kiskamaszok ránctalanító bőrápolás gyerekek

Elképesztő pénzeket költenek ránctalanítókra a kiskamaszok, törvénnyel szabályoznák a vásárlást

A szépségápolási termékek fogyasztói egyre fiatalabbak, köszönhetően a könnyen hozzáférhető tartalmaknak és a márkák kommunikációjának, illetve vonzó csomagolásainak. Kaliforniában törvényileg szabályoznák a dolgot, bár egyesek szerint ez sem vezetne sok jóra.

Nemrég egy drogéria szépségápolási részlegén nézelődtem, amikor mellettem egy nő boldogan kiáltott fel, hogy „Jé, leárazott gua sha! Kell?”. Mikor odanéztem, leesett az állam. Egy ránézésre 10 éves forma kislány állt mellette, aki szigorú szemmel kezdte vizsgálgatni a kis eszközt, amely egyébként egy lapos kő, és amely mint annyi minden, a kínai orvoslás egyik ősi eszköze. Szépítő és relaxáló hatása van, serkenti az arcbőr vérkeringését, emiatt pedig ránctalanító hatást tulajdonítanak neki.

„Bezzegazénidőmben” 10 évesen még semmit nem kentünk az arcunkra (esetleg anyáink krémjéből csentünk néha, hogy felnőttebbnek érezzük magunkat), nem hogy felmerült volna, hogy egy ránctalanításra szolgáló eszközre volna szükségünk! Sőt, amikor 20 éves egyetemista voltam, amiatt aggódtam, hogy egyszer olyan krémet vettem, amire az volt írva, hogy 25 fölöttieknek való. Persze akkoriban még mindannyian kevesebbet tudtunk a témáról, és nem termett minden bokorban skinfluencer (bőrápolási tanácsokat osztogató influenszer). Kiskamasz skinfluencer pedig főleg nem.

Ezzel nem azt mondom, hogy régen minden jobb volt, sőt. Ahogyan azt sem, hogy a helyes, kornak megfelelő arctisztítás (hámlasztás nélkül!) és némi hidratáló használata nem volna jó dolog. Az pedig kifejezetten hasznos, ha a bőrápolással, a bőr egészségével kapcsolatos edukáció már korán megkezdődik. 

Miért problémás a kiskamaszok bőrápolási mániája?

De a fentebb említett jelenet majdnem olyan sokkolóan hatott rám, mint amikor először láttam azokat a videókat, amelyekben 10-12 éves forma gyerekek rohamozzák meg az amerikai Sephora kozmetikai termékeket forgalmazó lánc üzleteit, hogy drága, ránctalanításra használatos krémek között válogassanak. Kiderült, hogy ez nemcsak egyszeri eset volt, hanem a mindennapi valóság.

A Sephora kids (Sephora kölykök) jelenséget azóta sokan sok helyen megtárgyalták. Vannak felnőtt TikTokkerek, akik gúnyt űznek belőlük, mások – különösen bőrgyógyászok – aggodalmukat fejezik ki amiatt, hogy a gyerekek bőrápolási mániája visszafelé sülhet el. Hiszen ami egy felnőtt, ráncosodásnak indult bőrnek jó, biztos, hogy szükségtelen, vagy inkább káros egy hamvas kis pofinak. A tinédzserkor és a pattanások megjelenése előtt a bőr még nagyon érzékeny, nagyon vékony.

Ebben a korban bőven elég a napvédelemre és a bőr védőszerepének erősítésére koncentrálni,

méghozzá hipoallergén termékek használatával, amelyek lehetőleg minimális illatanyagot és tartósítószereket tartalmaznak. A retinol származékok és a különböző hámlasztók bőrpírt, viszketést és irritációt okozhatnak a fiatal bőr számára, végeredményben károsítják a bőr lényegét, a védelmi funkcióját.

Kapcsolódó: Bőrápolás felnőtteknek: bakuchiol vagy retinol? Melyik micsoda?

