Coco Chanel életével kapcsolatban bátran kijelenthetjük, hogy szinte már mindent megírtak. Talán még olyan eseményeket is, amelyek meg sem történtek, vagy legalábbis nem pont úgy. Cikkünkben most jó pár állításnak utánajárunk.

Azt egészen biztosan tudjuk, hogy Coco Chanel sorsa szélsőséges fordulatokban bővelkedett. A születési képlete mindent elárul a személyiségéről, a pályájáról, sőt azt is, hogy mi tette hallhatatlanná. Elegancia és kényelem Neve nem csupán egy személyt jelöl: fogalom, stílus lett a kortárs művészetek palettáján. Ő volt a divat világtörténelmének első és mind máig leghatalmasabb divatdiktátora. Az elegancia felsőfokának számító, szegélydíszes kiskosztümjeit és a „kis fekete ruháit”, melyeket ő adott a divatvilágnak, mai napig nők milliói viselik. A Chanel ma is státuszszimbólum. A Chanel ma is a világ legdrágább divatmárkája. Coco Chanel forradalmat vitt véghez a maga korában, melynek hatása a mai napig tart. A fullasztó fűzők és a „bukjelszoknyák” meg a madaras-gyümölcsös, malomkerék nagyságú kalapok helyett –   melyekben egyébként képtelenség lehetett fesztelenül viselkedni – szabadságot adott a nőknek. A divatot absztrahálta, a vonalakat egyszerűsítette. Modelljei a mai minimál divatstílus előfutárainak tekinthetők. Már idős korában, amikor egy újságíró lelkendezett, hogy zseniálisan egyszerűek a ruhái, azt válaszolta: „Én csupán a sors keze voltam a nagytakarításhoz, hogy végre megszabaduljunk a felesleges dolgoktól. A repülőgépeken például vannak girlandok?  Nincsenek! Mégis oda utazunk vele, ahová akarunk. Tehát nem kellenek rá. Nos, én a repülőgépekre gondolva alkottam meg a kollekcióimat.” Chanel nemcsak bámulatosan tehetséges divattervező volt, hanem zseniális üzletasszony is. Kemény, megalkuvást nem ismerő, a végletekig kitartó és egocentrikus személyisége éppúgy legendává vált, mint a stílusa. Életében a munkanélküliségtől egészen háromezer ember foglalkoztatásáig jutott, átélte az őrjítő szegénységet és a dollármilliárdos gazdagságot egyaránt. A szerelemben azonban nem volt szerencséje.

Állítólag soha nem akart férjhez menni, szeretői között volt királyi herceg, költő és sofőr is. Különös barátság fűzte egy emigráns lengyel nőhöz, akinek a Chanel-ház a mára védjeggyé vált kaméliákat köszönheti. Mecénásként kora fiatal avantgard művészeit pártfogolt, többek között Sztravinszkijt, Gyagilevet és Cocteau-t. Bensőséges barátságot ápolt Marlene Dietrichhel és Greta Garbóval. Egész életében támogatta a családját, saját gyermeke nem lévén, vagyonokat költött rokonai gyerekeinek az iskoláztatására, és minden családtagjának tisztességes megélhetést biztosított életük végéig. Apácaszínek a divatban A divat nagyasszonya az Oroszlán jegyében született, amely a személyiségét öntudatossá és tetterőssé tette. A Vénusz, a harmónia és a szépség bolygója mély érzésvilágot, jóindulatot és nagylelkűséget mutat a horoszkópjában. Megtanítja őt a szép szeretetére, fontossá teszi számára saját megjelenését is, és kifinomult ízléssel ruházza fel. Mutat azonban tragikus fordulatot is a születési képlet –
ugyanis édesanyját korán, kisgyermek korában elveszítette, és emiatt árvaházba került. Az intézet zártságát és lélektelenségét rendkívül nehezen viselte, ám horoszkópjában a Nap és a Hold állása némi felszabadulást mutat. Enyhülést csak az jelentett számára, ha a nagyon hamar kibontakozó kreatív képességét valamilyen anyagban testet öltő tevékenységben mutathatta meg. Kitanulta a kalaposmesterséget, később pedig az apácáktól elleste a szabásvarrás apróbb fortélyait. A zárda fekete-fehér színkombinációja egész életében meghatározó módon szerepelt a kollekcióiban. Amikor végre elhagyhatta gyermekkora börtönét, saját kezébe vette a sorsát: varrt, táncolt, énekelt, később gazdag arisztokraták szeretője lett. Vinni akarta valamire. Egyértelműen csak a saját erejében bízott, és vakon hitt abban, hogy sikeres lesz, bármibe is fogjon. A születési képletében álló Szaturnusz és a Plútó erre minden felhatalmazást meg is adott. Döntött, és elhagyta addigi kellemes életét. Egy barátja támogatásával saját kalapszalont
nyitott, melynek újszerűsége, a formabontó termékek és az ezekhez társuló kedves, nyitott  személyisége boltját csakhamar Párizs egyik legfelkapottabb üzletévé tette. Nem sokkal később kezdett ruhákkal foglalkozni, amikor rájött, hogy amiben a kor divatja szerint járnia, élnie kell, nemhogy dolgozni nem alkalmas, de még arra sem jó, hogy ellazultan leüljön egy kávézó teraszára a barátnőivel.

A cikk folytatását keressétek a Nők Lapja Ezotéria 2015/4. lapszámában!

Szerző: Náray Tamás divattervező, asztrológus

Fotó: Profimedia, Archív