvédelmi viselkedést, és használunk ennek megfelelő mondatokat. Ehelyett tanuljunk meg felelősséget vállalni.

Bocs, hogy megint elfelejtettem, nem hoztam el, megint rákérdeztem. Tudod, hogy nem így akartam, nem ez volt a szándékom. Bizsergően ismerősek ezek a mondatok, igaz? Nem véletlenül. Ha összeszámolnánk, hogy életünk során hányszor hallottuk vagy hányszor használtuk a nem akartam fordulatot, meglepő szám jönne ki.

Hisz ki akarna rossz tejet hozni a boltból vagy szándékosan hatvan fokon mosni a gyapjúpulóvert vagy megint elsütni a rossz viccet, amire ugrik a párunk? De akkor mégis miért tesszük meg, és utána miért vágjuk rá azonnal: nem így értettem, nem ezt akartam?

Minden konfliktus mélyén ott van az igazság

Számos esetben, amikor megbántunk valakit, szinte azonnal csökkenteni próbáljuk a konfliktus élét, ha azt mondjuk, nem állt szándékomban, nem ezt akartam. Mintha így semlegesíthetnénk a rossz szájízt és visszaszívhatnánk a megbántást.

Óvodás korban talán természetes ez a reakció, mára viszont a felnőttek világában is törvényszerűségként fogadjuk el, pedig érdemes lenne a mélyére ásni.

Akár tettekkel, akár szavakkal kommunikálunk, elsődleges célunk, hogy hatékonyan átadjuk az üzenetünket, és a másik a szándékaink szerint értelmezze azt. Ez remekül hangzik ugyan, de pontosan tudjuk, hogy a szétszabdalt nyelv és a torz kommunikáció korában ez közel sem megy egyszerűen.

Szeretnéd tudni, milyen vagy konfliktuskezelés során? Tesztünkből kiderül. 

Olykor a legjobb szándék is szörnyű következményekkel jár. Klasszikus példa erre, ha valakit fel akarunk vidítani, és a teásbögréről elsajátított bölcselkedésünk még több fájdalmat okoz az illetőnek. Vagy felajánljuk segítségünket valakinek, mert azt hisszük, szüksége van rá, amit ő viszont úgy értelmez, hogy gyengének vagy szerencsétlennek tartjuk. És ide tartozik az is, amikor humorral próbáljuk elütni egy nehéz téma feszültségét a beszélgetésben, de csak az derül ki a másik számára, hogy nem vesszük komolyan.

konfliktuskezelés kommunikáció

Akkor hatékony a kommunikáció, ha előbb felismerjük az érzéseinket (Fotó: Getty Images)

Miközben mást bántunk, a saját fájdalmunkról üzenünk

A bántó viselkedés és kommunikáció mögött állhatnak feldolgozatlan érzelmek, kielégítetlen szükségletek, de az is előfordulhat hogy a másik megbántásával magunknak akarunk ártani, és a nem akartam egy tudattalanul küldött sos jel a másiknak. Aki persze mit sem sejt abból, hogy mi zajlik a felszín alatt.

Hányszor kiabálunk a gyerekre vagy mordulunk rá a férjünkre úgy, hogy valójában nem ők a frusztrációnk okai? Meglehetősen sokszor.

Épp ezért nagyon fontos, hogy figyeljünk a szavainkra, hiszen ahogy azok felépíthetnek, úgy össze is zúzhatnak kapcsolatokat.

Ám ha tisztába rakjuk az érzelmeinket, az a kommunikációnkon is a változtatni fog. Minden érzés elfogadható, az viszont nem, ha a hullámzó kedélyállapotunkat másokon verjük le.

Minden alkalommal, amikor mi használjuk a nem gondoltam komolyan fordulatot, tegyük fel a következő kérdéseket: van bennünk valami elfojtott neheztelés a másik irányába, valami amit nem tudtunk kimondani? A másik személy esetleg tett vagy mondott valamit a közelmúltban, amit nem sikerült kiheverni, megbeszélni?

A saját érzelmeink tisztázása után érdemes elidőzni a motiváció működésén, valamint a következményeken.

Szándék és hatás konfliktus esetén

Konfliktus során fontos megérteni a szándék és a hatás működését, hogy megfelelő mederbe tereljük a kommunikációt.

A hatás megértése annak realizálása, hogy cselekedeteink milyen hatással voltak valakire, függetlenül attól, hogy akartuk-e a hatást létrehozni, vagy sem. Nem az számít, hogy megint elfelejtettük a tejet a boltból, hanem az, hogy ez negatívan érinti a másikat. Tehát ez az elsődleges érzés, amivel foglalkozni kell, hiszen fájdalmat vagy kellemetlenséget él át valaki. Az ő érzéseinek megértése vezethet el a felelősség elfogadásához.

Ezt követően érdemes beszélni a szándékról, aminek a megértése természetesen nem változtat a hatáson, de lehetővé teszi számunkra, hogy jobban megértsük, hogyan történt. A beszélgetés ezen része megköveteli, hogy a megbántott partner nyitott legyen a történet másik oldalára, és ne feltételezze, hogy csak azért, mert megsérült vagy ideges, a partnere meg akarta bántani. Nem arról van szó, hogy a konfliktust okozó fél védekezni kezd, hiszen elismeri, ami történt, csupán kontextust ad a helyzethez.

konfliktuskezelés kommunikáció

A hatékony konfliktuskezelés végső lépése a feloldás (Fotó: Getty Images)

Fontos a mielőbbi felelősségvállalás

A nem úgy értettem, nem ezt akartam helyett használjuk inkább az alábbi mondatokat a konfliktuskezelés során:

1. Sajnálom

Amikor ezt kimondjuk, azzal elismerjük, hogy nincsenek kifogások, vállaljuk a felelősséget a tetteinkért, szavainkért, az általuk okozott negatív hatásokért.

2. Tévedtem

Sokaknak ezt őrjítő nehéz kimondani, de nagyon fontos a beismerés, ezzel ugyanis segítjük a másiknak feldolgozni a rossz érzéseit, és elősegítjük a megbocsátást.

A beismerés egyúttal annak éreztetése, hogy megértjük a másik fél érzelmeit,

és reméljük, hogy újra lehet építeni a bizalmat.

3. Jót akartam, de nincs rendben, amit tettem

Ahogy említettük, a legjobb szándékok is félrecsúszhatnak, és akaratunk ellenére is megbánthatjuk mások érzelmeit, megsérthetjük a köztünk lévő bizalmat, ezért a magyarázkodás helyett ismerjük el a felelősséget. Ez már önmagában garantálhatja a kommunikáció, a kapcsolat helyreállítását.

A konfrontáció elkerülhetetlen a mindennapok során, de tartsuk szem előtt, hogy minden konfliktus kezelése rólunk állít ki egy bizonyítványt.

Elkerülhető a munkahelyi konfliktus, ha csak messziről figyeljük ezeket az embertípusokat. 

Kiemelt kép: Getty Images