De a minden eddiginél nagyobb bevételeket generáló szépségipar és az egyre kisebb beavatkozásokkal egyre nagyobb változást előidéző kozmetikai ipar innovációi a kiskamaszokra is hatással vannak. Olyannyira, hogy már 10-12 éves gyerekek azt tervezgetik, hogy mit akarnak „megcsináltatni” magukon.

törvény tiltás ránctalanítás gyerekek Sephora London

Egy londoni Sephora. A színes, gyerekek számára is vonzó termékek hozzájárulnak ahhoz, hogy a kiskamaszok bőrápolási fanatikusok legyenek (Fotó: Dave Benett/Alan Chapman//Getty Images for Sephora Bluewater)

Döbbenetesen sokat költenek a kiskamaszok szépségápolásra

Az alfa generáció – 2010–2025 között születettek – és a legfiatalabb Z generáció a szépségipar leggyorsabban növekvő fogyasztói csoportja, vásárlóerejük a Mintel globális piackutató ügynökség előrejelzése szerint 2029-re eléri az 5,5 milliárd dollárt. A Nielsen IQ nevű, globális marketingkutató cég által készített tanulmány szerint az ő és a fiatal Z generációsok bőrápolásra fordított kiadásai 2022 és 2023 között egyenesen  megduplázódtak az USA-ban – méghozzá az átlagos vásárlóhoz képest.

És hogy vannak-e kedvenc márkáik? Bizony vannak! A cég jelentése szerint az USA-ban az alfák 2024-ben 17,9 millió dollárt költöttek a Byomára, 41,7 millió dollárt a Bubble Skincare-re, 63,4 millió dollárt a Drunk Elephantra és 56,6 millió dollárt a Glow Recipe nevű brand termékeire.

Nem a gyerekek hibája 

Csodálkozni lehet, de nem érdemes, hiszen teljesen egyértelmű a folyamat, ami idáig vezetett. Hiszen mit csinálnak a gyerekek? A náluk idősebbeket utánozzák, és nagyon szeretnének megfelelni annak az ideálnak, ami a médiából és a közösségi médiából ömlik rájuk.

Ráadásul a szépségeszményt aktuálisan befolyásoló Kardashian-Jenner testvérek (Kim és Kylie) apró kislányai is TikTokon mutatják, mit zsákmányoltak az egyik kozmetikai boltból, ezzel is szüleik pénztárcáját növelve és normalizálva a gondolatot, hogy a gyerekeknek szüksége volna ilyesmikre.

És persze ott vannak a szépségápolási márkák, amelyek egyre fiatalabbakat céloznak. A Stranger Things miatt tini idollá vált Millie Bobby Brown 16 éves korában saját brandet alapított (kifejezetten a Z generációsok és náluk fiatalabbak számára). Ráadásul a mai gyerekek számára az az alap, hogy

a divatos arc nagyjából egyforma, és ezt különféle módszerekkel egyre fiatalabb korban el is lehet érni.

Egy kis szájfeltöltés, némi állkapocs formáló filler, egy kis orrplasztika és persze az elmaradhatatlan fox-eye műtét (vagy szálbehúzás), és máris úgy nézhetnek ki, mint példaképeik.

sztárok akik milliárdokat keresnek szépségápolási márkáikkal beauty

Millie Bobby Brown márkája, a Florence By Mills 2019-ben jelent meg. A fotón a sztár egy londoni áruházban találkozott rajongóival (Fotó: David M. Benett/Dave Benett/Getty Images for Beach House Group)

Gyakorlatilag mindenhonnan a szépségipar termékeinek és szolgáltatásainak reklámjai ömlenek rájuk, így a legújabb Barbie-baba helyett a legújabb, cuki csomagolású retinolos hidratáló krém lesz vágyaik tárgya. A termékek státuszszimbólumok – ami nekünk a Tamagoccsi volt, az nekik az említett márkák egy-egy arcápolója.

Ez pedig kizárólag a mai felnőtteknek köszönhető, hiszen mi teremtjük azt a világot, ahol ezek a normák,

mi vagyunk példaképeik, akiken azt látják, hogy állandóan azon sopánkodnak, hogy miért nem úgy néznek ki, mint Margot Robbie, vagy hogy ó, bárcsak megszerezhetnénk Lindsay Lohan plasztikai sebészének számát…

Törvényt hoznának Kaliforniában

A Sephora kids nemcsak az átlagembereket és a bőrápolási szakembereket akasztotta ki, de Kalifornia állam közgyűlésének egyik – egyébként Z generációs – tagját, Alex Leet is, aki a fejébe vette, hogy véget vetne ennek a trendnek. 2024 februárjában egy

olyan törvényjavaslatot terjesztett elő, amely megakadályozná, hogy a boltok felnőtteknek való termékeket árusítsanak gyerekek számára.

Akkor ebből semmi sem lett, miközben a Sephora kids körüli pánikhangulat is enyhült. (A fiatalok bőrápolási mániája ugyanakkor egyáltalán nem csillapodott.) A képviselőt azonban nem hagyta nyugodni a dolog, így kedden ismét benyújtotta törvényjavaslatot, ezúttal néhány módosítással.

Ennek értelmében a cégek nem adhatnának el vény nélkül kapható öregedésgátló termékeket 18 év alatti vásárlóknak. A javaslat olyan összetevőkkel rendelkező termékekre vonatkozna, mint az A-vitamin és származékai, beleértve a retinoidokat és a retinolt. A rendelet hatálya kiterjedne továbbá azokra a kozmetikai termékekre is, amelyek alfa-hidroxi savakat tartalmaznak – ilyenek a glikolsav, az aszkorbinsav (C-vitamin származékok) és a citromsav.

Ha a kaliforniai törvényt elfogadják, az üzletek kötelesek lennének ellenőrizni a vásárló életkorát és személyazonosságát, ugyanúgy, mint az alkoholt és dohánytermékeket árusító helyek. A törvényjavaslatnak országos, sőt azon is túlmutató hatásai lehetnének, mivel Kalifornia jelentős fogyasztói piac – ez az egy állam a világ ötödik legnagyobb gazdaságával rendelkezik – és sok mindenben trendteremtő is.

Hogy mi lesz a dologból, az egyelőre kérdéses, ugyanis egy szépségipari lobbi csoport (a Personal Care Products Council, vagyis a testápolási termékek tanácsa nevű kereskedelmi szövetség) szerint a javaslat ugyan jó szándékú, de nem jelent megoldást, főleg, hogy lehetetlen volna a kivitelezése. A csoport szerint a kérdés azért is bonyolult, mert a tiltott összetevők olyan alapvető termékekben is megtalálhatóak, mint a fényvédő krémek és a sima hidratáló krémek.

A gyártók felelőssége?

A Sephora és a másik hatalmas kozmetikai lánc, a Ulta képviselői azt mondják, hogy folyamatosan képzik a  munkavállalóikat, hogy megfelelően képesek legyenek informálni a fiatal vásárlókat a számukra megfelelő termékekről. Alex Lee szerint ez nem elég, a gyártóknak és a kiskereskedőknek többet kellene tenniük. Különösen annak fényében, hogy mint említettük – az iparág értékesítésének jelentős hányada már gyerekektől származik.

De ha realistán nézzük, akkor biztosak lehetünk benne, hogy még ha lenne is ilyen törvény, a gyerekek úgyis hozzájutnának ilyen termékekhez. Biztos hogy lennének, akiknek a szüleik vennék meg ezeket, esetleg idősebb fiatalokat fizetnének le vagy fűznének be, hogy megszerezzék számukra az áhított krémeket.

Az azonban biztos, hogy Lee javaslata miatt mások is elkezdtek foglalkozni a problémával: tavaly novemberben Connecticut államügyészi hivatala levelet küldött a Sephorának a kisgyermekeknek szóló marketinggel kapcsolatban, és figyelmeztette a szülőket, hogy a ránctalanító bőrápolási termékek káros hatással lehetnek a gyermekekre.

Vigyázzunk hát, milyen példával járunk elöl! Itt van például 8, ártalmatlannak hitt szülői minta, amit a gyerekek másolnak, és ezzel egész életüket megkeseríthetjük.

Kiemelt kép: Getty Images/Camva/nőklapja.hu